Tillæg til 16.000 abort diskussionen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. september 2013

Carina:-)

Denne sætning med den "øjenbrynhævende" "smiley":

Nå så en abort er fin nok, så længe man ikke "selv er skyld i" graviditeten?! 

Det var den sætning der fik mig til at tro at du var gået ind i denne diskussion med en overbevisning om, at jeg er imod abort!

Det, at du har behov til at fylde ord i munden på mig, i stedet for at enten holde mund eller komme med nogen konstruktivt, giver jeg ikke meget for.

Du er gået ind i diskussionen med en vrede og et behov for at rakke mig ned.

Det var ikke meningen med denne diskussion. Jeg lagde linket ind fordi jeg håbede på en god diskussion omkring hvad vi som forældre kan gøre bedre i vores børns opvækst, som kan forhindre, at de bliver uønsket gravide

Ja det er sjovt at det skal åbenbart være enten eller -

Man kan ikke have en mening om abort før man nærmest bliver sat i bås med fanatiker , der jo  self. kun ønsker at vi igen  skal have tilstande hvor kvinder dør i barselseng,og unge piger drukner sig i voldgraven for ikke at komme i skam (Ironi kan være anvendt)

Og ikke at det handler om at måske det ville være sundt at vi i et så lille land som DK hvor der fødes relativt få børn - reflektere lidt over HVORFOR der foretages 16.000 aborter hvert eneste år....

Det er trist at der skal være sådan en "stemning" i de debatter der ikke bare handler om blemærker-og gør jo at mange herinde ikke har lyst til at give deres mening til kende fordi man jo godt ved at så bliver det til bål og brand 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. september 2013

mor88

Carina:-) skriver:

Ja det er sjovt at det skal åbenbart være enten eller -

Man kan ikke have en mening om abort før man nærmest bliver sat i bås med fanatiker , der jo  self. kun ønsker at vi igen  skal have tilstande hvor kvinder dør i barselseng,og unge piger drukner sig i voldgraven for ikke at komme i skam (Ironi kan være anvendt)

Og ikke at det handler om at måske det ville være sundt at vi i et så lille land som DK hvor der fødes relativt få børn - reflektere lidt over HVORFOR der foretages 16.000 aborter hvert eneste år....

Det er trist at der skal være sådan en "stemning" i de debatter der ikke bare handler om blemærker-og gør jo at mange herinde ikke har lyst til at give deres mening til kende fordi man jo godt ved at så bliver det til bål og brand 

Tak   At du kunne sætte ord på hvad jeg ikke lige kunne finde ud af at forklare godt nok 

Anmeld

22. september 2013

Tulipan

Uanset om man er for eller imod, så er artiklen usmagelig.
Hvordan kan man fx bruge samfundsøkonomi til at agumentere for om man skal have fri abort eller ej?

"Giver man sig til at regne på, hvad den danske stat har tabt af kroner og øre ved den frie abort, giver det svimlende beløb."

Hvis man skulle bruge samme logik omkring fx kræft, som artiklen jo i sin overskift lægger op til, så har samfundet jo spildt en masse penge på at redde folk med kræft der alligevel kun have få år tilbage at leve i.

Jeg synes det er godt med debat omkring abort, men kan vi ikke få nogle ordentlige, saglige udtalelser.
Begge de artikler der er linket til herinde er jo decideret dårlig journalistik
(Det var ikke ment som kritik af dem der linker dem, men af dem der skriver dem)

Anmeld

22. september 2013

Kløver

Hm jeg er sådan lidt både og

Jeg synes bestemt at viden er vejen frem, viden om beskyttelse, viden om abort pg konsekvensen, men at der skal være et valg

Jeg undtes nogle gange, når der sidder kvinder, med så lidt viden om prævention og upsere og børnene betaler prisen, der kan jo ske uheld, men med viden tror jeg langt færre kvinder var tvunget til at tage et valg eller stå med en uønsket graviditet, men synes den frie abort er vigtig og skal bevares.
Tebordet er langt de færreste som bare får abort, og mange tager det alvorligt, omvendt synes jeg også det er frygteligt hvor kvinden ikke har et valg, feks religioner hvor abort er bandlyst, uanset hvad og hvor prævention ikke er en mulighed.
Synes prævention er det vigtige emne, og at lægerne ved mere og bedre kan oplyse og hjælpe med alternativer til bla p-piller/mini-piller og kondom, for selvom der er mere Info om spiral, er den stadig mangelfuld, og pessar er ved at være helt dødt, selvom det er en god måde at beskytte sig på

At der sammenlignes med kræft, er jo så bare langt ude, selvom jeg dog forstår hvad der menes i metaforen, den er ekstrem, men kan godt se essensen i artiklen

Anmeld

22. september 2013

Kløver

Carina:-) skriver:

Synes bestemt også den er vigtig

Jeg er for fri abort, men hvis der var mere viden og oplysning og hjælp til prævention, tror jeg langt færre kvinder blev uønsket gravide, og blev tvunget til at tage stilling, for ja det er et sted skræmmende, at der foretages så mange aborter når så mange kvinder, har brug for hjælp til at få børn

Anmeld

22. september 2013

Carina:-)

Maja84 skriver:

Synes bestemt også den er vigtig

Jeg er for fri abort, men hvis der var mere viden og oplysning og hjælp til prævention, tror jeg langt færre kvinder blev uønsket gravide, og blev tvunget til at tage stilling, for ja det er et sted skræmmende, at der foretages så mange aborter når så mange kvinder, har brug for hjælp til at få børn

Ja det er tankevækkende ...

Anmeld

22. september 2013

lineog4

Jeg synes man blander for mange ting sammen provokoreret abort handler hverken on kræft, ufrivillige barnløse og tildels kun om samfundsøkonomi. Det handler om hvornår man mener livet starter og om man har ret til at afslutte en graviditet enten grundet i livet starter ved undfangelsen eller grundet i man ikke må stoppe et potentielt liv.

Når en organisation laver et statement som det i går er det baseret på en grundlæggende tro på at livet starter ved undfangelsen og de kan derfor bruge ord som mord der hos mig klinger forkert.

Jeg tror ikke livet starter ved undfangelsen, men et meget famlende om hvad jeg så tror. En gang troede jeg det vsr ved fødslen men der har jeg mødt for mange der har mistet i maven og jeg ved og tror det barn er et liv - jeg har en grænse, min helt egen personlige men den kan jo ikke sættes til grund for lovgivningen - den lovgivende instans må sætte en grænse og så må jeg tro på de hsr gjort det med viden og debat og ikke i blinde

Jeg respekterer de der tror livet starter ved undfangelsen men  vil prædike retten til forskellig tro 

Anmeld

22. september 2013

Signe-bine

Er der tale om 16.000 sunde og raske fostre, eller har man inkluderet fostre som har en eller anden form for skavank eller sygdom?

Jeg synes ikke debatten kan gøres så sort og hvid, vi ved ikke hvad der ligger til grund for de pågældende kvinders valg for at få abort. Personligt vil jeg helst stole på at de har haft en god grund. Der er forskel på bruge abort som nødprævention, hvilket er under al kritik, men en kvinde der selv ved hun ikke er klar til at tage det ansvar på hendes skuldre, eller et ønskebarn som er syg - måske endda noget som vil påvirke barnets livskvalitet markant?! Jeg synes der er mange gode grunde til abort.

Abort må uden tvivl være en svær beslutning og være sidste udvej, og en hård beslutning som måske følger kvinden hele livet, men det betyder ikke den er forkert... Jeg synes man undervurdere andre mennesker hvis man som udgangspunkt ikke mener de er i stand til selv at tage en afgørende beslutning for deres eget liv. Og helt ærligt synes jeg i forvejen vi bor i et land hvor vi får mindre og mindre mulighed for at tage beslutninger for vores eget liv, fordi der er mennesker der mener de ved hvad der er bedst for dem selv og alle andre... Jeg har muligvis bevæget mig ud på et sidespor, men jeg er 100% for fri abort, et barn skal fødes til et liv med kærlighed, og man skal ikke tvinges til at tage ansvar for et uheld - uheld kan altid ske ligemeget hvad... Og abort er også en måde at tage et anvar på, og jeg tror ikke det er nemt for dem der skal tage det.

Selvfølgelig er forebyggelse og info om prævention bedre end abort, men nogle gange er abort sidste udvej... Og nogle gange skal andre mennesker simpelthen stoppe med alt det der "micro-managing" hvor de skal stikke deres fingre ned i andres liv og pille og tage beslutninger på deres vejne.... Lad folk få abort og stol på at de har valgt den rigtige beslutning for dem selv, og så kan folk demonstrere og protestere alt hvad de vil, men i min verden skal de bare blande sig uden om. Det er en privat sag og ikke noget som andre har nogen grund til at blande sig i...

Ja undskyld hvis det endte lidt surt, det var såmænd ikke rettet mod nogen indlæg i tråden så, men har Danmark ikke større problemer at diskutere end fri abort? Måske bedre forhold til de børn der allerede er født til forældre der ikke kan tage sig godt af dem?!

Anmeld

22. september 2013

l.kjoeller

Jeg synes det er skræmmende at man fokuserer så meget på det ufødte fosters rettigheder uden at se på hvilken tilværelse et uønsket barn bliver født ind i. Jeg ville aldrig selv ønske abort men har stor respekt for dem der har selverkendelse nok til at sige de ikke på det pågældende tidspunkt i deres liv vil kunne give et barn den kærlighed,  de rammer og den tilværelse det fortjener. Tænk hvor mange kærligheds og omsorgssvigtede børn der kunne komme ud af det. Set med samfundsøkonomiske briller er det jo på ingen måde til gavn for nogen at der skal bruges penge på plejefamilier, institutioner og i det hele taget alle de ekstra ressourcer det kan kræve at give et omsorgssvigtet barn troen på deres værd og stabile rammer uden for egen families hjem. Jeg tør heller ikke tænke på nogen af de gravide kvinder der måske selv vil forsøge at fremprovokere abort som det var for 50 år siden,  eller er nødt til at tage til udlandet for at få abort. Artiklen som en helhed er direkte pervers på så mange måder efter min mening 

Anmeld

22. september 2013

Krussedulle

mor88 skriver:

Denne sætning med den "øjenbrynhævende" "smiley":

Nå så en abort er fin nok, så længe man ikke "selv er skyld i" graviditeten?! 

Det var den sætning der fik mig til at tro at du var gået ind i denne diskussion med en overbevisning om, at jeg er imod abort!

Det, at du har behov til at fylde ord i munden på mig, i stedet for at enten holde mund eller komme med nogen konstruktivt, giver jeg ikke meget for.

Du er gået ind i diskussionen med en vrede og et behov for at rakke mig ned.

Det var ikke meningen med denne diskussion. Jeg lagde linket ind fordi jeg håbede på en god diskussion omkring hvad vi som forældre kan gøre bedre i vores børns opvækst, som kan forhindre, at de bliver uønsket gravide

Hehe

Vi to har vist ikke mere at "snakke" om du læser og tolker vist som du lyster!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.