Ja... En god sovs er ikke svær at lave, men en fantastisk sovs kræver tid, masser af smagsprøver, kærlighed til mad og ikke mindst en rigtig lækker sky.
Jeg laver en rigtig god flæskestegs-sovs (julesovs) Den slags sovs kan laves til alle ovnstegs-retter dog med lidt modifiseringer af smag så den passer til den enkelte ret 
For at lave en god sky, kræver det øvelse og masser af mislykkedes forsøg for netop at finde smagen DU kan lide.
Til min flæskestegssky, putter jeg salt, peber, ca. 4-5 laurbærblade, lidt smør og vand... Steger stegen og sørger hele tiden for at skyen ikke fordamper, så hvis der mangler vand, så tilsæt mere mens der steges, når du har gjort det nok gange, så ved du efterhånden hvor meget vand du skal putte i fra starten. 
Nå, men når stegen er færdig og skal trække under staniolen så tager du skyen fra bradepanden/ildfaste fad og hælder op i en gryde hvor der ligger en si, så alle de små klumper og laurbærbladene ikke kommer med ned.
Det jeg så gør er at tage lidt fløde og hælde i bunden, sådan så du stille og roligt kan tage det overflødige fedt fra, det gør du ved at tippe gryden og tage en spise ske og tage det øverste lag fedt væk... Ikke det hvor fløden ligesom sidder fast i, for det er der smagen sidder 
Derefter er det sådan set bare derudaf
Jeg bruger, fløde, creme fraise, chokolade(nogle gange mamelade), lidt saft fra en appelsin, salt, peber, kulør, maizena og selvfølgelig den lækre smag fra skyen..
Smag smag smag, hele tiden.. Smag dig frem til hvordan du vil have din sovs til at smage..
Grunden til at jeg bruger chokolade/mamelade er for at give et lille twist af noget ukendt i sovsen, det gør at ens smagsløg bliver stimuleret og hjernen opfatter sovsen som værende spændende 
Hjalp det?