Vægttab og kost - større chance for graviditet...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. oktober 2013

CH2012

SD21 skriver:

Nu har jeg ikke skullet tabe mig, men det er jeg ret sikker på du gør, da du jo får alt det sunde fedt og ikke alt det sukker man får normalvis :-)

Ja, det er også det der er "teorien" i LCHF - og det tiltager mig også. Jeg ved bare ikk om jeg synes der er nok belæg/evidens for det i forhold til vægttab... 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. oktober 2013

SD21

CH2012 skriver:

Ja, det er også det der er "teorien" i LCHF - og det tiltager mig også. Jeg ved bare ikk om jeg synes der er nok belæg/evidens for det i forhold til vægttab... 

Næ, men det kan jo ikke skade at prøve og hvis det kunne fremme en evt graviditet, ville det jo være fantastisk :-)

Anmeld

6. oktober 2013

Giraffen

CH2012 skriver:

Hey allesammen

Min kæreste og jeg er igang med at prøve på, at jeg skal blive gravid Jeg har været til lægen har fået undersøgt om jeg har PCO, hvilket jeg ikke har. Jeg har været til gynækolog igår, for at undersøge om jeg har cyster, og det har jeg heller ikke. Og det var mere af hensyn til smerter i underlivet. Så har jeg fået taget en blodprøve for at få undersøgt om jeg overhovedet har ægløsning. Så langt så godt - skulle gerne få svar i næste uge...

Men gynækologen skulle jo også vide min vægt (og ja, jeg ved udemærket jeg skal tabe mig), og det påpegede hun også. Dog bliver jeg frustreret over, at hun stikker mig en pjece med shakes, barer, pulver, supper, osv. A la NUPO. Det synes jeg bestemt ikke er vejen frem - det virker måske her og nu, men i længden lærer jeg jo ikk noget af det - ØV! 

Havde hun så bare stukket mig en pjece med gode kostråd og motionsråd, så havde det været noget helt andet.

Men anyway, det jeg vil høre om, det er hvad er jeres erfaringer i forhold til vægttab?  Jeg har prøvet dukan, og det skal jeg ikk igen.

Jeg tænker meget over kost, og synes det er MEGET forvirrende alle de "måder" der er at spise på i forhold til vægttab. Jeg er meget inspireret af LCHF principperne, men kan ikk finde ud af om det er den helt rigtige, når det kommer til stykket. Har overvejet at kigge noget mere på PCO venlig mad, men det ligner rimelig meget LCHF principperne - som også lover, at man skulle kunne få en bedre fertilitet - men er den god nok som måde at spise på, når man også skal tabe sig en del? (omkring 28kg). Gynækologen sagde dog, at jeg som min. skulle tabe mig 10% af min kropsvægt, og det er ikk så meget som de 28kg...

Jeg er meget indstillet på at skulle igang med motion også, dog skal jeg lige ovenpå en forstuvet fod og brækket tå.

Nogle gode råd, erfaringer eller?

God weekend

jeg vil klart anbefale "myfitness pall" app'en og så supplere med motion, som du registrerer med pulsur

Jeg har altid været sund og aktiv men har aldrig rigtig ku få ordentlig bugt med de sidste tre kg før den tilgang med app'en og pulsuret

Hvorfor virker det? det er motiverende og gennemsigtigt og sikke et klarsyn det giver de første par dage når man opdager hvad man reelt set putter i munden!

man ser også hvad den der halve times motion kan give af ekstra kg af eller af plads til søde sager

DVS: der er INTET, der er forbudt, men der er 100% gennemsigtighed til hvad der fylder meget på kaloriekontoen og hvad der fylder lidt

Det blir hurtigt et slags "spil" med en selv og det synes jeg motiverer mig  

kan kun sige at jeg har tabt næsten 3 kg på 14 dage og var i fovejen lige under 60 kg, så det var ikke nogen jeg havde regnet med "fløj" af

Anmeld

6. oktober 2013

Giraffen

CH2012 skriver:

Okay - er madlog gratis? Jeg har hentet en app på min mobil, som jeg gerne vil igang med... Den hedder ShapeUp Club, hvor man skal indtaste ens indtag af mad - og ja, jeg tror også, at det er man bliver meget mere bevidst om hvor meget ens mad tæller, kan gøre en kæmpe forskel - og det, at man har x-antal kalorier at gøre godt med i løbet af en dag, tror jeg også for mig kunne gøre en kæmpe forskel...

Du skriver det var pisse hårdt - fordi du skulle omlægge nogle vaner, eller fordi måden at spise på ikke var dig i længden eller?

bare lige et indspark - myfitnesspall minder rigtig meget om shape up, men man behover ikke at registrere sig og der er mange flere brugere, så mange flere ting er forhånds-registreret - bare lige til info, jeg stod nemlig selv og var i tvivl omkring de to

Anmeld

6. oktober 2013

AnthonsMor

Mange tak for dine inputs Og tillykke med dit vægttab

Du skriver, at du ikk har brugt noget alm. sodavand - hvad med light?

Hvor meget kartofler, ris, pasta og brød tror du, at du indtager?

Jeg ville sådan ønske, at jeg kunne sige til dig at jeg aldrig drak light sodavand, men det gør jeg i stor stil, desværre.. Jeg vil dog lige huske at påpege, at når du bliver gravid er light sodavand forbudt, det er ikke sundt for bebs

Jamen jeg tror jeg får pasta 2 gange om måneden, ris har jeg ikke fået, tror jeg, måske en enkelt gang siden jeg startede.. Og kartofler er en del mere, da det er noget jeg har valgt, at jeg hellere vil have frem for pasta og ris.. Så det bliver nok til 1-3 gange om ugen

Af pasta spiser jeg kun fuldkornspasta, men kan du ikke lide det, så spis det almindelige, bare en smule mindre

Og med hensyn til brød, så spiser jeg normalt kun rugbrød, og det ligger på et par stykker om dagen med magert pålæg..

Dog spiser jeg hvad der bliver serveret, hvis vi skal noget, og også når jeg går i mødregruppe hver uge

Anmeld

6. oktober 2013

Mie89

CH2012 skriver:

Mange tak for inputs

Men tror du godt, at du i længden vil kunne holde ud at spise den slags mad? Det er bare fordi jeg ikk kan lade være med at tænke, at salat, fedtfattig kød og groft brød og magert pålæg bliver lidt for ensformigt for mig... Har du ikke gjort brug af grønsager, fedtfattige dressinger, osv?

Tillykke med graviditeten

Grønsager går ind under betegnelsen "salat" i min verden, så jo helt sikkert meget af dem - og også frugt, nødder osv som snacks!  Nu bryder jeg mig ikke så meget om dressinger generelt, men er da sikker på at det er okay at bruge, hvis man bare begrænser mængden og det er fedtfattigt 

Altså der er jo al verden af muligheder for at lave alle mulige forskellige retter, og du kan da også supplere med noget groft pasta eller ris 

For mit vedkommende handlede det meget om at skære alle de dårlige vaner væk - hyggesnacks (slik, chips, sodavand osv.) om aftenen, var specielt en af mine store synder, sammen med hvidt brød - så det var ligesom det jeg havde fokus på at skære fra min kost ! Desuden sørgede jeg for at få mange små måltider i løbet af dagen, i stedet for at overspise morgen, frokost og aften .. 

Held og lykke med vægttabet 

Anmeld

6. oktober 2013

Holbæktrunten

Okay - er madlog gratis? Jeg har hentet en app på min mobil, som jeg gerne vil igang med... Den hedder ShapeUp Club, hvor man skal indtaste ens indtag af mad - og ja, jeg tror også, at det er man bliver meget mere bevidst om hvor meget ens mad tæller, kan gøre en kæmpe forskel - og det, at man har x-antal kalorier at gøre godt med i løbet af en dag, tror jeg også for mig kunne gøre en kæmpe forskel...

Du skriver det var pisse hårdt - fordi du skulle omlægge nogle vaner, eller fordi måden at spise på ikke var dig i længden eller?

Mandlig koster en lulle smule... Men det er ikke dyrt. Mener det er 4 uger for 50 kr eller sådan noget...

Kikkede også selv på shape up appen, men synes madlog er nemmere og mere overskuelig - de har vist også en app.

En af de funktioner jeg var glad for på madlog er at man kan skrive en hel opskrift ind (fx kødsovs) og så bare øse en portion op og skrive ind. Kræver lidt arbejde til at starte med, men så er det nemt derfra.

Jeg synes det var hårdt fordi at jeg skulle vænne min mave til mindre portioner mad. Det tager tid. Plus at jeg gik fra absolut ingen motion til minimum en time om dagen, for at få KJ nok til at jeg synes jeg kunne spise mig mæt om aftenen. Og ville også gerne have plads til lidt chokolade eller andet godt engang imellem - og det må man jo så arbejde for

Men når først man har sat sig ind i det og fundet de fødevarer der passer til ens behov og livsstil er det nemt ig overskueligt.

Da jeg havde tabt mig det jeg skulle var min mæthedsfoenemmelse reguleret, min sukkertrang minimeret og havde fundet nye interessante fødevarer og opskrifter til familiens hverdag. Så det var intet problem at holde vægten. Når man ikke skal tabe sig mere, får man jo "forærende" nogle KJ, så det er selve vægttabet der er lidt hårdt...

vil også sige at jeg gjorde det på den hårde måde - satte den til at jeg skulle smide et kg om ugen, fordi at jeg vidste at det var det der skulle til for at holde motivationen. plus at jeg ønskede at spise relativt normalt sammen med resten af familien om aftenen, ville ikke have at det skulle gå ud over dem at jeg havde været et madøre.

Anmeld

7. oktober 2013

CH2012

SD21 skriver:

Næ, men det kan jo ikke skade at prøve og hvis det kunne fremme en evt graviditet, ville det jo være fantastisk :-)

Helt sikkert

Anmeld

7. oktober 2013

CH2012

Giraffen skriver:

jeg vil klart anbefale "myfitness pall" app'en og så supplere med motion, som du registrerer med pulsur

Jeg har altid været sund og aktiv men har aldrig rigtig ku få ordentlig bugt med de sidste tre kg før den tilgang med app'en og pulsuret

Hvorfor virker det? det er motiverende og gennemsigtigt og sikke et klarsyn det giver de første par dage når man opdager hvad man reelt set putter i munden!

man ser også hvad den der halve times motion kan give af ekstra kg af eller af plads til søde sager

DVS: der er INTET, der er forbudt, men der er 100% gennemsigtighed til hvad der fylder meget på kaloriekontoen og hvad der fylder lidt

Det blir hurtigt et slags "spil" med en selv og det synes jeg motiverer mig  

kan kun sige at jeg har tabt næsten 3 kg på 14 dage og var i fovejen lige under 60 kg, så det var ikke nogen jeg havde regnet med "fløj" af

Jeg har installeret den app som du snakkede om - og ind til videre er det "meget" sjovt Det er ligesom et slags puslespil der skal gå op, og det overrasker mig egentlig hvor meget mad jeg alligevel kan få for 1200kcl, hvis jeg blot spiser fornuftigt 

Jeg er meget begejstret indtil videre Så mange tak for tippet 

Anmeld

7. oktober 2013

CH2012

AnthonsMor skriver:

Jeg ville sådan ønske, at jeg kunne sige til dig at jeg aldrig drak light sodavand, men det gør jeg i stor stil, desværre.. Jeg vil dog lige huske at påpege, at når du bliver gravid er light sodavand forbudt, det er ikke sundt for bebs

Jamen jeg tror jeg får pasta 2 gange om måneden, ris har jeg ikke fået, tror jeg, måske en enkelt gang siden jeg startede.. Og kartofler er en del mere, da det er noget jeg har valgt, at jeg hellere vil have frem for pasta og ris.. Så det bliver nok til 1-3 gange om ugen

Af pasta spiser jeg kun fuldkornspasta, men kan du ikke lide det, så spis det almindelige, bare en smule mindre

Og med hensyn til brød, så spiser jeg normalt kun rugbrød, og det ligger på et par stykker om dagen med magert pålæg..

Dog spiser jeg hvad der bliver serveret, hvis vi skal noget, og også når jeg går i mødregruppe hver uge

Ja, jeg gør også brug af Pepsi Max...  Men ved du om der er stor forskel på alm. sodavand og så light? Set i forhold til baby? Det er vel koffeinen der er problemet, og det er vel både ved alm. og light udgaverne... 

Jeg har hentet en app til kalorieberegning og ind til videre har det være ret sjovt i dag at lave regnskab over mit indtag. Og er overrasket over, hvor meget jeg egentlig må spise, når det er nogle fornuftige valg jeg tager

Men er i tvivl om hvor mange kalorier man må skærer ned i forhold til hvis man er blevet gravid... Ved du det?  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.