Jeg kan ikke lave sovs

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. oktober 2013

Muhmi

Stumpen skriver:

Hvorfor kan noget der lyder så simpelt være så svært?

det er som om mit hovede har sagt " jeg kan ikke lave sovs" og så er det bare sådan! 

Alle kan lære at lave sovs...

For nogle kræver det mere øvelse end andre, men en simpel opbagt sovs kan være super lækker.

Margarine, mel, mælk, salt, lidt citronsaft, peber og persille.

Bum, så er der persillesovs

Margarinen smelter du, men ikke til den bliver brun, så putter du mel og pisker det godt rundt med piskeriset, så putter du lidt mælk, kun lidt ad gangen, ca. ½ dl ad gangen, og bliver ved med at piske, når sovsen har den ønskede tykkelse, så putter du salt, husk lidt ad gangen, og smager, hele tiden smag dig frem så peber, lidt ctronsaft og til sidst den hakkede persille.

Vil gerne lære dig at lave sovs hvis du bor i nærheden?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. oktober 2013

dpb

Ja det kan jeg altså ikke - hvert år op til jul prøver jeg for selv at kunne lave julemiddagen, men det ender altid med at min mor laver sovsen og min svigermor de brunede kartofler..  

nogen som kan guide mig -sovs for dummies- igennem dette??

jeg er pt ligeglad med om det er en sundere eller usund version - bare en version jeg kan lave og som smager godt...

Hvad kan der bruges som sky, hvis jeg ikke lige har det fra en and, frikadeller osv?

Er desværre heller ikke ekspert i sovse.... men har dog lært at få lavet en ret god persillesovs ved hjælp af min dejlige "frøken jensens kogebog", og fred og ro af en eller anden grund er jeg bedst til at lave sovs når jeg ikke har kæresten (eller andre) i nærheden til at irrettesætte herhjemme er det nemlig kæresten der normalt laver mad, men jeg er nu blevet bedre til at lave persillesovs end ham 

Det er så lidt sjovt at se nogle af de opskrifter der er kommet på persillesovs i nogle af de andre indlæg, da de varierer lidt og ingen af dem er præcis ligesom den jeg følger...

Min udfordring er så netop den med at få nok smag i sovsen,når den skal laves på skyen fra en steg... men mon ikke det kommer

Held og lykke, med at eksperimentere

Qnuz

Anmeld

31. oktober 2013

Stumpen

Tak for jeres råd... Tror bare jeg må give mig i kast med det.. Kan jeg mon lære at lave det ud fra mælk og bouillon (istedet for en sky) så kan jeg jo bare gøre det en dag det ikke som sådan skal bruges til noget 

Anmeld

31. oktober 2013

Stumpen

Muhmi skriver:

Alle kan lære at lave sovs...

For nogle kræver det mere øvelse end andre, men en simpel opbagt sovs kan være super lækker.

Margarine, mel, mælk, salt, lidt citronsaft, peber og persille.

Bum, så er der persillesovs

Margarinen smelter du, men ikke til den bliver brun, så putter du mel og pisker det godt rundt med piskeriset, så putter du lidt mælk, kun lidt ad gangen, ca. ½ dl ad gangen, og bliver ved med at piske, når sovsen har den ønskede tykkelse, så putter du salt, husk lidt ad gangen, og smager, hele tiden smag dig frem så peber, lidt ctronsaft og til sidst den hakkede persille.

Vil gerne lære dig at lave sovs hvis du bor i nærheden?

Bor i 6920, så ved ikke om det er tæt på 

Anmeld

31. oktober 2013

Muhmi

Stumpen skriver:

Bor i 6920, så ved ikke om det er tæt på 

Ikke HELT så tæt på som man kunne ønske sig Bor oppe ved Skive, men tættere på Mors end Skive hehe..

Men hey, vi kunne da godt finde ud af en sovsedate en dag

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.