Så ikke programmet, men er jo selv så heldig jeg har en pige og to drenge her hjemme. Jeg er ikke en af dem, der har særlige ideer om hvordan det ene køn er (eller jo jeg havde fordomme da jeg fik en dreng, men heldigvis lod han mig ikke beholde dem). Jeg har måtte sande børn er forskellige uafhængig af køn, men også at der er noget der er kønsbestemt uafhængigt af mig som forælder. Men samtidig oplever jeg også omgivelseme begrænser dem afhængigt af deres øn, især drengene , de må ikke have neglelak på, de må ikke gå med de farver, de må ikke lege for meget med piger og er de ikke "voldsomme" problematiseres det. Især min store dreng har mødt de fordomme eller begrænsninger fordi han ikke er den stereotypiske dreng - det blev blandt andet problematiseret han elskede rollelege med sin bedste veninde for der betød jo nok ham var undertrykt.
Jeg er tilhænger man møder barnet som et lille væsen, ikke som en dreng eller pige, som en høj eller lav, men bare som et unikt individ. Jeg kan dog frygte at fokus på at gå væk fra køn også kan presse den anden vej - nej drenge skal lege med dukker og piger skal lege med biler.
Nå bare strøtanker
Anmeld