Jeg har en dreng på 3 år og en datter på 1 år.
Herhjemme kan vores søn være noget af en mundfuld! Vi har haft rigtig svært ved at tackle ham til tider. Han kan blive MEGET vred og flippe helt ud. Han har været slem til at sparke, bide og slå. Dette er blevet meget bedre. Han bider ikke mere (heldigvis) Men han er begyndt at slå og sparke og spytte når han ikke får sin vilje.
Herhjemme tolereres slag, spark, spytteri m.m ikke. Der er ingen advarsler men konsekvens med det samme. Med spark, spyt og slag ryger han i time out! Mange er imod Time Out. Men det er jeg ikke, hvis man bruger den med respekt.
Vi har haft rigtig god gavn af Time Out (herhjemme kaldet Pause)
Han har en lille hvid stol i hjørnet af stuen, hvor han sidder når han har pause. Æggeuret bliver sat til mellem 1-2 minutter. Han blev IKKE siddende i starten, men vi fulgte ham bare tilbage stille og roligt og gentog hvorfor han sad der.
Når han f.eks slog sin lillesøster så foregik en pause sådan her.
Vi ser han slår sin søster. Vi rejser og går hen til ham og siger "Så er der pause" Følger ham hen til den hvide stol i stuen. Sætter os på hug foran ham. Har en hånd på ham og kigger ham i øjnene (eller prøver - for han kigger ofte væk) og siger: "Du har pause fordi du slog din lillesøster" Så sætter vi uret 1-2 minutter. Når uret ringer går vi hen og sidder på hug igen og har en hånd på ham og siger: "Nu er pausen slut. Du sad der fordi du slog din lillesøster. Her i huset slår man ikke" og så får han en kram og så er "den skid slået"
Det hjælper også hvis han er meget oppe og kører. Hopper rundt i sofaen, råber og skriger... m.m Først beder vi ham sætte sig ned. Hvis han bliver ved så kommer der en advarsel "Victor, hvis ikke du stopper med at hoppe i sofaen, så er jeg nød til at give dig en pause" 7 ud af 10 gange stopper han. (han gider jo ikke sidde på stolen) Stopper han ikke så laver vi samme procedure, som hvis han havde slået lillesøster. "Du sidder her fordi... "
Vi bruger det faktisk sjældent nu. Men der bliver sat grænser og det har han brug for. Det har børn brug for.
Men mange gange skal man også vælge sine kampe.
Nogle gang bliver man nød til at tænke at det mit barn gør at med bedste intention. og så lige stikke en finger i jorden nogen gange.
Hvis f.eks han kommer hen og dasker til mig.... (som i slår mig men det er på sådan lidt fjollet måde ....) så redder jeg den ofte/vender den og siger: Ejjjjj kommer du for at give mig en krammer? Ej hvor dejligt og smiler han og vi krammer. Det at han dasker mig kan være en måde at få opmærksomhed på.
Selv når vi er ude kan han også få en pause. Han har fået en pause i FAKTA fordi han blev ved at sparke mig i hælene. Så sad han over ved rugbrødet på gulvet og havde pause. Der var heller intet bagefter. Men jeg fik sat min grænse.
Du kan bare spørge løs...