Mom skriver:
Godaften,
Efter at have læst et par debatter herinde vedr. økonomi, tænkte jeg på hvor meget styr befolkningen egentlig har på deres egen økonomi?
Jeg tænker ikke, så meget på hvor meget gæld de forskellige har, men hvor meget tjek folk har på deres fradrag, deres lån, forsikringer mod den ene og det andet.?
Det virker på mig som om, at folk måske ikke altid helt ved hvor stor betydning de forskellig ting egentligt har.
Jeg begynder selvfølgelig :-)
Jeg er en af dem, som selv føler jeg har MEGET styr på økonomien - og igen dette betyder IKKE at vi ikke har gæld - vi har realkreditlån, billån og renoveringslån. Men jeg ved hvor meget vi betaler hver mdr., og jeg kender den nøjagtige løbetid. Jeg har tjek på renten til realkreditlånet, og hvornår vi skal omlægge næste gang - desuden laver jeg et tjek ind imellem, om det kan betale sig at omlægge lånet.
Jeg har tjek på vores fradag - tjekker lønsedler, pensionsbidrag, og vores forsikringer, hvor meget vi vil få udbetalt i tilfælde af kritisk sygdom, tabt arbejdsevne, død, og ulykke.
Vi har lavet budget, som også bliver justeret når det trænger - ved prisstingning på fx. sfo, eller fald i brugen af strøm 
Jeg laver madplaner, for at sørge for at vi ikke bruger AL for mange penge hver mdr., på diverse indkøb, når man står ved kassen og venter på at køen bevæger sig.
Men hvad med Jer andre?
Jep, qua mit arbejde som revisor ville det være knap så proffesionelt hvis jeg ikke havde 
pga huskøb i de dyre tider har vi et realkreditlån som pt er afdragsfrit og rentetilpasning hvert 3. år. Næste gang i 2015 skal vi begynde af afdrage hvilket passer perfekt for der er vores billån og et gammelt forbrugslån betalt af.
Vi laver opsparinger til os selv, uforudsete udgifter og vores søn, samt til vores bryllup næste år. Vi har ingen kommende udgifter på huset (jo i drømmene
)
Vi har begge pensioner, og jeg har lønsikring 
Hvis der ikke kommer uforudsete ting i vejen såsom skilsmisse , fyringer , kritisk sygdom ol er vi gældfrie når vi er 49 år

Så vi har fuld styr på det 
Dog vil jeg sige, at med SKATs kringelkrogede måder at formulere ting på kan jeg godt forstå at nogle stejler over deres selvangivelse. Selv vi revisorer har nogle hurdler (staves?) med SKAT indimellem.
Men ret interessant og relevant spørgsmål
god aften herfra!