Hahahaha god idé.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. oktober 2013

gædde/gitte

PrincessTanja skriver:

Min søster sendte lige den her til mig, den er dælme til og smile af:

Idé til nyt TV show: Kontanthjælp på første klasse

1: find 4 folketings medlemmer.

2: fjern alt deres luksus, dvs. bilen, huset/lejlighed, rejser og gode middage.

Nu står de uden noget som helst, dvs. i teorien hjemløse.

3: Lad dem alle starte på jobcenter i en udkants kommune hvor de søger kontanthjælp.

4: Giv dem 1 måned til at finde:

(a: Job - De er da ikke så svære at finde vel? vi er bare dovne ik?

(b: Transport muligheder - Bussen er da fantastisk, lækkert at give sine penge til den slags.

(c: Lejlighed eller hus - prøv at finde indskud til en lejlighed når du ikke må eje for over 10.000kr.

(d: Mobil telefon - Mobiler er jo ikke så dyre vel?

(e: Computer - Post fra det offentlige er jo så smart indrettet.

(e1: Husk internet

(f: Forsikring - ulykkes forsikring, det er da selvsagt ikke?

(g: Licens - Du skal lige huske at ringe til licens manden hvis du køber mobil eller pc ovenover.

5: Nu skal de sætte sig ned og lave mad budgetter for en måned

Alle disse ting skal selvfølgelig ske samtidig med at de skal sidde på jobcentret og lære at skrive ansøgninger, have læse og matematik prøver, være klar til at tage i aktivering (hvor de selv skal betale transport, også selvom det er mange km væk)

6: Realiser at du får under 5000kr. i kontanthjælp og se om du kan få det til at hænge sammen.

Let the fun begin....

Det er slet ikke så nemt vel? Men det skal det da heller ikke være, og ingen kontanthjælps modtager ønsker at være netop det. De fleste kontanthjælps modtagere er det mod deres egen vilje og rigtig mange lider at fysiske eller psykiske problemer. Rigtig mange kontanthjælpsmodtagere bliver endda først syge efter de er startet deres aktivering eller kurser da de oftest er rigtig dårligt organiserede og stress-ende.

Vidste du at ulykkesforsikringer eller indbo forsikring IKKE regnes som en nødvendig udgift af kommunen? Vidste du at heller ikke Internet eller mobiltelefoni ses som en nødvendig udgift?

Løsningen på problemer med for mange arbejdsløse, kontanthjælps modtagere, u uddannede og flere er ikke at tage penge fra dem, det bliver de bare endnu mere syge eller utilpasseede af. Husk at arbejdsløse også er mennesker.

jeg så den på facebook - så den bliver delt

genial ide og jeg ofrede gerne 40 en aften i ugen, for at se det afsted til tv 3 med den ....ej tv2 - så dybvaaaad kan få lidt ud af det også

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. oktober 2013

DianaRJS

Mettefpigen skriver:

Jaa men på SU kan man tage lån og arbejde ved siden af....
Og man arbejder altså også for at få sin kh....

har du helt ret i... men pointen ved at sætte kh ned er jo netop at få de unge under 30 i uddannelse og da det bedre kan betale sig nu er der vel også flere der gør det?

Anmeld

29. oktober 2013

DianaRJS

jydeinden skriver:

sorry jeg bliver en anelse provokeret af din udtalelse for det virker lidt som om at du er en af dem som ikke vil indse at nogen af dem som er på kontanthjælp (herunder mig selv) er det af en årsag som ikke har noget som helst med ikke at gide at arbejde.. kunne det mon evt tænkes bare sådan ca at nogen var det fordi de var syge? ved godt det er yderst utænkeligt

kan snilt tænkes nogen er syge... og det er træls det også rammer dem, MEN mange er jo heller ikke syge for ecigt og de kan jo ikke gå ind og dele det op på en møde der gør at fordi man er syg så rammer det ikke.... ved godt det lyder hårdt, og neklager men er jo bare sådan det er....

og folk skal være i princippet (af dem der så er raske) bare være glade for at det bliver lettere at komme igang med uddannelse, da de fleste sidder og regner på indkomsten inden de går i gang, når de så finder ud af de ikke kan få ligesåmeget som på kh så dropper de det og bliver (undskylder igen) samfundsnassere....

jeg har selv været på kh, og har selv været i aktivering med en gruppe på 15 andre mellem 18-25 år, og vi var 3 ud af hele det hold der valgte at tage uddannelse hvor 1 var syg, og resten havde holdningen der ikke var en grund til at gå i gang med uddannelse fordi de fik mere på kh end på su. så når man vender den om, og ser den fra en anden vinkel burde man jo godt kunne se de faktisk bare vil give de unge en mulighed for at finde arbejde på længere sigt....

Anmeld

29. oktober 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
DianaRJS skriver:

kan snilt tænkes nogen er syge... og det er træls det også rammer dem, MEN mange er jo heller ikke syge for ecigt og de kan jo ikke gå ind og dele det op på en møde der gør at fordi man er syg så rammer det ikke.... ved godt det lyder hårdt, og neklager men er jo bare sådan det er....

og folk skal være i princippet (af dem der så er raske) bare være glade for at det bliver lettere at komme igang med uddannelse, da de fleste sidder og regner på indkomsten inden de går i gang, når de så finder ud af de ikke kan få ligesåmeget som på kh så dropper de det og bliver (undskylder igen) samfundsnassere....

jeg har selv været på kh, og har selv været i aktivering med en gruppe på 15 andre mellem 18-25 år, og vi var 3 ud af hele det hold der valgte at tage uddannelse hvor 1 var syg, og resten havde holdningen der ikke var en grund til at gå i gang med uddannelse fordi de fik mere på kh end på su. så når man vender den om, og ser den fra en anden vinkel burde man jo godt kunne se de faktisk bare vil give de unge en mulighed for at finde arbejde på længere sigt....

Hvorfor kan det ikke deles op?

Anmeld

29. oktober 2013

DianaRJS

mor:) skriver:

Hvorfor kan det ikke deles op?

hvorfor skulle det deles op? så dem der går med en depression stress eller lignende, som også bliver betegnet som syge skulle have mindre som syg en dem som fejlede noget andet?

det er vel også begrønset hvor mange under 30 år der ikke KAN arbejde???

og beklager hvis jeg støder nogen

Anmeld

29. oktober 2013

hvorfor skulle det deles op? så dem der går med en depression stress eller lignende, som også bliver betegnet som syge skulle have mindre som syg en dem som fejlede noget andet?

Du støder ikke mig. Jeg har aldrig været på kontanthjælp, men derfor kan jeg godt sætte mig ind i andres situationer.
men kronisk syge - skal de vende en hver krone resten af livet??
Og bliver man mindre stresset af at stresse over økonomi?
Det er vel egentlig nemt nok at dele op: har du noget på skrift der viser at du har en sygdom der gør dig uarbejdsdygtig så får du en anden sats.
Så kan alle dem, som du har mødt og sammenligner resten af kh modtager med få su sats.

Anmeld

29. oktober 2013

DianaRJS skriver:

Og det kan da godt være det er et begrænset antal under 30 - men skal de så have dårlige økonomiske vilkår fordi det er nemmere at generalisere?

Anmeld

29. oktober 2013

DianaRJS skriver:

Og lige til det med stress - så er det ikke en kronisk sygdom og man kan derfor godt se frem til bedre økonomiske vilkår på et tidspunkt, selvom jeg mener at økonomi kan være en ret så stor stressfaktor.

Anmeld

29. oktober 2013

SHERO

det så jeg gerne..

Jeg er kommet på kh for første gang grundet jeg ikke blev optaget på studie, og mit sommerferie arbejdsplads ikke ville fastansætte mig pga graviditet. Så nu sidder jeg fast indtil barsel er slut, virkelig øv.

Hvis jeg kun ender med at få uddannelseshjælp så er jeg bange for vi må flytte, for vores økonomi kan ikke hænge sammen med så lille en indkomst, og lejligheder er der jo nok af i Århus, hvor de studerende bor i skurvogne, og campingvogne grundet boligmangel.

Jeg kan sagtens se pointen i at unge skal tage en uddannelse, men uddannelsespligt mener jeg sagtens man kan have uden at sætte dem på en urealistisk indkomst, eftersom SU er set som en støtte og ikke en forsøgelse så mener jeg det er urimeligt at forvente at unge der højst sandsynligt er havnet ufrivilligt på KH uden mulighed for at indrette tilværelsen efter den nye lave indkomst skal kunne klare sig. Man kan være så uheldig at blive ledig efter optagelses perioden på de fleste studier, skal folk så tvinges ud i at tage en hvilken som helst uddannelse de ikke ønsker, fordi de er den eneste der optager, bare for at få en højere indkomst..

Jeg er pt blevet placeret i kategorien aktivitetsparat, så håber på jeg kan få tilskud så jeg ikke falder i ydelse, hvis ikke så er vi seriøst på røven...

Anmeld

29. oktober 2013

DianaRJS

mor:) skriver:

Og lige til det med stress - så er det ikke en kronisk sygdom og man kan derfor godt se frem til bedre økonomiske vilkår på et tidspunkt, selvom jeg mener at økonomi kan være en ret så stor stressfaktor.

nej præcis det er ikke en kronisk sygdoms, skrev jeg heller ikke

men stadig en ting der kan være langtidsvarrigt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.