Hvor skal en nyfødt sove ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. oktober 2013

Hjaltesmor

Jeg tænker også, at dit barn nok har haft brug for tryghed.

Du kan forsøge at forebygge det lidt ved den næste ved at være opsøgende i at give den tryghed. Giv masser af tryghed om dagen (min sover fx timer på min mave med hovedet på mit bryst over hjertet hver eftermiddag). Resten af tiden er hun hos enten storebror, far eller jeg - evt. i viklen.

Om natten sover hun mellem min mand eller jeg eller mellem væggen eller jeg, hvis min mand og jeg vil putte med hinanden.

Hun er 3 uger og sover nu 5 timer i træk i løbet af natten.

Jeg tror ikke, der er en regel om, at alle nyfødte skal vågne mange gange hver nat og græde (som det står ovenfor). Det har ingen af mine gjort.

Jeg tror heller ikke, at manglende tryghed altid er forklaringen. Men i de tilfælde, hvor det er tryghed (som din baby så fint kommunikerede (hvor er det flot ) ), kan man forebygge ved at fylde godt op på trygheden selv - så behøver baby ikke bede om den på den eneste måde baby kender - gråd.

Og husk så - babyer er forskellige. Det er ikke sikkert, den næste har samme tryghedsbehov - men måske er det større. Det er altid spændende hvilken baby man får næste gang.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. oktober 2013

Muffinmus

Nu er der jo videnskabelige undersøgelser der viser at kontakten til forældrene om natten er RIGTIG vigtig. De behøver ikke sove i din seng, det kan diskuteres om det er godt eller skidt, men gerne ved siden af sangen så din baby kan høre jer, dufte jer osv. Det er en del af trygheden som er noget af det vigtigste for sund udvikling af babyerne.
Så nej, ville på ingen måde lægge mit lille barn ind for sig selv. Aldrig.
Så må man undvære lidt nattesøvn og ny og næ, i øvrigt er ingen børn ens og det er ikke unormalt et lille barn f.eks vågner hver anden time i mange måneder. Det er heller ikke unormalt at de har perioder hvos de sover dårligt og f.eks er vågne fra kl 23-03..den slags findes også.

Det vigtigste er du IKKE skubber babyen væk, men holder den nære kontakt, og især de mdr hvor chancerne for vuggedøden er størst. Ikke at chancerne er voldsomt store efterhånden, men alligevel. Det er en tryghed for forældrene at de også kan høre barnet trække vejret, hvordan det generelt sover osv.
Bedste råd er at vente og se hvordan din baby sover og så overveje mulighederne, for mine øjne er barnets tryghed det vigtigste og anbefalingerne går altså på at babyen sover sammen med forældrene, faktisk temmelig længe.:-)

Anmeld

10. oktober 2013

Mother-love

Isabella sov i hendes lift i tremmesengen fra dag 1 af. Hun har aldrig sovet imellem os. Vi har forsøgt når hun var syg men hun fandt først ro når hun kom i sin egen seng.
Pga mit piskesmæld sagde vi at hun skulle sove for sig selv så jeg kunne ligge ordentligt. Og så giver det altså også bare en bedre søvn når man ikke har en baby ved siden af.

Tremmesengen stod helt op af min side af sengen så kunne nå hende fra sengen hvisker var noget
Den dag i dag(2,4år) har hun sovet imellem os maks 3 gange. Da hun stadig ikke kan finde ro hvis hun ligger i vores seng. Og spørger vi hende efter noget tid om hun vil i sin egen seng så siger hun at det vil hun

Anmeld

10. oktober 2013

modesty

Hjaltesmor skriver:

Jeg tænker også, at dit barn nok har haft brug for tryghed.

Du kan forsøge at forebygge det lidt ved den næste ved at være opsøgende i at give den tryghed. Giv masser af tryghed om dagen (min sover fx timer på min mave med hovedet på mit bryst over hjertet hver eftermiddag). Resten af tiden er hun hos enten storebror, far eller jeg - evt. i viklen.

Om natten sover hun mellem min mand eller jeg eller mellem væggen eller jeg, hvis min mand og jeg vil putte med hinanden.

Hun er 3 uger og sover nu 5 timer i træk i løbet af natten.

Jeg tror ikke, der er en regel om, at alle nyfødte skal vågne mange gange hver nat og græde (som det står ovenfor). Det har ingen af mine gjort.

Jeg tror heller ikke, at manglende tryghed altid er forklaringen. Men i de tilfælde, hvor det er tryghed (som din baby så fint kommunikerede (hvor er det flot ) ), kan man forebygge ved at fylde godt op på trygheden selv - så behøver baby ikke bede om den på den eneste måde baby kender - gråd.

Og husk så - babyer er forskellige. Det er ikke sikkert, den næste har samme tryghedsbehov - men måske er det større. Det er altid spændende hvilken baby man får næste gang.

Nej du har ret i at det ikke er alle, som jeg skrev. Jeg skulle have skrevet "mange" ;-) Min søn var meget vågen om natten indtil han var cirka 4-6 uger, og så begyndte han at sove cirka 5-7 timer i streg uden at vågne. Det ændrede sig så igen ved 4 mdrs. alderen, hvor han igen begyndte at vågne hver halvanden time.

Der er ingen regel - min pointe var blot at det TS oplevede med sit første barn ikke var unormalt og ikke behøver at hænge sammen med at de sov i samme rum.

Anmeld

10. oktober 2013

lille-fisen

Det lyder tidligt at lade et spædbarn sove på eget værelse fra starten af. Hvis det som skete med sidste barn gentager sig kunne du/i jo overveje at samsove de første uger - altså at babyen sover i sengen hos jer. Så er det nemt at give tryghed/amme når der er behov uden at skulle ud af sengen

Der findes i øvrigt forskellige indsatser til at have midt i sengen mellem din mand og dig (som i en lille madras med høj kant) - hvis du/i er bange for at trille oven på baby i søvne. Ellers findes der jo de der vugger/senge som kan spændes på siden af dobbeltsengen, så barnet stadig har egen seng, som dog er åben ud til din side af sengen. De var lige de forslag jeg kunne komme på

Anmeld

10. oktober 2013

Giraffen

dollygirl skriver:

Hej piger

Jeg har utrolig dårlig erfaring med min første barn. Da hans vugge var i vores soveværelse og han kunne lugte mig så han græd konstant g ville over til mig og sove og putte.

Det var virkelig hårdt, han stod op 7-8 gange om natten og sku ha mælk og ville ikk sove i egen seng efter .

Nu skal vi ha en mere snart , hvordan kan jeg undvære samme situation? Kan jeg lade baby sove i vugge i eget værelse fra dag 1 af?

vores datter kom ind på eget værelse da hun var 2-3 uger - vi vækkede hinanden heeeeele tiden så jeg fik slet ikke sovet. og jeg sku både amme og gi flaske så jeg skulle op under alle omstændigheder

så jeg vil sige, at der intet rigtigt eller forkert er at gøre

jeg ku godt tænke mig ved nr 2 at få en vugge sat fast på siden af sengen - for nu har jeg lært at sove med ørepropper pga snorken og andet larm og så krydser jeg fingre for at amningen ka fungere der, så skal man ikke rende oppe det halve af natten

Ellers mener jeg virkelig ikke der er noget rigtigt eller forkert! de helt små vender sig jo hurtigt til lugte og lyde i huset og i vuggen så det ene sted er vel lige så trygt som det andet (i min hjerne hvertfald) og en mor der har sovet 4 timer er altså bedre end en der har sovet 1,5

Anmeld

10. oktober 2013

Nemesis

her har de sovet i liften i tremmesengen. DEt har fungeret fint. Den sidste kunne komme over og ligge men det var kun fordi jeg endelig kunne amme liggende.

Den mellemste han sov hver formiddag på mit bryst/mave indtil han var 3/4 mdr..så tror han fik sit behov dækket der,

Alle børn er forskellige og din første lader til at have haft et stort behov for tryghed..måske din næste også bliver sådan..måske ikke. Ellers kunne en bed side crib være en løsning.

Anmeld

10. oktober 2013

mulleh

Jeg har ingen børn endnu.

Og Undskyld jeg siger det. Men jeg ville være mega bange for at "mase" barnet mens jeg sov. Altså hvis baby sov i sengen med mig. Puha. 

Anmeld

10. oktober 2013

dollygirl

grønbæk skriver:

Pak egoisten væk og se efter hvad dit barn behøver ikke hvad du behøver.
Et lille barn søger og har behov for tryghed og nærvær.
Giv barnet hvad det søger og se så skal det hele nok blive let alligevel.

Jeg er overhovedet ikk egoist .

Jeg har altid troet at jeg har opdraget vores søn forkert da han er meget afhængig af mig og sover tit med os i sengen. Så vi er meget bange for at gør samme fejl. Vi vil self gør vores børn selvstændige.

Men som i alle siger så gør jeg self det . Derfor skriver jeg så jeg kan få gode råd af jer der har erfaring

Anmeld

10. oktober 2013

Karina84

dollygirl skriver:

Hej piger

Jeg har utrolig dårlig erfaring med min første barn. Da hans vugge var i vores soveværelse og han kunne lugte mig så han græd konstant g ville over til mig og sove og putte.

Det var virkelig hårdt, han stod op 7-8 gange om natten og sku ha mælk og ville ikk sove i egen seng efter .

Nu skal vi ha en mere snart , hvordan kan jeg undvære samme situation? Kan jeg lade baby sove i vugge i eget værelse fra dag 1 af?

Sådan var min den store også de første par måneder af hans liv, skreg og ville spise eller være på arm hele tiden, også om natten. Han begyndte først at sove bedre da vi stoppede med amningen 2-3 mdr. alderen. Da han var 4 mdr ca kom han på eget værelse og det ændrede ikke noget om han lå hos os i soveværelse eller på hans eget værelse. Det samme med lillesøster. 

Men jeg kunne slet ikke forestille mig ikke at være tæt på min lille nyfødte bebs, puha... 

Det store duer i øvrigt ikke til at sove hos os, så skal han være meget syg og selv der vil han ofte gerne ind i hans egen seng.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.