Marte meo metoden

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.518 visninger
28 svar
5 synes godt om
24. september 2013

Anonym trådstarter

Vi har et barn med nattesøvnsproblemer og er af sundhedsplejersken blevet tilbudt et forløb med marte meo metoden. Den går ud på at man bliver filmet i forskellige situationer, hvor eks barnet skal spise, lege, pusles el lign og efterfølgende får man respons på hvordan man er som forælder og hvad man i situationen for fremtiden kan være opmærksom på, så man bedst muligt kan støtte sit barns udvikling. Dette skulle med stor effekt smitte af på nattesøvnen.
Vi er helt almindelige, velfungerende forældre, så det er ikke fordi vi er i problemer med kommunen eller noget, vi har bare et barn med svære søvnproblemer.
Nå men efter den smørre, vil jeg høre om andre har taget imod tilbudet og prøvet det? Der ligger flere videoer på youtube hvor man kan se og høre om metoden, og ud fra det har jeg da lyst til at sige ja. Tænk alle de signaler ens barn sender, som man måske ikke lægger mærke til. Det kunne da være fedt at blive gjort opmærksom på, men samtidig er det også lidt ømt at skulle blive filmet. Hm ved ikke helt om jeg "tør"!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. september 2013

FrkZier

Anonym skriver:

Vi har et barn med nattesøvnsproblemer og er af sundhedsplejersken blevet tilbudt et forløb med marte meo metoden. Den går ud på at man bliver filmet i forskellige situationer, hvor eks barnet skal spise, lege, pusles el lign og efterfølgende får man respons på hvordan man er som forælder og hvad man i situationen for fremtiden kan være opmærksom på, så man bedst muligt kan støtte sit barns udvikling. Dette skulle med stor effekt smitte af på nattesøvnen.
Vi er helt almindelige, velfungerende forældre, så det er ikke fordi vi er i problemer med kommunen eller noget, vi har bare et barn med svære søvnproblemer.
Nå men efter den smørre, vil jeg høre om andre har taget imod tilbudet og prøvet det? Der ligger flere videoer på youtube hvor man kan se og høre om metoden, og ud fra det har jeg da lyst til at sige ja. Tænk alle de signaler ens barn sender, som man måske ikke lægger mærke til. Det kunne da være fedt at blive gjort opmærksom på, men samtidig er det også lidt ømt at skulle blive filmet. Hm ved ikke helt om jeg "tør"!

nu er mit svar kun baseret ud fra det du skriver, da jeg ikke kender noget til det.

men jeg ville nok sige ja - som du selv siger, så kan man jo overse en masse 'skjulte' signaler.

det er da værd at prøve tænker jeg

Anmeld

24. september 2013

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Hej,

Vi har prøvet det, men sagde det fra efter den første seance.

Vi skulle filmes i en spisesituation - fair nok... Men ham der filmede, ville have vi skulle spise sammen som familien UDEN 2 af familiens børn, fordi de forstyrrede den store (som vi havde problemer med).. Desuden ville han filme os kl. 10:00 om formiddagen, hvor vi normalt slet ikke spiser - men det skulle vi.. Og hvis samtalen gik istå i denne spisesituation, så begyndte han at stille spørgsmål..

Så for os var det al al for kunstigt, og slet ikke noget vi kunne arbejde med.

Men det er jo vores personlige erfaring - der findes sikkert mange gode erfaringer..

Knus.

Anmeld

24. september 2013

Anonym trådstarter

Mom skriver:

Hej,

Vi har prøvet det, men sagde det fra efter den første seance.

Vi skulle filmes i en spisesituation - fair nok... Men ham der filmede, ville have vi skulle spise sammen som familien UDEN 2 af familiens børn, fordi de forstyrrede den store (som vi havde problemer med).. Desuden ville han filme os kl. 10:00 om formiddagen, hvor vi normalt slet ikke spiser - men det skulle vi.. Og hvis samtalen gik istå i denne spisesituation, så begyndte han at stille spørgsmål..

Så for os var det al al for kunstigt, og slet ikke noget vi kunne arbejde med.

Men det er jo vores personlige erfaring - der findes sikkert mange gode erfaringer..

Knus.

Det er lige præcis min bekymring - at det bliver for kunstigt opstillet. Også fordi jeg ved jeg ville have svært ved at være mig selv i situationen hvor man har et kamera i nakken.
Men samtidig er det jo også et godt tilbud og hvis det nu virker er det fantastisk!
Men hvordan kom i ligesom ud over jeres blufærdighedsgrænse og var så modige at sige ja? Synes det er lidt grænseoverskridende.

Anmeld

24. september 2013

modesty

Anonym skriver:

I teorien synes jeg at det er en rigtig god idé, men ud fra det Mom skriver, virker det som en helt misforstået måde at udføre teorien i praksis. Hvorfor er det ikke bare et kamera som man stiller et sted hvor det filmer bordet? Det virker da helt akavet at der skal være en fotograf. Og selvfølgelig skal det da være på et tidspunkt hvor man almindeligvis ville udføre den situation der nu skal filmes.

Så ja, med "skjult kamera" og i en naturlig situation, synes jeg det lyder som en god idé og det kunne jeg sagtens finde på at sige ja til.

Anmeld

24. september 2013

wamse

jeg har kendskab til det via min første praktik på pædagoguddannelsen, og jeg synes det var meget positivt, og de filmede gav også udtryk for at få rigtig meget ud af det.

Der er nogle bestemte situationer, som skal filmes, og det kan da godt virke opstillet, men det er jeres interaktion, som er det interessante. Det er de helt små øjeblikke, som kan fanges på film. Den respons i får vil også være med fokus på det som virker mellem jer.

Jeg ville uden tøven sige ja tak til det

Anmeld

24. september 2013

stjernehimmel

Anonym skriver:

ud fra egne erfaringerner ville jeg helt sikkert takke ja... personligt synes jeg at det er en fantastisk metode til at finde det positive man gørmen også hvad man evt kunne ændre...

Det har gkort en verden til forskel hos os.....  vi blev det tilbudt i forbndelse med jeg var sygmeldt med en deprission og alene mor... ikke at de havde det mindste på mig og min datter... men grundet min opvækst blev jeg  tilbudt det...

man får så meget positivt ud af det.. eller det gjorde vi ihvertfald

Anmeld

24. september 2013

SHERO

Vi arbejde med det i den vuggestue jeg var i, det filmede vk selv og så blev det analyseret. Overrasker mig at man ikke selv skulle stille et kamera op, da situationen jo ikke ville være naturligt, barnet vil reagere anderledes, så ville da ikke mene man rent faktisk ville få noget ud af optagelserne hvis det er tilfældet...

Jeg var en bog om marte meo du gerne må få hvis det kunne have interesse, den har bare ligget og samlet støv i 8 år.. :-)

Anmeld

24. september 2013

mele

Har kun gode erfaringer med den metode (via mit arbejde som socialrådgiver)

MEN ja det er grænseoverskridende, men måske i selv kan låne kameraet og stille det til at afspille fx på en hylde, så er der ingen andre forstyrrende personer eller i føler at der er nogen på nakken af jer.

Hvis jeg var jer ville jeg sige ja tak, i kan altid melde fra hvis det ikke fungere for jer alligevel ...

pøj pøj med det, er sikker på det vil få en positiv effekt

Anmeld

24. september 2013

Anonym trådstarter

modesty skriver:

I teorien synes jeg at det er en rigtig god idé, men ud fra det Mom skriver, virker det som en helt misforstået måde at udføre teorien i praksis. Hvorfor er det ikke bare et kamera som man stiller et sted hvor det filmer bordet? Det virker da helt akavet at der skal være en fotograf. Og selvfølgelig skal det da være på et tidspunkt hvor man almindeligvis ville udføre den situation der nu skal filmes.

Så ja, med "skjult kamera" og i en naturlig situation, synes jeg det lyder som en god idé og det kunne jeg sagtens finde på at sige ja til.

Synes sundhedsplejersken sagde at de ville komme og filme, men hvis jeg siger ja skal vi helt klart finde ud at hvordan det bliver mindst kunstigt. Ellers tror jeg heller ikke mit barn ville kunne koncentrere sig om enten at spise eller blive puslet.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.