Maja84 skriver:
Kan være indlægget måske henvender sig mest til dem som har aftaler om hvad man giver for, tænkte jeg bare ikke over. Her i omgangskredsen bliver man enige om et beløb så en part ikke ender med at give for et noget større beløb end den anden . Der er mange måder at give gaver på kan jeg se, så påvirker jo også resultatet
Personligt er jeg nok ikke afhænger af at en gaves pris afhænger om man har flere eller færre udgifter eller penge en måned. Men er netop også vant til at der bliver fastsat et beløb man giver hinanden, feks i min mors familie har min mor og moster altid haft et fast beløb på hvad der gives mellem voksne og børn, man tæller dog ikke antal børn så børnene bliver snydt fordi man er flere
min anden moster en efternøler havde ikke så mange penge som helt ung, og der gav hun for et beløb hun havde råd til, men hun gav for samme beløb til alle fætre/kusiner 
Nu er der ca 16 år i mellem den ældste og den yngste af mine nevøer/niecer. Da der blev holdt barnedåb for den ældste boede jeg hjemme ved mine forældrer endnu og gik i 9. Da den yngste blev døbt var jeg færdiguddannet, singel og havde fast arbejde.
Selvfølgelig er der en enorm forskel på de dåbsgaver de fik. Men jeg har hele vejen forsøgt at give en gave, som ville glæde og som ville betyde noget - men selvsagt ud fra de muligheder, jeg havde. For mig bliver det mærkeligt, at skulle gøre gaverne op i kroner og ører - men jeg ville selvfølgelig til enhver tid forsøge at give tvillinger gaver som er ca på niveau med hinanden. Det gør jeg også med andre søsken.
Jeg vil derimod ikke rende rundt og have dårlig samvittighed over, at gaveniveauet i dag ikke er så højt som for et år siden, siden min mand mistede sit arbejde i fjor og stadig ikke har fået noget fast kombineret med store reparationsudgifter til bilen og et par tandlægeregninger, vaskemaskinen som brød sammen (13 dage efter at garantien udløb)mm. Gaver er luksus i mine øjne, og fordi det i fjor måske passede at give en gave til 300 kr, så føler jeg mig i min fulde ret til at vælge at give en til 150 i år, hvis det er det jeg har råd til. Mine børn skal have mad og tøj osv. Det skal ikke gå ud over dem. Hvis jeg ved, at der kommer en stor rund dag eller lignende forsøger jeg at være ude i god tid, evn spare lidt sammen, men livet er ikke statisk. Har jeg god råd, vil jeg gerne have den glæde at kunne give flotte gaver, har jeg ikke god råd vil jeg gerne have friheden til ikke at bruge et lige så stort beløb på gaver.
Personlig er jeg ligeglad med, om jeg giver for mer eller mindre, end jeg får. Jeg bliver rørt og glad, når nogen har taget sig besværet med at finde en gave, de tror, jeg vil blive glad for, og jeg bliver lidt skuffet, når jeg får en "standartgave" - dvs nøjagtig den samme gave, som jeg ser personen giver til alle andre også, fordi det er nemt og praktisk og en pligt at give en gave - også selvom det er en ganske dyr gave.
Der er vist mange måder at se dette på.