Hvordan sætter DU grænser for din 1-3 årige?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.767 visninger
21 svar
27 synes godt om
7. oktober 2013

Sue Bergmark

<>[Besked slettet af Baby.dk]

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. oktober 2013

Dorthe1986

Min dreng bliver 2,5 nu her om 14 dage og han er en meget bestemt herre. Men jeg har fundet ud af at det der virker bedst er at snakke stille og roligt, men bestemt. Jeg siger tingene til ham 3 gsnge, hører han stadig ikke siger jeg det engang mere efterfulgt af ordene "og det skal ikke diskuteres" og bum så hører han :-)

Men altså her hjælper det når jeg står klart og fast på det jeg siger. Jeg hæver sjældent stemmen , det kan dog forekomme hvis vi står i en lidt farlig situation eller hvis han bliver ved med at sparke mig når han er på puslebordet eller lignende :-) men jeg fortæller ham at det er sådan vi skal nu og bliver han sur, bliver han sur men det går hurtigt over så længe jeg ikke forstærker ham i det.

Men jeg har aldrig brugt skammekrog eller timeout og kommer heller ikke til det :-)

Anmeld

7. oktober 2013

Sue Bergmark

Anmeld

7. oktober 2013

MorDk

Jeg har en dreng på 3 år og en datter på 1 år.

Herhjemme kan vores søn være noget af en mundfuld! Vi har haft rigtig svært ved at tackle ham til tider. Han kan blive MEGET vred og flippe helt ud. Han har været slem til at sparke, bide og slå. Dette er blevet meget bedre. Han bider ikke mere (heldigvis) Men han er begyndt at slå og sparke og spytte når han ikke får sin vilje.

Herhjemme tolereres slag, spark, spytteri m.m ikke. Der er ingen advarsler men konsekvens med det samme. Med spark, spyt og slag ryger han i time out! Mange er imod Time Out. Men det er jeg ikke, hvis man bruger den med respekt.

Vi har haft rigtig god gavn af Time Out (herhjemme kaldet Pause)

Han har en lille hvid stol i hjørnet af stuen, hvor han sidder når han har pause. Æggeuret bliver sat til mellem 1-2 minutter.  Han blev IKKE siddende i starten, men vi fulgte ham bare tilbage stille og roligt og gentog hvorfor han sad der.

Når han f.eks slog sin lillesøster så foregik en pause sådan her.

Vi ser han slår sin søster. Vi rejser og går hen til ham og siger "Så er der pause" Følger ham hen til den hvide stol i stuen. Sætter os på hug foran ham. Har en hånd på ham og kigger ham i øjnene (eller prøver - for han kigger ofte væk) og siger: "Du har pause fordi du slog din lillesøster" Så sætter vi uret 1-2 minutter. Når uret ringer går vi hen og sidder på hug igen og har en hånd på ham og siger: "Nu er pausen slut. Du sad der fordi du slog din lillesøster. Her i huset slår man ikke" og så får han en kram og så er "den skid slået"

Det hjælper også hvis han er meget oppe og kører. Hopper rundt i sofaen, råber og skriger... m.m Først beder vi ham sætte sig ned. Hvis han bliver ved så kommer der en advarsel "Victor, hvis ikke du stopper med at hoppe i sofaen, så er jeg nød til at give dig en pause" 7 ud af 10 gange stopper han. (han gider jo ikke sidde på stolen) Stopper han ikke så laver vi samme procedure, som hvis han havde slået lillesøster. "Du sidder her fordi... "

Vi bruger det faktisk sjældent nu. Men der bliver sat grænser og det har han brug for. Det har børn brug for.

Men mange gange skal man også vælge sine kampe.

Nogle gang bliver man nød til at tænke at det mit barn gør at med bedste intention. og så lige stikke en finger i jorden nogen gange.

Hvis f.eks han kommer hen og dasker til mig.... (som i slår mig men det er på sådan lidt fjollet måde ....) så redder jeg den ofte/vender den og siger: Ejjjjj kommer du for at give mig en krammer? Ej hvor dejligt og smiler han og vi krammer. Det at han dasker mig kan være en måde at få opmærksomhed på.

Selv når vi er ude kan han også få en pause. Han har fået en pause i FAKTA fordi han blev ved at sparke mig i hælene. Så sad han over ved rugbrødet på gulvet og havde pause. Der var heller intet bagefter. Men jeg fik sat min grænse.

Du kan bare spørge løs...

Anmeld

7. oktober 2013

Kløver

Vi bruger konsekvens og giver ikke efter hvis den bliver sat, vi bruger at tælle til 3 og stopper de ikke inden, får det den lovede konsekvens, bla bruger vi en form for time out men hold nu fast de kan være en udfordring

Anmeld

7. oktober 2013

MorDk

Maja84 skriver:

Vi bruger konsekvens og giver ikke efter hvis den bliver sat, vi bruger at tælle til 3 og stopper de ikke inden, får det den lovede konsekvens, bla bruger vi en form for time out men hold nu fast de kan være en udfordring

Jeg siger også.... Jeg tæller til 3 og hvis ikke du stopper så er der pause" Eller Så slukker jeg for tv'et eller så tager jeg din bil.... hvad det nu lige er...

Anmeld

7. oktober 2013

MorDk

Vores 1 årige datter hun får ikke time out osv. Hun er for lille. Her viser vi hende hvad vi gerne vil have. Vi siger næsten ikke nej, men kommer med alternativer og afledningsmanøvre...

Anmeld

7. oktober 2013

Faith

Kommer sikkert til at lyde vældig pædagogisk og bedrevidende nu. Beklager, det er ikke min mening. Men det fungerer for os.

- Vi sørger for at være meget tydelige i hvad vi forventer af dem.

- Vi anerkender deres følelser (jeg kan godt forstå du bliver vred nu fordi du ikke må få cykelhjelm på i bad, men det er nu engang sådan det er)

- Vi er enige i vores opdragelse af dem. Har far sagt nej, siger mor også nej. Irettesætter mor, er far enig i irettesættelsen osv osv.

- Vi hjælper barnet ud af vreden og frustrationen (det kan være svært selv at komme ud af en træls situation hvor man er vred. Så er det nemmere hvis mor eller far kommer en i møde)

- Et nej er et nej! Og et ja er et ja (vi holder hvad vi lover)

- Vi tolerere ikke vold.

- Vi snakker rigtig meget med vores børn, om hvad de oplever i bh osv. Det er ofte ved aftensmaden at man får de vigtige ting at vide fra barnet. Er det noget i bh de er kede af fks.

Det lyder altså virkelig gammelklogt og bedrevidende, i know!. Det er virkelig ikke meningen

Anmeld

7. oktober 2013

Kløver

MorDk skriver:

Jeg siger også.... Jeg tæller til 3 og hvis ikke du stopper så er der pause" Eller Så slukker jeg for tv'et eller så tager jeg din bil.... hvad det nu lige er...

Ja og nogle gange når de får konsekvensen kan de dælme trække ud, for man er jo nød til at stå fast ellers prøver de mere til næste gang, vi havde sådan en kamp med min søn den anden dag hvor det endte ud i sammenlagt 2 timers intens kamp før vi "vandt" men det lykkedes og var intet bagefter og mærkede at selvom det var hårdt gavnede det og at han havde grænsen at forholde sig til

Anmeld

7. oktober 2013

Sue Bergmark

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.