Aftenbarnedåb?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. oktober 2013

Dorthe1986

Det kan da være kirken er med på det, men igen dåben er jo hvor man indtræder i det kristne fællesskab (om man vil det eller ej) og derfor er en dåb normalt placeret i forbindelse med en alm gudstjeneste, såledesnat hele menigheden kan være tilstede :-)

Jeg er ikke specielt kristen, men jeg er af den mening at når man lader sit barn døbe, så siger man jo også ja tak til folkekirkens værdier. Og det handler ikke så meget om nytænkning indenfor folkekirken, men om at fællesskabet er en af grundpillerne indenfor kristendommen. Og mon ikke det er en meget god idé, at folkekirken holder sig til de værdier, når nu resten af samfundet er på vej mod en individ-centreret tankegang?

Da Emil skulle døbes ville jeg gerne have ham døbt i den kirke jeg var konfirmeret i. Den ligger i Odense og jeg bor i Thisted. Så jeg spurgte præsten om det kunne lade sig gøre med en lørdagsdåb, især fordi vi har mange der bor rundt omkring i landet. Men min præst sagde at de ikke holdt lørdagsdåb, og så var det jo bare sådan det var :-)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. oktober 2013

Kløver

LuLy skriver:

Det er de færreste kirker der godtager 3-4 dåbsbørn samme dag. Det er jo derfor man skal aftale dato med præsten hurtigst muligt så man kan finde en anden dag hvis der allerede er 2 dåbsbørn den dag

Sorry, sidespring
TS: Jeg synes det lyder som en rigtig smuk ide, men må hoppe med på den med at udelukke andre deltagere, at det forstår jeg ikke. Men jeg er også kristen og mine børn er døbt af den årsdag.
Men spørg præsten, nogle kirker holder engang imellem gudstjenester om aftenen (men så er der jo almindelige kirkegængere med)

Er forskelligt hvor mange de tager ind i vires kirke mener jeg det er maks 2-3 men i en kirke tæt på er det vist 4

Anmeld

13. oktober 2013

Kløver

Da jeg ikke tror på Gud, så må jeg indrømme at det handler om...mig! Men også at jeg gerne vil give mine nærmeste er oplevelse. Og så tror jeg alle de børn der kommer med får et andet indtryk at kirken, når de oplever den på en lidt anerledes måde.

Men er det ikke bare der vi er på vej hen.. at individet sætter sig højere end fællesskabet? Om det er godt eller skidt ved jeg ikke. 

Selvfølgelig når man ser i lyset af kristendommen og alt det med fællesskabet, så er det skidt for dem der sætter de værdier højt. 

Jeg ville såmænd gerne betale for at "åbne" kirken når det passer mig.. men så tror jeg også vi kommer ud på en glidebane.. 

Men hvorfor kan kirken ikke åbne op for nye tiltag som retter sig mod folk med andre ønsker.. måske det ville hjælpe med at gøre den lidt mere populær igen..

Jeg ville blive ærgerlig over at få et nej af den årsag at min forespørgsel er noget nymodens pjat. Man kan ikke blive døbt udenfor kirkens åbningstider.. Gud har lukket!  

Tarkoflen kom med et rigtig godt forslag.. en aftengudstjeneste.. der er chancen for at der er andre der skal have deres barn døbt lille.. og så ekskluderer jeg ikke nogen, men går dog på kompromis mht. at ville dele min søns dåb med andre en de nærmeste. Så håber jeg min kirke holder sådanne aftengudstjenester engang i mellem.. 

God søndag! 

D.

Synes bestemt det er godt med nye tiltag, og kirken skal jo netop være åben for alle, synes det lyder fedt med en aften oplevelse, men foreslog længere tilbage en eftermiddags da jeg tænkte at når den sluttede passede det nok godt med at det er mørkt, og man kan gå med fakler hjem

Her har jeg prøvet både hvor vi var det eneste og så 1 ud af to hold, og der blev gjort meget for at det var individuelt og specielt. Vi startede med at få vores datter døbt, min søster tændte et lys mens vi sang en salme og foregik ligesom ved min søns dåb, bagefter kom næste hold, så blev faktisk 1 dåb gange 2

vi har en rigtig nyskabende præst, hørt om gangnam præsten ( konfistyle) det er en af vores præster ( ham som døbte vores datter) vores anden præst har været der en del år og hun er mere traditionstro, hvor han er ung, har selv små børn, så gør en indsats for at man kan have de små med i kirken osv møde menigheden hvor den er

Ved ikke om de kan give garanti, men du kunne jo høre hvorvidt muligheden er der, kirken lukker jo ikke, jeg har ofte taget i kirke og bare siddet hvis jeg havde brug for at tænke, mange kirker er åbne når der er personale, ellers er der selvfølgelig låst pga tyverier osv. Men præsterne kan jo ikke døbe alle når det lige passer, så hvis din kirke har aftengidstjeneste ville det da være fint, selv ville jeg ikke, af hensyn til børn osv holde en dåb om aftenen, mange børn kommer jo i seng mellem 7-9     Vælger man dåb, må det også være lidt på kirkens præmisser, for selvom kirken er åben for alle, burde det jo netop være af en årsag man vælger kirken, Kirken er jo netop ikke egoistisk, og det handler jo om barnet, velsignelsen og indskrivningen i kirken, fremfor en se mig optræden, det bliver jo noget helt specielt og særligt for din familie uanset hvad og om der også kommer andre 

Anmeld

13. oktober 2013

Kløver

Dorthe1986 skriver:

Det kan da være kirken er med på det, men igen dåben er jo hvor man indtræder i det kristne fællesskab (om man vil det eller ej) og derfor er en dåb normalt placeret i forbindelse med en alm gudstjeneste, såledesnat hele menigheden kan være tilstede :-)

Jeg er ikke specielt kristen, men jeg er af den mening at når man lader sit barn døbe, så siger man jo også ja tak til folkekirkens værdier. Og det handler ikke så meget om nytænkning indenfor folkekirken, men om at fællesskabet er en af grundpillerne indenfor kristendommen. Og mon ikke det er en meget god idé, at folkekirken holder sig til de værdier, når nu resten af samfundet er på vej mod en individ-centreret tankegang?

Da Emil skulle døbes ville jeg gerne have ham døbt i den kirke jeg var konfirmeret i. Den ligger i Odense og jeg bor i Thisted. Så jeg spurgte præsten om det kunne lade sig gøre med en lørdagsdåb, især fordi vi har mange der bor rundt omkring i landet. Men min præst sagde at de ikke holdt lørdagsdåb, og så var det jo bare sådan det var :-)

Vi har en meget nyskabende præst, og på nye måder formår han faktisk at at skabe mere fællesskab menigheden

Anmeld

13. oktober 2013

FrkDitte

Maja84 skriver:

Er forskelligt hvor mange de tager ind i vires kirke mener jeg det er maks 2-3 men i en kirke tæt på er det vist 4

jeg har været til 3 barnedåbe indenfor det sidste års tid.. og der har været mellem 3-4 hold hver gang. En af gangene var det en lille kirke og den var virkelig fyldt og jeg kunne slet ikke se hvad der skete, da dem vi kendte, fik deres søn døbt. Det synes jeg var smadderærgeligt..og jeg ville være ked af at nogle af mine venner eller familie ikke kunne se dåben af mit barn.

Dog kunne alle børnene i kirken komme med op til døbefonden og se.. det var et godt tiltag..(jeg skulle bare ha lusket med dem )

D.

Anmeld

13. oktober 2013

Kløver

FrkDitte skriver:

jeg har været til 3 barnedåbe indenfor det sidste års tid.. og der har været mellem 3-4 hold hver gang. En af gangene var det en lille kirke og den var virkelig fyldt og jeg kunne slet ikke se hvad der skete, da dem vi kendte, fik deres søn døbt. Det synes jeg var smadderærgeligt..og jeg ville være ked af at nogle af mine venner eller familie ikke kunne se dåben af mit barn.

Dog kunne alle børnene i kirken komme med op til døbefonden og se.. det var et godt tiltag..(jeg skulle bare ha lusket med dem )

D.

Det synes jeg også er for mange, 2 og maks 3 hvis det er en stor kirke, feks har nogle større kirker tv skærme hængende

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.