Aftensmad til 2 årig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. november 2013

ano14316

mor88 skriver:

Hej piger 

Min datter er meget kræsen, og har nogle få retter hun gider spise. Vi er ved at blive sindssyge af at få de samme retter igen igen igen... Så jeg er desperat og har brug for inspiration 

Hvad gider jeres to årige spise til aftensmad? 

Hvis hun er meget kræsen ville jeg nok prøve at tage udgangspunkt i de fødevarer hun kan lide og udvide derfra, så i f.eks. variere tilbehøret eller krydderierne. Eller er det tilbehøret der er basis i det hun kan lide så varier i kødet.. så der altid er noget velkendt og noget nyt og så server kun en lille smule af de nye og mere af det kendte men ikke mere end at hun bare spiser sig mæt i det velkendte...

Giver det mening?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. november 2013

Muhmi

De bliver ikke mindre kræsne af at man bliver ved med at give dem det samme, Silas har også været "kræsen" i og med at han kunne leve af friske grøntsager og sovs, hvis det stod til ham. Men vi servere for ham og så spiser han det han vil og spiser han ingenting, så er det det han får, med få undtagelser selvfølgelig (Han går ikke sulten i seng).. Hvis han vågner i løbet af natten og er sulten, så får han en banan eller noget andet frugt, men som udgangspunkt så fortæller vi ham at han kun får det aftensmad der er på bordet og at han ikke får andet (Jo, nogle gange en rugbrødsmad m. leverpostej hvis han VIRKELIG ikke vil have det vi spiser). Han er begyndt at efterligne os nu her, så han gør som vi gør, mht. at spise kartofler som han egentlig ikke har spist før... Det er virkelig dejligt at han vil det nu Men bliv ved med at prøve, det er det eneste råd jeg kan give, på et eller andet tidspunkt skal det nok gå op for dem at det er lækkert med masser forskelligt mad

Anmeld

9. november 2013

K&S

mor88 skriver:

Hej piger 

Min datter er meget kræsen, og har nogle få retter hun gider spise. Vi er ved at blive sindssyge af at få de samme retter igen igen igen... Så jeg er desperat og har brug for inspiration 

Hvor mange gange har hun smagt de forskellige ting? For man siger som hovedregel skal børn smage maden ca. 10-15 gange før deres smagsløg har vænnet sig til smagen

Anmeld

9. november 2013

Zelinasmor

Vores datter nægter at spise alt slags kød. Ikke engang pasta/kødsovs. Vi får tit flute af en art til maden. Det elsker hun. Så vi plejer at gøre det, at hvis hun skal have flute skal hun smage på kødet. Og sådan bliver vi ved Hver gang hun er fået en bid brød. Så spiser hun sit kød. Nogle vil mene det er ondt at presse sådan, men hun skal simpelthen have protein. Og allerhelst igennem kød.  Der er ikke andet end det der bliver serveret herhjemme. Vil hun ikke have noget er hun ikke sulten nok.

Anmeld

9. november 2013

StineW79

Profilbillede for StineW79
ano14316 skriver:

Hvis hun er meget kræsen ville jeg nok prøve at tage udgangspunkt i de fødevarer hun kan lide og udvide derfra, så i f.eks. variere tilbehøret eller krydderierne. Eller er det tilbehøret der er basis i det hun kan lide så varier i kødet.. så der altid er noget velkendt og noget nyt og så server kun en lille smule af de nye og mere af det kendte men ikke mere end at hun bare spiser sig mæt i det velkendte...

Giver det mening?

Helt enig her! Vh stine

Anmeld

9. november 2013

Momo

Min søn er også mega kræsen han kan faktisk næsten ikke lide varmt mad, Her skal han smage på maden også kan han få rugbrød bag efter hvis han ikke kan lide det, der bliver ikke lavet noget specielt til ham. 

Anmeld

9. november 2013

Mor11

Profilbillede for Mor11

Vores er ikk decideret kræsen, men det er da ikke alt han kan lide. Vi servere det vi nu får, kunne aldrig drømme om at lave specielmad til ham med mindre vi går noget han ikk kan tåle eller fysisk ikk kan spise (Selvom det tror jeg efterhånden ikk der findes)

jeg har set så mange dårlige eksempler på voksne mennesker der er direkte pinlige at spise ude sammen med eller have på besøg, netop fordi deres mødre har lavet livretterne om og om igen hele deres opvækst, i stedet for at udfordre dem og være kontante. Det er en gigantisk bjørnetjeneste.

vi laver en tallerken med lidt af det hele til vores dreng, og så smager han det hele og spiser det han vil have. Nogen dage vil han ikk have kød og spiser kun tilbehør, andre gange er det omvendt. Jeg tror på at han nok skal spise hvis han er sulten. Og det kan vi jo også se. Nogen gange vil han kun have ris og karrysovs når vi får boller i karry, men det betyder ikk nødvendigvis at han ikk kan lide bollerne, han er bare ikk så sulten, for andre dage spiser han rub og stub på tallerknen.

synes i skal servere det i selv får og og hvis hun INGENTING spiser og er sulten senere, så lav et kedeligt stykke rugbrød til hende. 

Anmeld

9. november 2013

Fuglemor

Muhmi skriver:

De bliver ikke mindre kræsne af at man bliver ved med at give dem det samme, Silas har også været "kræsen" i og med at han kunne leve af friske grøntsager og sovs, hvis det stod til ham. Men vi servere for ham og så spiser han det han vil og spiser han ingenting, så er det det han får, med få undtagelser selvfølgelig (Han går ikke sulten i seng).. Hvis han vågner i løbet af natten og er sulten, så får han en banan eller noget andet frugt, men som udgangspunkt så fortæller vi ham at han kun får det aftensmad der er på bordet og at han ikke får andet (Jo, nogle gange en rugbrødsmad m. leverpostej hvis han VIRKELIG ikke vil have det vi spiser). Han er begyndt at efterligne os nu her, så han gør som vi gør, mht. at spise kartofler som han egentlig ikke har spist før... Det er virkelig dejligt at han vil det nu Men bliv ved med at prøve, det er det eneste råd jeg kan give, på et eller andet tidspunkt skal det nok gå op for dem at det er lækkert med masser forskelligt mad

Men skal de ikke være en hvis alder for at forstå at spiser du ikke det her så får du ikke andet.

vorws på halvandet forstår ikke det. Og derfor er der altid pasta som hun elsker og så smager hun på det andet. Men kød kan vi ikke få i hende. Heller ikke kartofler.

Anmeld

10. november 2013

Clisolka

mor88 skriver:

Hej piger 

Her spiser hun hvad vi spiser, men tit er det det samme - så kender problemet med lidt inspiration 

Her er hun især glad for retter med pasta, ris og kartofler + hun ææææælsker brun sovs. Dog er hun ikke så vild med kød, men vil meget gerne smage 

Anmeld

10. november 2013

CaWi

mor88 skriver:

Hej piger 

Vores på 18 mdr spiser det samme som vi spiser. Nogle gange spiser han vildt meget, andre perioder spiser han stort set intet.
Hvis han ikke vil spise det vi servere, kan han få en rugbrødsmad.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.