Har du tjek på din økonomi?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. august 2013

sille000

jeg har meget styr på min økonomi har næsten ingen gæld og har masser trods jeg er på kontanthjælp og er enlig mor.

har både bil og leglighed og det hele hænger fint sammen og vi mangler intet og køber det vi mangler

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. august 2013

Holbæktrunten

Godaften,

Efter at have læst et par debatter herinde vedr. økonomi, tænkte jeg på hvor meget styr befolkningen egentlig har på deres egen økonomi?

Jeg tænker ikke, så meget på hvor meget gæld de forskellige har, men hvor meget tjek folk har på deres fradrag, deres lån, forsikringer mod den ene og det andet.?

Det virker på mig som om, at folk måske ikke altid helt ved hvor stor betydning de forskellig ting egentligt har.

Jeg begynder selvfølgelig :-)

Jeg er en af dem, som selv føler jeg har MEGET styr på økonomien - og igen dette betyder IKKE at vi ikke har gæld - vi har realkreditlån, billån og renoveringslån. Men jeg ved hvor meget vi betaler hver mdr., og jeg kender den nøjagtige løbetid. Jeg har tjek på renten til realkreditlånet, og hvornår vi skal omlægge næste gang - desuden laver jeg et tjek ind imellem, om det kan betale sig at omlægge lånet.

Jeg har tjek på vores fradag - tjekker lønsedler, pensionsbidrag, og vores forsikringer, hvor meget vi vil få udbetalt i tilfælde af kritisk sygdom, tabt arbejdsevne, død, og ulykke.

Vi har lavet budget, som også bliver justeret når det trænger - ved prisstingning på fx. sfo, eller fald i brugen af strøm

Jeg laver madplaner, for at sørge for at vi ikke bruger AL for mange penge hver mdr., på diverse indkøb, når man står ved kassen og venter på at køen bevæger sig.

Men hvad med Jer andre?

Hmmm, jeg synes at jeg har rimelig styr på det

Vi har 2 lån: Et gældsbrev til min far på udbetaling til hus - færdig om max 1,5 år (herefter bliver det 3000 kr sjovere at være os)

Og et fastforrentet huslån. Grunden til den faste rente er, at jeg simpelthen ikke magter den mindste smule usikkerhed omkring min økonomi - jeg vil vide hvad jeg skal betale, færdig slut. Har netop tjekket om det kunne betale sig at omlægge, og konklusionen var nej.

Har nogenunde styr på fradrag og lønindkomster mv, men må indrømme at jeg ofte bliver lidt i tvivl når selvangivelsen skal gennemgåes. Indtil videre er det dog gået, og vi har altid fået penge tilbage i skal - småmønt, men bedre end at skylde...

Bugetten fungerer fint. Det tilpasses jævnligt, og har lavet modellem over når lillesøster skal starte daginstitution og opsparinger til hende.
Jeg har kronisk overskud på bugetten, da jeg er totalt kontrolfreak, og rædselsslagen for at skule få en ekstraregning eller større uforudset udgift, især nu da det holder hårdt at spare op til vi er færdige med lånet til min far.

Vi har en kassekredit - som vi dog ikke bruger - og forhandlede renten ned til det halve.

Alle forsikringer er tjekket, og er de billigste vi kan få. Vi betaler ikke for ting vi ikke har brug for.

Alt i alt er der rimelig styr over sagerne, og selvom jeg langtfra er ekspert, er jeg sgu god til at lægge et buget. Ja, faktisk synes jeg at det er ret sjovt

Anmeld

30. august 2013

Kløver

Tja her har jeg mistet overblik over forsikringer da min mand har overtaget men vi er dækket, alle medlem af Danmark osv

Jeg er en hat til det med fradrag og skatteprocenter og efter vi blev gift har kommune. Ikke kunne finde ud af det når det bliver rettet.

Vi har ingen gæld som sådan, jo altså hus og bil men sidder fornuftigt i det

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.