MKBP skriver:
Jeg mener slet ikke at selvstændighed har noget at gøre med at få lov til selv at vælge hvad barnet vil ha' på eller ej. Det er jo noget du har vænnet din datter til at have en mening om - noget jeg slet ikke mener børn i den alder skal bekymre sig om. Vi, som de voksne, bør være dem der ta'r de beslutninger. Min datter kan da sagtens synes noget er flot, hvilket hun også giver udtryk for, men hun udtrykker sig aldrig negativt om noget, for jeg har aldrig spurgt hende om hun ville ha' den eller den, altså jeg har ikke givet hende valget. Vi har fx lige købt sko - valget stod mellem en grå Ecco sko og en glimmer basketstøvle....- jeg havde bestemt mig for at glimmer basketstøvlen var fedest
, men havde ikke sagt noget, for hun skulle ikke vælge. Da min datter så glimmer støvlen, lyste hun da op...- hun sagde ikke noget, men jeg kunne se at dén synes hun var flot
Da ekspedienten henter begge sko på lageret, spørg jeg så min datter - om hun kan li' dem "Ja, de er begge fine" og leger videre med klodserne...
//Mette
Jeg kan høre du har været heldig så
Jeg kender bestemt ikke nogen børnehave piger der ikke har deres egen mening om hvad de bedst kan lide
Og nej det er bestemt ikke noget jeg har lært min datter, min søn er stik modsat! Så længe det er noget ordentligt de har kan jeg bestemt ikke se problemet i at de får de farve de gerne vil ha. Sko er et rigtig dårligt eksempelt, der det jo ikke bare en dum farve de skal vælge i mellem, men den der sidder perfekt på deres fødder. Mine børn for absolut ikke selv lov til at vælge sko. De får bestemt heller ikke selv lov til at vælge flyverdragte typer, men farve må de bestemt gerne selv vælge, og hvis min søn vil ha en med blomster får han det og hende en blå jamen så får hun det.
Min søn på 4 skal helst ha at jeg har fundet tøj frem, min datter på 2 går selv hen i skuffen og tager det hun vil ha på og det blander jeg mig bestemt ikke i så længe hun har ordentligt tøj på, og hun ligner for det meste noget der ikke kan gøre for det, men hvad pokker hun gør det selv og det giver os nogen meget mere rolige morgner. Jeg elsker og komme i børnehaven og se alle de børn der bare har en masse tøj på der absolut bare ikke passer sammen, for de får selv lov og det er kun godt for dem!
Men sådan er vi jo heldigvis så forskellige!
Der jo stor forskel på at lade bør selv bestemme uanset hvad eller vælge de rigtig modeller som for det meste er i 2 farver og de så kan vælge mellem de 2 farver!
Anmeld