Jeg tænker også, at dit barn nok har haft brug for tryghed.
Du kan forsøge at forebygge det lidt ved den næste ved at være opsøgende i at give den tryghed. Giv masser af tryghed om dagen (min sover fx timer på min mave med hovedet på mit bryst over hjertet hver eftermiddag). Resten af tiden er hun hos enten storebror, far eller jeg - evt. i viklen.
Om natten sover hun mellem min mand eller jeg eller mellem væggen eller jeg, hvis min mand og jeg vil putte med hinanden.
Hun er 3 uger og sover nu 5 timer i træk i løbet af natten.
Jeg tror ikke, der er en regel om, at alle nyfødte skal vågne mange gange hver nat og græde (som det står ovenfor). Det har ingen af mine gjort.
Jeg tror heller ikke, at manglende tryghed altid er forklaringen. Men i de tilfælde, hvor det er tryghed (som din baby så fint kommunikerede (hvor er det flot
) ), kan man forebygge ved at fylde godt op på trygheden selv - så behøver baby ikke bede om den på den eneste måde baby kender - gråd.
Og husk så - babyer er forskellige. Det er ikke sikkert, den næste har samme tryghedsbehov - men måske er det større. Det er altid spændende hvilken baby man får næste gang. 
Anmeld