LuLy skriver:
Jeg synes hendes udtalelse er lige i overkanten. Men jeg må indrømme at bare fordi toys'r'us laver et sådan katalog så får det mig altså ikke til at købe en sminkedukke til min søn og en gravemaskine til min datter. Der ER 2 forskellige køn og folk bliver mere og mere skræmte af det. "Uh, vi må ikke forskelsbehandle, så nu kalder vi børnene for hin". Come on..
Hvorfor er det så slemt at piger leger med dukker og drenge leger med biler?? Siden hvornår er det et problem?
Børn må lege lige præcis med det de vil uafhængigt af hvad de har mellem benene.
Men rigtig nok der er forskel, det er at skyde os selv blår i øjnene at påstå forskellen mellem kønnene kun er noget vi konstruerer - men derfra til at kategorisere alene ud fra køn er for langt. Jeg synes jeg som drengemor har mødt utrolig mange fordomme om drengen især fra de mødre der kun har piger. Jeg har oplevet min dreng blev problematiseret fordi han ikke var en rigtig dreng og det skulle der gøres noget ved. Når jeg spurgte hvad problemet var så var det at han var ikke vild nok, han legede rollelege med en pige (som forresten var mere vild med skydere og spiderman end min dreng), han blev ikke gal som en rigtig dreng.
rigtig nok han er en mild og følsom dreng, han er helt inde i rollelege, utrolig sproglig, men han er sørme da en DRENG selvom han ikke lige er arketypen hverken udseende eller opførsel.
nu er han så kommet i skole og bliver mødt af lidt mindre fordomme og roses for det som i børnehaven var problematisk.
Jeg siger ikke vi skal presse dukker på drenge eller biler på piger, men vi skal være åbne over for forskellighederne også unden for det samme køn.
jeg er så også så heldig at jeg er pigemor. En pige med hår til numsen som er ellevild med rollespil, ønsker sig en kasteøkse, orkmaske og bloddryppende hænder i julegave. Og I kan tro hun fær noget af det og jeg er den stolteste mor i verden for hun tør være Dina, ikke en pige, ikke en som man skal være, men den hun vil være... Og mig jeg ville da have valgt er højelverkostume med lang hvid kjole og smukke smykker og mine evner skulle være helbredelse - så det er ikke mig der har indoktrineret
Anmeld