Meget sulten baby?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.918 visninger
25 svar
5 synes godt om
2. august 2013

Anonym trådstarter

Er der nogen, der har (haft) en meget sulten baby på 2-3 måneder, der ikke fik nok i MME? Og hvad gjorde I ved det?

Vores dreng er 2 måneder gammel og spiser efterhånden over 1000 ml MME (hvilket er en del mere end 1/6 af hans vægt han burde få 830 ml) og er begyndt at få ondt i maven.
Vi giver sut for at stille suttebehovet men hvis han stadig er sulten vil han (selvfølgeligt) ikke have den, og vi bliver så nød til at give mere MME.
Oven i det ammes han godt to gange om natten og 2-4 gange om dagen men om dagen skal altid suppleres med min. 80 ml MME så amning er ikke en mulighed, da jeg ikke har nok mælk tilbage.

Han er blevet fuldammet indtil for et par uger siden så det er svært ikke bare at kunne give så meget han vil have, uden at han får ondt.

Eftersom han tager ca. 230 g på i ugen kan han jo ikke klare sig på kun 1000 ml MME indtil han er 4-6 måneder gammel og vi kan begynde på fast føde. Til den til skal han vel have en del mere end de 1000 ml og han har som sagt allerede en smule ondt.

Han kan nemt sige fra når han ikke vil have mere, så det er ikke fordi han overspiser - når han får lov til at styre showet selv og dermed spiser sig mæt, er han tilfreds bagefter. Hvis vi forsøger at give ham mindre, skriger han og bliver hysterisk. Dvs. han har faktisk brug for så meget som han nu spiser.

Jeg ved godt at jeg bliver brændt på bålet for at sige dette, men jeg har overvejet om det er en mulighed at supplere med en lille bitte smule grød eller mos - en enkelt teske eller to?

Han savler, er god til at tage imod skeen til D-dråber, han spiser gerne hver time eller oftere og virker til at være sulten hele tiden, holder hovedet godt, følger med i alt omkring sig, etc. Alt det, som Sundhedsstyrrelsen siger de skal kunne før de begynder på fast føde.

Det eneste er hans alder, der "trækker ned". Og jeg VED godt at de skal udvikle maverne først og forsøger heller ikke at tvinge ham til noget, men han er jo sulten!

Hvad gør man?

Er der nogen, der har haft success med en smule mos eller hvad f*nden gør vi?

Min SP er på ferie i et godt stykke tid endnu så kan ikke lige få fat i hende.

Jeg giver IKKE noget til ham før jeg har snakket med SP men vil meget gerne høre om nogen har erfaringer eller forslag.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. august 2013

raca

at spise kan være smærtestildende så når han spiser så meget og så ofte vil jeg tro han tager fejl af smærter og sult,

grød er ikke nær så nærings tæt som mme så det giver ingen mening at give grød for andet end fyld i maven.

Anmeld

2. august 2013

Happiness

Ja, det var det samme med min søn.

Her var det et tigerspring, og stopede igen efter et par uger. 

Ville ihvertfald ikke prøve at give sådan en lille baby grød. 

Kan du ikke få fat i en anden SP? 

Anmeld

2. august 2013

Anonym trådstarter

at spise kan være smærtestildende så når han spiser så meget og så ofte vil jeg tro han tager fejl af smærter og sult,

grød er ikke nær så nærings tæt som mme så det giver ingen mening at give grød for andet end fyld i maven.

Det ved jeg godt, men han har heldigvis ikke ondt-ondt.

Han har fint afføring (ud over at det er grønt en gang imellem hvilket gør at jeg tænker, at han måske har ondt/det ikke fungerer) og brokker sig faktisk kun hvis han IKKE får noget at spise, det er hvad der får mig til at tro at han har lidt ondt. Han hverken krummer sig sammen, presser meget få at få det ud eller noget i den stil. Altså, han viser ingen tegn på smerte ud over han brokker sig meget hvis han ikke mener at han fik nok. Han er en meget stille og rolig baby ud over når han er sulten, så det er ikke fordi han skriger hele tiden og virker umulig.

Jeg tænkte om det måske kunne gå an lige præcis derfor - en enkelt skefuld eller to så han ikke skal døje så meget med MME men stadig føler sig mæt.

Men selvfølgeligt, hvis han får ondt af mos skal han jo ikke have det. Det var bare hvis det kunne aflaste ham lidt, sådan at han kan spise en smule mindre MME.

Anmeld

2. august 2013

Anonym trådstarter

Happiness skriver:

Ja, det var det samme med min søn.

Her var det et tigerspring, og stopede igen efter et par uger. 

Ville ihvertfald ikke prøve at give sådan en lille baby grød. 

Kan du ikke få fat i en anden SP? 

Det har varet i et godt stykke tid nu og de virker ikke som de to andre appetitspring han har haft, men han er jo også blevet ammet der.

Det er heller ikke så meget lige nu han har brug for det, vi kan lige og lige holde det på omkring de 1000 ml, men kan mærke det kommer snart at han vil have mere og jeg er meget bange for at han går hen og får rigtigt ondt.

Jeg giver ham skam intet før jeg snakker med SP, bare rolig 

Ville udelukkende høre om nogen havde gode ideer og/eller om der var success med at introducere en bitte smule omkring 3 måneders alderen.

Anmeld

2. august 2013

raca

Anonym skriver:

Det ved jeg godt, men han har heldigvis ikke ondt-ondt.

Han har fint afføring (ud over at det er grønt en gang imellem hvilket gør at jeg tænker, at han måske har ondt/det ikke fungerer) og brokker sig faktisk kun hvis han IKKE får noget at spise, det er hvad der får mig til at tro at han har lidt ondt. Han hverken krummer sig sammen, presser meget få at få det ud eller noget i den stil. Altså, han viser ingen tegn på smerte ud over han brokker sig meget hvis han ikke mener at han fik nok. Han er en meget stille og rolig baby ud over når han er sulten, så det er ikke fordi han skriger hele tiden og virker umulig.

Jeg tænkte om det måske kunne gå an lige præcis derfor - en enkelt skefuld eller to så han ikke skal døje så meget med MME men stadig føler sig mæt.

Men selvfølgeligt, hvis han får ondt af mos skal han jo ikke have det. Det var bare hvis det kunne aflaste ham lidt, sådan at han kan spise en smule mindre MME.

hvis det er grønt som i grønskåls suppe, så er det forde du har langt mere mælk end du tror og han derfor kun får den sukker holdige del af mælken det kan give grønlangkåls agtig aff.

så hjælper det at lade ham amme helt i bund så han også får den fede mælk..

dette kan så også forklare at han ifølge dig tager lige lidt nok på.

Anmeld

2. august 2013

l.kjoeller

Anonym skriver:

Er der nogen, der har (haft) en meget sulten baby på 2-3 måneder, der ikke fik nok i MME? Og hvad gjorde I ved det?

Vores dreng er 2 måneder gammel og spiser efterhånden over 1000 ml MME (hvilket er en del mere end 1/6 af hans vægt han burde få 830 ml) og er begyndt at få ondt i maven.
Vi giver sut for at stille suttebehovet men hvis han stadig er sulten vil han (selvfølgeligt) ikke have den, og vi bliver så nød til at give mere MME.
Oven i det ammes han godt to gange om natten og 2-4 gange om dagen men om dagen skal altid suppleres med min. 80 ml MME så amning er ikke en mulighed, da jeg ikke har nok mælk tilbage.

Han er blevet fuldammet indtil for et par uger siden så det er svært ikke bare at kunne give så meget han vil have, uden at han får ondt.

Eftersom han tager ca. 230 g på i ugen kan han jo ikke klare sig på kun 1000 ml MME indtil han er 4-6 måneder gammel og vi kan begynde på fast føde. Til den til skal han vel have en del mere end de 1000 ml og han har som sagt allerede en smule ondt.

Han kan nemt sige fra når han ikke vil have mere, så det er ikke fordi han overspiser - når han får lov til at styre showet selv og dermed spiser sig mæt, er han tilfreds bagefter. Hvis vi forsøger at give ham mindre, skriger han og bliver hysterisk. Dvs. han har faktisk brug for så meget som han nu spiser.

Jeg ved godt at jeg bliver brændt på bålet for at sige dette, men jeg har overvejet om det er en mulighed at supplere med en lille bitte smule grød eller mos - en enkelt teske eller to?

Han savler, er god til at tage imod skeen til D-dråber, han spiser gerne hver time eller oftere og virker til at være sulten hele tiden, holder hovedet godt, følger med i alt omkring sig, etc. Alt det, som Sundhedsstyrrelsen siger de skal kunne før de begynder på fast føde.

Det eneste er hans alder, der "trækker ned". Og jeg VED godt at de skal udvikle maverne først og forsøger heller ikke at tvinge ham til noget, men han er jo sulten!

Hvad gør man?

Jeg giver IKKE noget til ham før jeg har snakket med SP men vil meget gerne høre om nogen har erfaringer eller forslag.

vi startede vælling, grød og mos da hun var 3,5 måned i samråd med sp. synes du skal tale med hende og måske får i lov at starte vælling 2 gange dagligt allerede nu ??

Anmeld

2. august 2013

l.kjoeller

Anonym skriver:

Hvad gør man?

kan i øvrigt være maven der gør han vil spise hele tiden. når de har ondt i maven kan de ikke kende forskel på det og sult

Anmeld

2. august 2013

Anonym trådstarter

raca skriver:

hvis det er grønt som i grønskåls suppe, så er det forde du har langt mere mælk end du tror og han derfor kun får den sukker holdige del af mælken det kan give grønlangkåls agtig aff.

så hjælper det at lade ham amme helt i bund så han også får den fede mælk..

dette kan så også forklare at han ifølge dig tager lige lidt nok på.

Jeg har virkeligt kæmpet med den skide amning

Han har fra start af ammer super godt og har altid været glad og tilfreds og taget nok på.

Så blev det varmt og han begyndte at ville ammes hver 30-60 minutter. For mig gav det mening at han havde brug for mere væske (især fordi det kun var i de varme timer han ammede så tit), selvom det var sindssygt hård. Det passede desuden aldersmæssigt med et appetitspring.

MEN så kommer SP og siger, at han ikke tager nok på og at jeg skal supplere, baseret på at han spiste så ofte og vægt og højde ikke fulgtes ad.

Jeg synes virkeligt at hun tog fejl fordi han har altid været glad og tilfreds og det var kun mig, der synses det var hårdt. Han virkede yderst tilfreds.

Hvad angik vægt og højde var han 3200 g 0g 50 cm ved fødslen og lå dermed i den nedre del af kurven. Han har så altid taget mellem 210-250 g på om ugen men "skyder" så pludseligt i vejret, så vægt og højde ikke passer med hinanden.

Altså, han tog lige så meget på som normalt men voksede bare mere end han plejer fra det ene SP besøg til det andet.

Siger til SP om han ikke lige skal have tid til at øge vægten også og om han mon ikke bare er en slank baby, men hun mener jo helt klart han sulter så jeg følger hendes anbefaling og min mælkeproduktion sættes markant ned, kan jeg mærke.

Nu sidder jeg og er faktisk pænt sur, for jo mere jeg tænker over det jo mere gik det i ged efter jeg gjorde som hun sagde. Det fungerede jo helt fint indtil han begyndte at få flaske.

Tror du der er mulighed for, at man genopretter amningen til dels hvis jeg ammer ham rigtigt ofte? Jeg kan sagtes overleve at amme hver halve time hvis det betyder at han ikke skal have ondt.

Undskyld for den lange smørre men hvor er jeg bare ØV lige nu...

Anmeld

2. august 2013

Anonym trådstarter

l.kjoeller skriver:

vi startede vælling, grød og mos da hun var 3,5 måned i samråd med sp. synes du skal tale med hende og måske får i lov at starte vælling 2 gange dagligt allerede nu ??

Det var faktisk min SP der fik amningen til at gå i ged, hvis du læser det svar jeg lige skrev overfor.

Jeg sagde til hende at vi har prøvet meget hårdt for at opretholde amningen (selvom jeg fik nul søvn men det var det vær) og vi var bange for at supplering med flaske ville ødelægge det, og hendes svar var, "Ja, det kan det godt".

Vi har bare meget dårlig kemi, manden kan heller ikke lide hende og hun kan tydeligt ikke lide os.

Så er faktisk en smule bekymret og hendes anbefalinger, hvis jeg skal være ærlig.

Men skal nok se hvad hun siger til det når han er omkring de der 3+ måneder. Havde i hvert fald ikke tænkt han skulle have det lige nu

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.