BettyBoop skriver:
Jeg var enlig mor, da jeg fik mit første barn. En søn. Min mor boede i nærheden og hjalp mig og var hos mig/os flere dage om ugen, når hun havde fri. I den tid knyttede hun sig meget til min søn.
Jeg fik imidlertid en kæreste, som agerede som en far ville gøre og deltog i hverdagen. Derfor havde jeg ikke brug for så meget hjælp fra min mor længere. Det var sådan set kun de første 10-12 måneder af min søns liv, hun var en del af hverdagen som sådan.
Nu er han 4, snart 5 år.
Hun har flere gange givet udtryk for, at hun har "moderlige" følelser for ham og savner ham osv. Når hun siger sådan får jeg nærmest lyst til at kaste op. Jeg føler, at hun overskrider mine grænser helt vildt ved at bevæge sig ind på mit barn på den måde. Hun er den eneste i familien, der ofte og uopfordret spørger om hun ikke må "låne" ham i fx en weekend eller til en overnatning. Og det skal lige siges, at han er populær nok - og alle bedsterne er vilde med ham.
Hun kan ikke sætte grænser for ham når de ER sammen. Det gælder alt fra mad og TV-kiggeri til ture og social adfærd. Hun kan ikke finde ud af at respektere hans sengetid - hun har stadig ikke fattet, at det er synd for HAM, når han ikke får sin normale nattesøvn. Han er jo helt ødelagt dagen efter hvis han ikke får de sædvanlige timers søvn - hvilket resulterer i mange konflikter og gråd (hans). Jeg har prøvet at forklare hende, at det er synd for ham. Men hun forstår det ikke og bliver ved som før.
Sidste "episode" var for nogle dage siden, da hun var hjemme hos os til aftensmad. Min søn ville gerne have, at hun fulgte ham ind i seng. Han deler værelse med sin lillesøster på snart 2 år - derfor plejer vi at læse og synge i sofaen og derefter gå stille ind og bare lægge ham. Det ved mormor godt...
Men da de så gik ind, hvor lillesøster netop var faldet i søvn, kom hun bare ikke ud igen... Lidt efter kunne man høre sagte snakken, og så vågnede lillesøster. Jeg kunne høre at min mor så til hende og hørte noget om en våd ble. Så jeg åbnede døren og sagde til min mor, at jeg nok skulle tage over (så vi kunne undgå alt for megen furore). Jeg får puttet lillesøster igen (bleen var tør), men så sad min søn og tudede, for mormor skulle jo have tegnet ham på ryggen! Jeg satte mig ned og trøstede ham og forklarede ham, at det var sengetid og at mormor måtte tegne ham på ryggen næste gang de sås. Han faldt til ro igen, jeg puttede ham og han sov efter 2 sek.
Da jeg kom ud så jeg, at min mor havde taget overtøj på og stod og tudede ude i gangen og sagde, at nu tog hun hjem! What?! .. tænkte jeg. Jeg ved, at hun er sensitiv, så jeg troede at hun var blevet ked af at høre min søn græde. Jeg gav hende en krammer og sagde, at jeg havde trøstet ham og det skulle hun ikke være så ked af. Men hun var nærmest helt kold overfor mig... ville ikke gengælde min krammer. Hun sagde, at hun følte, at nu havde hun snydt ham! (hun gentog det med ordet 'snydt' i flere fraser, hver gang som et grådkvalt lille barn) - Han var blevet snydt fordi hun ikke måtte tegne ham på ryggen. Jeg prøvede at forklare hende, som så maaaange gange før, at han altså skal overholde sin sengetid, for ellers ødelægger det næste dag for ham. Der var VIRKELIG dårlig stemning... jeg havde næsten lyst til bare at sende hende afsted med grimme ord. Jeg følte (for jeg kender min mor), at det hun sagde mellem linierne var, at JEG havde snydt hende og min søn for tid sammen.
Min mand fik hende ned på jorden igen og bad hende komme ind igen. Så snakkede vi lidt. Hun kom med argumenter som, at hun jo ikke ser min søn så meget mere, at hun savner ham osv. Men jeg tænker, helt ærligt, det er snart 4 år siden at du havde det der nære hverdagsforhold til ham! Get over it. Jeg er jo heller ikke selv sammen med ham hele tiden. Når det endelig er weekend og man har mulighed for at være sammen med ham, så har jeg altså ikke altid/særlig ofte lyst til, at han skal bruge weekenden sammen med en bedsteforælder. Jeg vil jo også gerne selv have noget tid sammen med mine unger.
Summa summarum er, at jeg forstår ikke hendes meget voldsomme reaktion. Jeg forstår ikke hvorfor hun ikke kan sætte grænser. Det kunne hun heller ikke med mig, da jeg var barn. Jeg er bange for, at hun bruger min søn til at dække et behov hos sig selv for fysisk nærhed, da hun fx. ikke er i et forhold, der gør det. Jeg tænker, at hvis hun virkelig forstod hvad min søn har brug for, så ville hun evne at respektere noget så simpelt som hans sengetid.
Hvad skal jeg stille op??? Jeg er bange for, at en reel konfrontation vil knække hende.
Jeg kan ikke rigtig forholde mig til den konkrete situation, men jeg kan forholde mig til st have moderlige følelser for en andens barn og hvordan det er når man bliver skåret fra...
Jeg gik i mødregruppe med en pige som havde store vanskeligheder og som var i et voldeligt forhold. Jeg så hende og hendes børn nærmest dagligt igennem et år. Undervejs hjalp jeg hende ud af forholdet, fik hende indlagt på psyk passede hendes yngste søn imens hun bar indlagt, passede ofte hendes store dreng, jeg havde en 'fader rolle' i forhold til den ældste han spurgte efter mig når jeg ikke var der og ville hellere hjem til Ronja end til far. Så fik hun en ny kæreste vi sås nogen gange derefter hvor hub åbent fortalte at børnene spurgte meget efter mig og jeg fortalte hende også hvor meget jeg savnede dem. Og herefter har jeg ikke set dem... Det er over et år siden, og jeg savner dem... Det gør ondt når hun lægger billeder op på face og jeg er vred over at hun skar mig fra på den måde og ked af det børnenes vejne, især den ældste der lige havde mistet sin far og nu også en anden vigtig voksen i hans liv.. Jeg er selvfølgelig helt med på at hun ikke havde brug for min hjælp mere, men ville ønske vi kunne have gjort det blidere...