Forklar lige gensidig forsørgerhalløj

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. december 2013

Kildebakken

Kontanthjælpsmodtagere som bor sammen som kærester, får gensidig forsørgelsespligt. Det vil sige at hvis du er på kontanthjælp og min partner tjener over 23.000 kr, så vil I blive trukket et beløb svarende til hvad partneren tjener mere end 23.000 kr i kontanthjælpen. Sådan har det hele tiden været for gifte par.

Unge under 30 bliver sat ned i sats til et niveau som ligger på linje med S.U., hvilket er et forsøg på at få alle de unge som ikke har et job i uddannelse.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. december 2013

RosSofi

isabellasmor skriver:

jo det er korrekt

Men hvad er så fordelen for systemet, altså hvis det de ikke betaler nogen i kontanthjælp kan de alligevel komme til at betale i ekstra tilskud?

Anmeld

3. december 2013

isabellasmor

Rosa-Sofia skriver:

Men hvad er så fordelen for systemet, altså hvis det de ikke betaler nogen i kontanthjælp kan de alligevel komme til at betale i ekstra tilskud?

Jeg tror ikke nogen får så meget i boligstøtte osv, som de 10-13000 man kan få i kh... Derudover er det jo igen, fordi at kh er en midlertidig løsning for dem uden job. Og intet andet. At man så bliver parkeret der hvis man er syg osv, det er jo så er problem. Men man kan ikke tage hensyn til alle... Desværre.

Anmeld

3. december 2013

Astoria

Profilbillede for Astoria
Rosa-Sofia skriver:

Det er jo ikke alle der har børn eller er berettiget til boligstøtte. 

Anmeld

3. december 2013

RosSofi

Demosan skriver:

Det er jo ikke alle der har børn eller er berettiget til boligstøtte. 

Nej det kan jeg så godt se. Så må man da bare håbe, at dem uden børn har så få udgifter eller kan klare at bo på så lille et sted, at det ikke bliver et problem for dem.

Jeg tænker det samme at kontanthjælp bør være en midlertidig løsning, men ja som sagt, hvis man virkelig er for syg til at arbejde er der jo et stort problem eftersom det også bliver svære at få førtidspension eller noget i den stil.

Anmeld

3. december 2013

salix

Rosa-Sofia skriver:

Men er det så uretfærdigt? Altså de lever jo sammen med hjem og barn på samme måde som gifte mennesker gør? 

nej der hvor den nye lov kommer i vanskligheder er at den ikke skelner mellem par og ikke par hvis du deler adr men en der ikke er i nær familie tæller man som samboende... og ja det er lige meget om det er af samme køn eller ej så det er slut med at kunne dele lejlighed med venner og veninder hvis man er på KH med mindre man er MEGET heldig og overbevise kommunen at man ikke er par eller kan blive et par med tiden

Anmeld

3. december 2013

Miin'Baby'Mus

Rosa-Sofia skriver:

Men er det så uretfærdigt? Altså de lever jo sammen med hjem og barn på samme måde som gifte mennesker gør? 

Ja det gør, men derfor får de ikke samme fradag f.eks. som gifte mennesker gør.

Ikke-gifte mennesker bliver sidestillet med gifte mennesker uden at det er det samme og uden at de får det samme betingelser. Faktisk er det nu dyrere at være ikke-gift på kontanthjælp end gift på kontanthjælp

Anmeld

3. december 2013

salix

Kildebakken skriver:

Kontanthjælpsmodtagere som bor sammen som kærester, får gensidig forsørgelsespligt. Det vil sige at hvis du er på kontanthjælp og min partner tjener over 23.000 kr, så vil I blive trukket et beløb svarende til hvad partneren tjener mere end 23.000 kr i kontanthjælpen. Sådan har det hele tiden været for gifte par.

Unge under 30 bliver sat ned i sats til et niveau som ligger på linje med S.U., hvilket er et forsøg på at få alle de unge som ikke har et job i uddannelse.

ja og nej man går også ind og kigger på uddannelse hos den der ikke er på KH... her hjemme ville jeg blive trukket ca 8000.- af min KH pga min kæreste er udlært mure så selv om han læser lige pt kigger de skam også på hvad han ville kunne tjene hvis han arbejde med sit fag frem for at læse

Anmeld

3. december 2013

Na-Wi

3. december 2013

RosSofi

salix skriver:

nej der hvor den nye lov kommer i vanskligheder er at den ikke skelner mellem par og ikke par hvis du deler adr men en der ikke er i nær familie tæller man som samboende... og ja det er lige meget om det er af samme køn eller ej så det er slut med at kunne dele lejlighed med venner og veninder hvis man er på KH med mindre man er MEGET heldig og overbevise kommunen at man ikke er par eller kan blive et par med tiden

Det lyder meget skrækkeligt. Der er jo mange studerende, der gerne vil bo sammen,. Hvis så en af dem pludselig er mellem uddannelser eller den slags? Gys. Hvor er det irriterende. Skal det virkelig gøres så svært at være menneske i samfundet.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.