Jeg kan ikke lave sovs

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.824 visninger
14 svar
4 synes godt om
31. oktober 2013

Stumpen

Ja det kan jeg altså ikke - hvert år op til jul prøver jeg for selv at kunne lave julemiddagen, men det ender altid med at min mor laver sovsen og min svigermor de brunede kartofler..  

nogen som kan guide mig -sovs for dummies- igennem dette??

jeg er pt ligeglad med om det er en sundere eller usund version - bare en version jeg kan lave og som smager godt...

Hvad kan der bruges som sky, hvis jeg ikke lige har det fra en and, frikadeller osv?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. oktober 2013

Lykke:)

Stumpen skriver:

Ja det kan jeg altså ikke - hvert år op til jul prøver jeg for selv at kunne lave julemiddagen, men det ender altid med at min mor laver sovsen og min svigermor de brunede kartofler..  

jeg er pt ligeglad med om det er en sundere eller usund version - bare en version jeg kan lave og som smager godt...

Hvad kan der bruges som sky, hvis jeg ikke lige har det fra en and, frikadeller osv?

Følger lige med her! KAN heller ikke finde ud af det

Anmeld

31. oktober 2013

Muhmi

Uuuh... Ville da med glæde dele min "visdom" med jer hihihi

Skal lige prøve at beskrive det så "nemt" som muligt, to sek 

Anmeld

31. oktober 2013

C-Dog

Du kan starte med at droppe de ægte gode gammeldags opskrifter og så lære at lave en ok sovs og når den sidder lige i skabet så arbejd dig frem mod de bedre og sværere. Feks, start med en persillesovs, lidt margarine i gryden, hellere for meget end for lidt, kom lidt mel i og rør rundt til det bliver en klistret masse, kom mælk i, salt og peber, rør rundt til den er tilpas tyk, og kom hakket persille i. Til brun sovs gør du det samme bare minus persille og kom brun kulør i, evt bouillon terning. Når du mestre det, så kan du gå videre til de sværere ting. :-)

Anmeld

31. oktober 2013

lucas<3

hvis du skal lave en god julesovs til and eller flæskesteg,

først laver du en melebolle, putter lidt mælk i og så væske fra hvad der nu er i skal ha. og så kan man putte lidt fløde i og brundkulør ..

Anmeld

31. oktober 2013

L&V

Stumpen skriver:

Du tager en klat smør som du smelter i gryden putter mel i mens du røre hælder kartoffel vand ved under omrøring til du når den rette konsistenshælder sky fra stegen i sovsen gennem en si og smager til med salt peber.

Det første er grundtrin til al opbagt sovs hvis det så ska være karry sovs putter du karry i smøren før mel osv.

Anmeld

31. oktober 2013

Muhmi

Ja... En god sovs er ikke svær at lave, men en fantastisk sovs kræver tid, masser af smagsprøver, kærlighed til mad og ikke mindst en rigtig lækker sky.

Jeg laver en rigtig god flæskestegs-sovs (julesovs) Den slags sovs kan laves til alle ovnstegs-retter dog med lidt modifiseringer af smag så den passer til den enkelte ret

For at lave en god sky, kræver det øvelse og masser af mislykkedes forsøg for netop at finde smagen DU kan lide.

Til min flæskestegssky, putter jeg salt, peber, ca. 4-5 laurbærblade, lidt smør og vand... Steger stegen og sørger hele tiden for at skyen ikke fordamper, så hvis der mangler vand, så tilsæt mere mens der steges, når du har gjort det nok gange, så ved du efterhånden hvor meget vand du skal putte i fra starten.

Nå, men når stegen er færdig og skal trække under staniolen så tager du skyen fra bradepanden/ildfaste fad og hælder op i en gryde hvor der ligger en si, så alle de små klumper og laurbærbladene ikke kommer med ned.

Det jeg så gør er at tage lidt fløde og hælde i bunden, sådan så du stille og roligt kan tage det overflødige fedt fra, det gør du ved at tippe gryden og tage en spise ske og tage det øverste lag fedt væk... Ikke det hvor fløden ligesom sidder fast i, for det er der smagen sidder

Derefter er det sådan set bare derudaf Jeg bruger, fløde, creme fraise, chokolade(nogle gange mamelade), lidt saft fra en appelsin, salt, peber, kulør, maizena og selvfølgelig den lækre smag fra skyen..

Smag smag smag, hele tiden.. Smag dig frem til hvordan du vil have din sovs til at smage..

Grunden til at jeg bruger chokolade/mamelade er for at give et lille twist af noget ukendt i sovsen, det gør at ens smagsløg bliver stimuleret og hjernen opfatter sovsen som værende spændende

Hjalp det?

Anmeld

31. oktober 2013

mor88

Ca sådan gør jeg, når jeg laver brun sovs til bøffer:

smelt 2 tsk. smør i gryde, hak en halv løg og et fed hvidløg, brun det i smørret. Kom 1 okseboullion i varmt vand, rør rundt og ned i gryden. Put 1 dl madlavningsfløde i, lidt mere kogt vand, til det er tilpas sovs til alle, put salt, peber, lidt aromat og lidt sukker(jeg bruger ofte jordbær eller hindbærmarmelade) i sovsen, put derefter jævning i. Du kan enten lave den fra bunden ved at blande mel og mælk/vand eller bruge maizena jævning eller majsstivelse  Kog sovsen op imens du rører rundt, og når den har tilpas tykkelse, sier du løgen fra, kommer lidt kulør i og lader sovsen stå på pladen(ikke koge) indtil resten af maden er færdigt 

Anmeld

31. oktober 2013

Stumpen

Hvorfor kan noget der lyder så simpelt være så svært?

det er som om mit hovede har sagt " jeg kan ikke lave sovs" og så er det bare sådan! 

Anmeld

31. oktober 2013

lineog4

Super nemme version til at styrke selvtilliden ;-) bouillon eller fond købt vand i kog og  brun maizena og så smag til....

øde opbagte sauce er lækre men det kræver man har tillid til sig selv. Så lav du lidt brune maizena sauce med købt fond og se dine unger eller andre slubre sig i det og vupti så tør du og de opbagte

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.