Aftenbarnedåb?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. oktober 2013

Mettefpigen

Jeg tænker lidt på når der er mange børn med, hvad med sengetider når det blir holdt om aftenen??...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. oktober 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
FrkDitte skriver:

Hejsa,

Jeg er helt ærlig når jeg siger at vi døber vores barn fordi det er tradition og ikke fordi vi tror på det. Det er sikkert forbudt at sige ud højt, men det er virkeligheden her hos os. 

Jeg er ikke troende, er dog døbt og konfirmeret, og skal sikkert også giftes i en kirke, men kun fordi det er romantisk og igen.. tradition. Og når jeg skal herfra bliver det nok også i viet jord.. 

Dobbeltmoralsk.. ja. Individorienteret.. i høj grad.

Jeg ønsker en dåb på mine præmisser, og er det ikke muligt, så lever jeg med næstbedste løsning. 

Om min søn vælger at blive konfirmeret, det må han helt selv bestemme til den tid.

Derudover er min holdning også, at hvis Folkekirken skal bestå.. så skal de være åbne overfor nye tiltag.. 

Maja84 har helt ret i det hun siger.. jeg har ikke lyst til der er 2-3-4 hold der skal have deres barn døbt samme dag. Det føles nemlig samlebånds-agtigt.. og man kan føle man ikke kan nyde øjeblikket fordi der står flere og venter.. 

Jeg vil tage kontakt til præsten og håbe hun er frisk 

God aften derude!

D.

Jamen, det er jo ærlig snak, og vi er jo rigtigt mange i den kulturkristne båd her i landet. Det provokerer mig på ingen måde, at man er halvhjertet omkring dåb osv.

Derimod synes jeg, det er og må være et enten-eller, når man ønsker at gøre brug af en kirkelig handling. Fornyelse af Folkekirken kan jeg kun gå ind for, men ikke i en grad, hvor man lader kirken sælge ud af arvesølvet og hjerteblodet, i dette tilfælde  individet over fællesskabet. Jeg tror, det er kirkens sikre død, hvis den giver køb på de mest centrale værdier og accepterer blot at være en kulisse for familiefester med indlagt, selvdesignet kirkebesøg. 

Blot for at uddybe min holdning: Det svarer lidt til at melde sig ind i et politisk parti og forlange kerneideologierne skrottet, så de matcher ens egne behov. Og for mig er folkekirken efterhånden en af de eneste, kulturbærende institutioner, der vægter fællesskabet højere end "jeg, mig og mine". 

Anmeld

12. oktober 2013

TNBC

Mor og meget mere skriver:

Jamen, det er jo ærlig snak, og vi er jo rigtigt mange i den kulturkristne båd her i landet. Det provokerer mig på ingen måde, at man er halvhjertet omkring dåb osv.

Derimod synes jeg, det er og må være et enten-eller, når man ønsker at gøre brug af en kirkelig handling. Fornyelse af Folkekirken kan jeg kun gå ind for, men ikke i en grad, hvor man lader kirken sælge ud af arvesølvet og hjerteblodet, i dette tilfælde  individet over fællesskabet. Jeg tror, det er kirkens sikre død, hvis den giver køb på de mest centrale værdier og accepterer blot at være en kulisse for familiefester med indlagt, selvdesignet kirkebesøg. 

Blot for at uddybe min holdning: Det svarer lidt til at melde sig ind i et politisk parti og forlange kerneideologierne skrottet, så de matcher ens egne behov. Og for mig er folkekirken efterhånden en af de eneste, kulturbærende institutioner, der vægter fællesskabet højere end "jeg, mig og mine". 

det er derfor mine kommende børn ikke skal døbes, jeg kan ikke se behovet for det, når jeg ikke er troende på den måde, går i kirke eller noget.. (kun når jeg er frivillig, men det er heller ikke kedeligt)

Hvis man ikke tror på det, så kan man ligeså godt lave navngivningsfest.

men det er bare min mening.

Anmeld

12. oktober 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Maja84 skriver:

Kan det tænkes ts tænker at man er det eneste hold til dåb, dvs st man ikke er gejst 2-3-4 hold med børn som skal døbes

Ved min søn var vi eneste hold, men var 1 hold ud af 2 ved min datters dåb. Har været afsted hvor der var 3-4 hold og det bliver lidt presset og samlebåndsagtigt

Jo, men det er jo en del af "pakken", at det netop ikke bare handler om individet, men om fællesskabet - og det indebærer naturligt, at der ikke er spotlight og x-factor kun på Jensen-familien, men på hele menigheden. Det er det der med vores næste, der forsvinder, hvis vi vil ha' kirken for os selv. 

Anmeld

12. oktober 2013

tarkoflen

Der er nogle kirker der gør i aften gudstjenester og det kunne måske være sådan en, hvis der er sådan nogle i jeres kirke, men jeg tvivler på at man vil "åbne" kirken med alle de medarbejdere der skal på job, kun for jeres barn skal døbes.

Men skynd dig at ringe til kordegnen eller hvem der nu står for den slags og hør ad, måske de ikke har planlagt gudstjenesterne i det nye år og l derfor kan få lov til at have lidt indflydelse

Held og lykke med det og skriv lige hvilket svar du får

Anmeld

13. oktober 2013

Kløver

Mor og meget mere skriver:

Jo, men det er jo en del af "pakken", at det netop ikke bare handler om individet, men om fællesskabet - og det indebærer naturligt, at der ikke er spotlight og x-factor kun på Jensen-familien, men på hele menigheden. Det er det der med vores næste, der forsvinder, hvis vi vil ha' kirken for os selv. 

Det kan jeg godt følge i, vi har personligt ikke haft noget imod at være mere end et hold, men er man 3 og især 4 hold kan det godt tage lang tid, og især hvis alle skal have taget billeder, personligt foretrækker jeg at der ikke stresses igennem fordi man har 4-5 par og barn nr 3 i rækken bliver utålmodig. Der betyder velsignelsen og dåben mere end at man er feks 4 om dele, hvis du kan følge. For mig handler det slet ikke om x-faktor men om Guds velsignelse, ved selvfølgelig ikke hvordan ts har det med det

Anmeld

13. oktober 2013

FrkDitte

tarkoflen skriver:

Der er nogle kirker der gør i aften gudstjenester og det kunne måske være sådan en, hvis der er sådan nogle i jeres kirke, men jeg tvivler på at man vil "åbne" kirken med alle de medarbejdere der skal på job, kun for jeres barn skal døbes.

Men skynd dig at ringe til kordegnen eller hvem der nu står for den slags og hør ad, måske de ikke har planlagt gudstjenesterne i det nye år og l derfor kan få lov til at have lidt indflydelse

Held og lykke med det og skriv lige hvilket svar du får

Det var en god ide! Aftengudstjeneste.. Det vil jeg prøve at forhøre mig om..  

D.

Anmeld

13. oktober 2013

FrkDitte

Mettefpigen skriver:

Jeg tænker lidt på når der er mange børn med, hvad med sengetider når det blir holdt om aftenen??...

Hejsa, 

Da det er om vinteren, så er der tidligt mørkt, det kunne man måske udnytte og starte sidst på eftermiddagen, så slutter det hen af aften. 

Så er der plads til dem der skal tidlig i seng 

D.

Anmeld

13. oktober 2013

lycly

Maja84 skriver:

Det kan jeg godt følge i, vi har personligt ikke haft noget imod at være mere end et hold, men er man 3 og især 4 hold kan det godt tage lang tid, og især hvis alle skal have taget billeder, personligt foretrækker jeg at der ikke stresses igennem fordi man har 4-5 par og barn nr 3 i rækken bliver utålmodig. Der betyder velsignelsen og dåben mere end at man er feks 4 om dele, hvis du kan følge. For mig handler det slet ikke om x-faktor men om Guds velsignelse, ved selvfølgelig ikke hvordan ts har det med det

Det er de færreste kirker der godtager 3-4 dåbsbørn samme dag. Det er jo derfor man skal aftale dato med præsten hurtigst muligt så man kan finde en anden dag hvis der allerede er 2 dåbsbørn den dag

Sorry, sidespring
TS: Jeg synes det lyder som en rigtig smuk ide, men må hoppe med på den med at udelukke andre deltagere, at det forstår jeg ikke. Men jeg er også kristen og mine børn er døbt af den årsdag.
Men spørg præsten, nogle kirker holder engang imellem gudstjenester om aftenen (men så er der jo almindelige kirkegængere med)

Anmeld

13. oktober 2013

FrkDitte

Maja84 skriver:

Da jeg ikke tror på Gud, så må jeg indrømme at det handler om...mig! Men også at jeg gerne vil give mine nærmeste er oplevelse. Og så tror jeg alle de børn der kommer med får et andet indtryk at kirken, når de oplever den på en lidt anerledes måde.

Men er det ikke bare der vi er på vej hen.. at individet sætter sig højere end fællesskabet? Om det er godt eller skidt ved jeg ikke. 

Selvfølgelig når man ser i lyset af kristendommen og alt det med fællesskabet, så er det skidt for dem der sætter de værdier højt. 

Jeg ville såmænd gerne betale for at "åbne" kirken når det passer mig.. men så tror jeg også vi kommer ud på en glidebane.. 

Men hvorfor kan kirken ikke åbne op for nye tiltag som retter sig mod folk med andre ønsker.. måske det ville hjælpe med at gøre den lidt mere populær igen..

Jeg ville blive ærgerlig over at få et nej af den årsag at min forespørgsel er noget nymodens pjat. Man kan ikke blive døbt udenfor kirkens åbningstider.. Gud har lukket!  

Tarkoflen kom med et rigtig godt forslag.. en aftengudstjeneste.. der er chancen for at der er andre der skal have deres barn døbt lille.. og så ekskluderer jeg ikke nogen, men går dog på kompromis mht. at ville dele min søns dåb med andre en de nærmeste. Så håber jeg min kirke holder sådanne aftengudstjenester engang i mellem.. 

God søndag! 

D.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.