Vidne i retten?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.064 visninger
31 svar
17 synes godt om
22. september 2013

Anonym trådstarter

Hej! Jeg håber der er nogle der lige kan hjælpe mig lidt.

Min kæreste er blevet kaldt ind som vidne til en sag i retten. Sagen drejer sig ikke om ham, men hans tidligere kammerat. Han er på ingen måde på talefod med hans gamle kammerat og de er enormt uvenner. Min kæreste har af den grund overhovedet ikke lyst til at skulle i retten, da han jo som vidne også risikere at få en dom (hvis hans gamle kammerat taber sagen, så vil min kærestes vidneforklaring jo stå som en falsk vidneforklaring). Han har ikke lyst til at tage den risiko, da vi snart skal have et barn og bare gerne vil have fred og ro og vores tilværelse.

Mit spørgsmål lyder på, kan han godt sige, at han ikke vil være vidne? Og hvordan bærer man sig lige ad?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. september 2013

TNBC

Anonym skriver:

Min kæreste er blevet kaldt ind som vidne til en sag i retten. Sagen drejer sig ikke om ham, men hans tidligere kammerat. Han er på ingen måde på talefod med hans gamle kammerat og de er enormt uvenner. Min kæreste har af den grund overhovedet ikke lyst til at skulle i retten, da han jo som vidne også risikere at få en dom (hvis hans gamle kammerat taber sagen, så vil min kærestes vidneforklaring jo stå som en falsk vidneforklaring). Han har ikke lyst til at tage den risiko, da vi snart skal have et barn og bare gerne vil have fred og ro og vores tilværelse.

Mit spørgsmål lyder på, kan han godt sige, at han ikke vil være vidne? Og hvordan bærer man sig lige ad?

http://m.bt.dk/?redirect=www.bt.dk/krimi/kan-jeg-n aegte-at-vidne

http://www.themis.dk/searchinclude/Lovsamling/Rets plejelovens_kapitel_18.html

Fandt lige de to her

Anmeld

22. september 2013

hesøth

Anonym skriver:

Kan din kæreste ikke bare sige sandheden?

Så risikerer han da ikke en dom for falsk vidneforklaring. Og hvis sandheden ikke hjælper eks-vennen, så afstår dennes advokat nok fra at indkalde din kæreste som vidne, når de finder ud af det......

Anmeld

22. september 2013

Anonym trådstarter

22. september 2013

TNBC

Anonym skriver:

Ja så kan han vist ikke komme udenom :-(

Tak for svar :-)

selv tak,
Men hvorfor kan han ikke sige sandheden?

Anmeld

22. september 2013

Anonym trådstarter

hesøth skriver:

Så risikerer han da ikke en dom for falsk vidneforklaring. Og hvis sandheden ikke hjælper eks-vennen, så afstår dennes advokat nok fra at indkalde din kæreste som vidne, når de finder ud af det......

Det er en "lille" sag, og i brevet står der ikke noget om hvem advokaterne er. Tror han må forsøge at være anonym.

Anmeld

22. september 2013

Lotus86

Det er lovpligtigt at vidne, så det kan han ikke slippe uden om. Han kan heller ikke vidne anonymt, tiltalte har ret til at høre og overvære alle vidneforklaringer. Hvis din kæreste taler sandt (hvilket han jo skal!!) så er der altså ingen risiko for, at han skulle blive dømt, bare fordi tiltalte ikke gør, det gør jo ikke din kærestes forklaring automatisk bliver usand, men det kan jo være de øvrige beviser ikke er stærke nok til at dømme ham.

Anmeld

22. september 2013

Anonym trådstarter

Yurie skriver:

selv tak,
Men hvorfor kan han ikke sige sandheden?

Min kæreste har ikke altid været en fantastisk fyr. Han ville hjælpe hans kammerat, men det er så endt i, at han skal være vidne i retten. Hans gamle kammerat er bestemt ikke en af de søde fyre, og som jeg skrev i indlægget, så vil vi bare gerne have lov at være en familie i fred og ro, uden at have sådan en fyr på nakken. Selve sagen er bestemt ikke noget stort. Det handler ikke om vold, penge eller noget i den stil. Jeg er ret sikker på, at han vidner, men at det bliver som anonym.

Anmeld

22. september 2013

Lotus86

hesøth skriver:

Det er oftest anklagemyndigheden der indkalder vidner, så han slipper nok ikke, slet ikke når han allerede er indkaldt.

Anmeld

22. september 2013

Anonym trådstarter

Lotus86 skriver:

Det er lovpligtigt at vidne, så det kan han ikke slippe uden om. Han kan heller ikke vidne anonymt, tiltalte har ret til at høre og overvære alle vidneforklaringer. Hvis din kæreste taler sandt (hvilket han jo skal!!) så er der altså ingen risiko for, at han skulle blive dømt, bare fordi tiltalte ikke gør, det gør jo ikke din kærestes forklaring automatisk bliver usand, men det kan jo være de øvrige beviser ikke er stærke nok til at dømme ham.

Jeg har læst mig frem til, at tiltalte enten kan blive bedt om at vente udenfor mens vidnet forklarer, eller at vidnet kan være anonymt. Så hvis det kan lade sig gøre, så tror jeg det er det der sker. Jeg er ikke i tvivl om, at min kæreste vil tale sandt, men jeg selv bliver da også en smule bange, når jeg ved at det kan gå hårdt udover os, samt det kan påvirke vores børn.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.