FruK skriver:
Er der virkelig ingen af jeres mænd, der ville få lov til at tage afsted en weekend?
Nu har vi ti år mellem vores børn, så jeg kan nok ikke helt sætte mig ind i det med to små. Men er det fordi han ikke har spurgt? Eller fordi at det kan man bare ikke, når man har to små? Kan man så igen når de bliver større?
Ts: Der er hjælp fra familien skriver du... Kan de ikke tage den store lidt, så har du kun den lille? Eller komme og være hos jer?
Min mand tager ikke så sjældent afsted en hel weekend, og endnu oftere i byen med overnatning ude.
Men han spørger altid om det passer i vores planer, og ikke mindst så skal det jo gå begge veje. Hvis jeg kommer og siger at nu vil jeg afsted en weekend med tøserne, eller i byen hele natten og ligge med tønmermænd en hel dag bagefter, og han må sørge for ungerne, så skal han selvfølgelig sige "ok skat - hyg dig" 
Min mand benytter sig meget mere af sin "frihed" end jeg gør. Og nogle gange, når der er lidt for mange ting der falder sammen, synes jeg da, at det er rigtig, rigtig træls.
Men jeg ved også, at jeg slet ikke ville have en glad mand (og sikkert slet ikke nogen mand), hvis jeg "forbød" ham at tage afsted.
Det handler for mig ikke om at "få lov", men om at tale sammen om, hvad den anden part magter og kan leve med. Hvis flere dages oplevelser på pluskontoen for den ene betyder minusdage både for den anden part og ikke mindst børnene, må man i fællesskab gøre regnestykket op. Her hjælper det nok en del på velviljen, at den, der ønsker at gøre noget for sig selv, tydeligt viser, at han er klar over, det ikke er en selvfølge, og at det faktisk kræver en del af den anden.
Ja - man kan sagtens, når børnene bliver større. Det giver da sig selv, at man får og giver hinanden større frihed, når børnene bliver mere selvhjulpne, og der ikke er to, der skal holdes konstant øje med, passes på, skiftes ble på osv. osv.
Jeg synes ikke, det er rimeligt, at det er op til den, der skal holde skansen hjemme, at finde på løsninger med hjælp fra familien. Det er igen en del af kommunikationen, at ham, der daffer af, har tænkt over den del også.
Min mand er en fri fugl, der ofte drager af, men da vi havde to og senere tre små krævende unger, var han da helt på det rene med, at hans frihed var begrænset for en tid. Det ville ikke gøre ham til en glad mand at trække så store veksler på mig, at både jeg og ungerne led under det.