Vidne i retten?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. september 2013

Lotus86

Anonym skriver:

Jeg har læst mig frem til, at tiltalte enten kan blive bedt om at vente udenfor mens vidnet forklarer, eller at vidnet kan være anonymt. Så hvis det kan lade sig gøre, så tror jeg det er det der sker. Jeg er ikke i tvivl om, at min kæreste vil tale sandt, men jeg selv bliver da også en smule bange, når jeg ved at det kan gå hårdt udover os, samt det kan påvirke vores børn.

Nu arbejder jeg i retten og arbejder med straffesager, og de eneste tilfælde hvor vidners identitet er blevet holdt hemmeligt, er ved særlige politividner, hvor det er en nødvendighed for deres arbejde, at deres identitet forbliver ukendt. Der er mulighed for, at tiltalte kan blive ført ud under en vidneforklaring, men vidnets navn og vidneforklaring vil stadig fremgå blandt andet i dombogen, som tiltalte får tilsendt, så tiltalte vil vide hvem han er, så han vil ikke være anonym af den grund.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. september 2013

FrkZier

Anonym skriver:

Hej! Jeg håber der er nogle der lige kan hjælpe mig lidt.

Min kæreste er blevet kaldt ind som vidne til en sag i retten. Sagen drejer sig ikke om ham, men hans tidligere kammerat. Han er på ingen måde på talefod med hans gamle kammerat og de er enormt uvenner. Min kæreste har af den grund overhovedet ikke lyst til at skulle i retten, da han jo som vidne også risikere at få en dom (hvis hans gamle kammerat taber sagen, så vil min kærestes vidneforklaring jo stå som en falsk vidneforklaring). Han har ikke lyst til at tage den risiko, da vi snart skal have et barn og bare gerne vil have fred og ro og vores tilværelse.

Mit spørgsmål lyder på, kan han godt sige, at han ikke vil være vidne? Og hvordan bærer man sig lige ad?

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår problemstillingen - hvorfor vil din kærestes vidne stå som værende falsk?
Han skal vel fortælle sandheden

Anmeld

22. september 2013

Anonym trådstarter

Lotus86 skriver:

Nu arbejder jeg i retten og arbejder med straffesager, og de eneste tilfælde hvor vidners identitet er blevet holdt hemmeligt, er ved særlige politividner, hvor det er en nødvendighed for deres arbejde, at deres identitet forbliver ukendt. Der er mulighed for, at tiltalte kan blive ført ud under en vidneforklaring, men vidnets navn og vidneforklaring vil stadig fremgå blandt andet i dombogen, som tiltalte får tilsendt, så tiltalte vil vide hvem han er, så han vil ikke være anonym af den grund.

Han vil prøve og ringe ind til den politikreds der har sagen og snakke med dem. Så er der nok desværre ikke så meget at gøre for at undgå at vidne.

Anmeld

22. september 2013

Anonym trådstarter

FrkZier skriver:

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår problemstillingen - hvorfor vil din kærestes vidne stå som værende falsk?
Han skal vel fortælle sandheden

Sagen er meget svær, da der ikke er nogle beviser på noget. Derfor er vi bange for, at tiltalte bliver kendt skyldig og min kærestes vidneforklaring dermed bliver set som falsk.

Anmeld

22. september 2013

Lotus86

Anonym skriver:

Sagen er meget svær, da der ikke er nogle beviser på noget. Derfor er vi bange for, at tiltalte bliver kendt skyldig og min kærestes vidneforklaring dermed bliver set som falsk.

Sådan fungerer det altså ikke, man konkluderer ikke bare at en vidneforklaring er falsk, bare fordi tiltalte ikke bliver kendt skyldig, men nu skal der jo ofte mere end en enkelt vidneforklaring til at dømme nogen. Hvis din kæreste fortæller sandheden skal i på ingen måde være nervøse for, at han skulle blive dømt for at afgive falsk forklaring.

Og nej, hvis anklagemyndigheden mener han skal vidne og kan være med til at styrke sagen, så slipper han ikke.

Anmeld

22. september 2013

Lotus86

Dobbelt indlæg. 

Anmeld

22. september 2013

FrkZier

Jamen som udgangspunkt vil han jo ikke blive anklaget for falsk vidne forklaring hvis han fortæller sandheden?

bare fordi tiltalte bliver kendt gør det IKKE din kærestes vidne forklaring usand.

Anmeld

23. september 2013

jydeinden

vis din kæreste fortæller sandheden kan jeg slet ikke se hvordan HAN skulle kunne blive dømt i retten for noget medmindre det han fortæller er en forklarring på noget ulovligt HAN har gjort, men selv da ville jeg ikke mene han kunne da der i såfald mangler beviser . man bliver ikke dømt som værende falsk vidne, mig bekendt, medmindre man lyver i retten

Anmeld

23. september 2013

Anonym trådstarter

jydeinden skriver:

vis din kæreste fortæller sandheden kan jeg slet ikke se hvordan HAN skulle kunne blive dømt i retten for noget medmindre det han fortæller er en forklarring på noget ulovligt HAN har gjort, men selv da ville jeg ikke mene han kunne da der i såfald mangler beviser . man bliver ikke dømt som værende falsk vidne, mig bekendt, medmindre man lyver i retten

Hans kammerat mangler beviser, derfor er han bange for, at hvis kammeraten bliver kendt skyldig, at hans forklaring står som falsk. Kan også godt være vi er mildest talt enormt bange for, at vi nu har kæmpet en kamp om at få et godt familie liv, at det så skal gå hen og brase, og at vi slet ikke har noget at være bange for.

Anmeld

23. september 2013

l.kjoeller

Anonym skriver:

Hej! Jeg håber der er nogle der lige kan hjælpe mig lidt.

Min kæreste er blevet kaldt ind som vidne til en sag i retten. Sagen drejer sig ikke om ham, men hans tidligere kammerat. Han er på ingen måde på talefod med hans gamle kammerat og de er enormt uvenner. Min kæreste har af den grund overhovedet ikke lyst til at skulle i retten, da han jo som vidne også risikere at få en dom (hvis hans gamle kammerat taber sagen, så vil min kærestes vidneforklaring jo stå som en falsk vidneforklaring). Han har ikke lyst til at tage den risiko, da vi snart skal have et barn og bare gerne vil have fred og ro og vores tilværelse.

Mit spørgsmål lyder på, kan han godt sige, at han ikke vil være vidne? Og hvordan bærer man sig lige ad?

tror ikke umidbart han kan slippe. men forstår ikke hvorfor han skulle få en dom fordi kammeraterne taber medmindre han lyver ??? jeg har vidnet i en voldssag hvor modparten vandt og jeg fik bestemt ingen dom 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.