Sue Bergmark skriver:
Som jeg lige har skrevet lidt om i en anden tråd er vores datter mega flabet - hun er 2.
Nu er det sådan at jeg også har en på 1 år... og han er begyndt at blive fræk som den store.
Vi har prøvet at sætte grænser for den store intenst på mange forskellige måder, når skammekrog og timeout ikke virker, hvad så?
Vi bliver mere eller mindre desperate når vi tager hende i at sparke lillebror ned fra sofaen, slå ham i hovedet med en legetøjs træhammer, bide og nive... ja - det er næsten stoppet, men blir hun gal, så får den ikke for lidt. Hun kan råbe og skrige så huset er ved at falde sammen.... og så ligner hun en engel... GISP!
INGEN af os herhjemme hverken slår eller råber ad hinanden, så hvor hun har det fra ved jeg ikke.
Kunne aldrig drømme om at give en røvfuld - aldrig, men nogen gange tænker man bare at endefulde i gamle dage måske gav mere respekt.
Jeg pointerer lige for en god ordens skyld...
JEG VIL ALDRIG SMÆKKE MINE BØRN!!!!
Men giv gerne lidt indput til nogle metoder der virker for JER!
Hej med dig 
Åh, det er jo svært at komme med råd, når man ikke kender jeres familie, men jeg kan fortælle, hvad jeg har gjort/ ikke gjort med mine børn:
Jeg har:
-Anerkendt dem og fortalt dem, at jeg forstår deres frustrationer, når de møder disse.
-Været tydelig omkring, hvad der skal foregår hvornår.
-Respekteret deres grundlæggende behov for omsorg, søvn og sund mad.
-Altid forsøgt at være ærlig omkring min tilstedeværelse. Når jeg laver noget med mine børn, så er DE i fokus. Ellers siger jeg hellere fra for en stund, så samværet ikke bliver "falskt"..
-Været åbent over for, at barnets frækhed/aggressioner i virkeligheden ofte bare betyder "jeg har brug for dig".
Jeg har aldrig:
Anvendt sanktioner som time out eller skammekrog.
Anvendt fysisk afstraffelse.
Jeg forsøger at undgå:
-At opdrage med konsekvens/belønning. Jeg vil hellere tale til empati og fornuft. Eller nøjes med et "sådan er det" eller "fordi, mor siger det".
-At lave uægte aftaler, som i bund og grund bare er min mand og jeg, der trumfer noget igennem, for så senere at guilt trippe barnet med et "havde vi ikke en aftale?!" En aftale indgåes i et ligeværdigt fællesskab. Det skal jeg blive bedre til at huske.