Folk og deres dårlige økonomi

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. juli 2013

nielsen80

Anonym skriver:

Ja, jeg kan simpelthen ikke lade være med at undre mig.
Jeg kan forstå folk på SU med børn har problemer, netop fordi der kommer trælse regninger til F.eks tandlæge, skolebøger osv.
At det er svært at få luft til ret meget med sådan en økonomi.
Men gang på gang bliver jeg overrasket over hvor uansvarlige folk er bare i dette forum, at man gang på gang får nej til banklån men så tager den grumme løsning med afbetaling eller voldsomt dyre lån dig steder. Det kan sgu da kalde at skyde sig selv i foden eller pisse i bukserne for at få varmen.
Det er ting som F.eks at ville tage kørekort på lånte penge når der på ingen måde er råd til bil i den nærmeste fremtid, købe nyeste model mobil man ikke har råd til, købe nyt tv man heller ikke har råd til, købe sofaer på afbetaling i stedét for brugt...osv osv.
Alle kan rende ind i dårlig økonomi, men hold op der er mange der bare går i ring fordi de liiiige skal have.

Bare i dette forum har der været rigtigt mange indlæg om folk der mangler ting og vil have quicklån. Øv øv. Hold nu fingrene fra den slags...der er en grund til bankerne siger nej til at låne penge, og nej, det ér altså ikke fordi de har noget imod jer, det er jeres liv og økonomi de passer på, når folk ikke selv kan.

Og så er der folk med ørn der konstant flytter, har selv boet ved siden af en mor til to der havde boet 4 steder på 5 år...helt ærligt, det er hverken smart økonomisk eller fair overfor ens børn. De kan godt lide trygheden i kendte rammér, og det koster ofte kassen i flytning, indskud osv. Førhen boede folk 2-3 steder et helt liv, nu kan det være nødvendigt at flytte pga job osv, men dælme da ikke hele tiden.
Jeg vil ikke træde folk ovér fødderne, men blot påpege jeg synes det er vildt så mange der generelt slet ikke har styr på deres liv og penge.

Jeg tænker ofte ligesom dig! Men i mine gode øjeblikke, så tager jeg en dyb indådning og tænker, hvor nemt det egntlig er for mig at sidde og dømme. Når man er i et fast forhold med to stabile indkomster, og en forholdsvis høj jobsikkerhed, en ok opsparing m.m, så er det bare nemmere at sige, jeg ville ALDRIG købe afbetaling.....for man har jo mulighed for at lade vær.

Jeg siger ikke, at folk ikke træffer nogle virkelige dårlige økonomiske beslutninger - men jeg siger, det måske er lidt nemt at dømme, når man har sit på det tørre(taler for mig selv nu!!!!!! Aner intet om din situation).

Der hvor jeg bliver lidt....ja træt...er når folk har truffet virkelige dårlige beslutninger, men så vælger at spille offer og regne med, at det er andres ansvar at redde den ud af deres situation. Det bryder jeg mig ikke om.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. juli 2013

Anonym trådstarter

Folk skal da også flytte når det er nødvendigt, men nogle flytter simpelthen for meget rundt til at jeg synes det er fair for børn og samme folk (dem Jespersen,ogå selv kender) sidder ofte og brokker sig over dårlig økonomi...tror da pokker når man rykker land og rige rundt.
Alle skal ikke købe hus, naturligvis, men da vi flyttede sammen var det i todelt hus, for lige at smage på hinanden inden vi købte hus som 22 årige. Da vi så skulle have hus planlagde vi at være der så vores fremtidige børn kunne vokse op der. V kunne godt have købt et bette hus med to værelser, men var fremad seende og købte noget lidt større.
Måske er det anderledes med folk der forbliver lejere, at de flytter rundt fordi de bor for småt hele tiden og flytter hver gang der så kommer endnu et barn. Ved det ikke, men det kunne da lidt se sådan ud.

Ja, mobil Tlf sælges på afbetaling, men når man nu kan købe billigt, hvorfor så insistere på den nyeste IPhone når man ikke har pengene i virkeligheden, dem kender jeg også, folk der køber en DYR bil men ikke har råd til at leve, men det ser godt ud.
Folk må selv prioritere, selvfølgelig, men er stadig overrasket over hor mange der prioriterer forkert i mine øjne

Anmeld

13. juli 2013

Benjamins'mor

Anonym skriver:

Folk skal da også flytte når det er nødvendigt, men nogle flytter simpelthen for meget rundt til at jeg synes det er fair for børn og samme folk (dem Jespersen,ogå selv kender) sidder ofte og brokker sig over dårlig økonomi...tror da pokker når man rykker land og rige rundt.
Alle skal ikke købe hus, naturligvis, men da vi flyttede sammen var det i todelt hus, for lige at smage på hinanden inden vi købte hus som 22 årige. Da vi så skulle have hus planlagde vi at være der så vores fremtidige børn kunne vokse op der. V kunne godt have købt et bette hus med to værelser, men var fremad seende og købte noget lidt større.
Måske er det anderledes med folk der forbliver lejere, at de flytter rundt fordi de bor for småt hele tiden og flytter hver gang der så kommer endnu et barn. Ved det ikke, men det kunne da lidt se sådan ud.

Ja, mobil Tlf sælges på afbetaling, men når man nu kan købe billigt, hvorfor så insistere på den nyeste IPhone når man ikke har pengene i virkeligheden, dem kender jeg også, folk der køber en DYR bil men ikke har råd til at leve, men det ser godt ud.
Folk må selv prioritere, selvfølgelig, men er stadig overrasket over hor mange der prioriterer forkert i mine øjne

Nu havde jeg jo penge til det, så jeg kan virkeligt ikke se problemet i at købe en mobil på afbetaling...

Og ja, lejere flytter nok pga plads mangel. Men det er jo ligesom ikke alle der når de flytter hjemmefra har råd til at sidde i en 4 vær bare fordi man ser fremad.

Anmeld

13. juli 2013

Mumto3

Benjamins'mor skriver:

Jeg har aldrig lånt penge. Men har købt mobil på afbetaling - første gang afbetalte jeg hver måned i 6 mdr og her 2 gang lagde jeg hele afbetalingen på en gang - udelukkende fordi jeg sparede 4000 kr på mobilen på denne måde. Men kan absolut ikke se at det skulle være uansvarligt at købe mobil på afbetaling - man kan stort set ikke andet idag.

Øh, hvornår er det blevet afskaffet at man kan købe dem kontant?

Anmeld

13. juli 2013

Benjamins'mor

Mumto3 skriver:

Øh, hvornår er det blevet afskaffet at man kan købe dem kontant?

Det ved jeg ikke, men fik afvide i 3 at de ikke solgte mobiler kontant længere.

Anmeld

13. juli 2013

Mumto3

Benjamins'mor skriver:

Det ved jeg ikke, men fik afvide i 3 at de ikke solgte mobiler kontant længere.

Hvor vildt!!! 

Anmeld

13. juli 2013

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Anonym skriver:

Ja, jeg kan simpelthen ikke lade være med at undre mig.
Jeg kan forstå folk på SU med børn har problemer, netop fordi der kommer trælse regninger til F.eks tandlæge, skolebøger osv.
At det er svært at få luft til ret meget med sådan en økonomi.
Men gang på gang bliver jeg overrasket over hvor uansvarlige folk er bare i dette forum, at man gang på gang får nej til banklån men så tager den grumme løsning med afbetaling eller voldsomt dyre lån dig steder. Det kan sgu da kalde at skyde sig selv i foden eller pisse i bukserne for at få varmen.
Det er ting som F.eks at ville tage kørekort på lånte penge når der på ingen måde er råd til bil i den nærmeste fremtid, købe nyeste model mobil man ikke har råd til, købe nyt tv man heller ikke har råd til, købe sofaer på afbetaling i stedét for brugt...osv osv.
Alle kan rende ind i dårlig økonomi, men hold op der er mange der bare går i ring fordi de liiiige skal have.

Bare i dette forum har der været rigtigt mange indlæg om folk der mangler ting og vil have quicklån. Øv øv. Hold nu fingrene fra den slags...der er en grund til bankerne siger nej til at låne penge, og nej, det ér altså ikke fordi de har noget imod jer, det er jeres liv og økonomi de passer på, når folk ikke selv kan.

Og så er der folk med ørn der konstant flytter, har selv boet ved siden af en mor til to der havde boet 4 steder på 5 år...helt ærligt, det er hverken smart økonomisk eller fair overfor ens børn. De kan godt lide trygheden i kendte rammér, og det koster ofte kassen i flytning, indskud osv. Førhen boede folk 2-3 steder et helt liv, nu kan det være nødvendigt at flytte pga job osv, men dælme da ikke hele tiden.
Jeg vil ikke træde folk ovér fødderne, men blot påpege jeg synes det er vildt så mange der generelt slet ikke har styr på deres liv og penge.

Kan sagtens følge dig meget af vejen

sidder også nogen gange undrende overfor hvordan man ikke kan få det til at hænge sammen økonomiskt med 2 fuldtidsindtægter af 40.000 kr. udbetalt... tilsammen får vi halvdelen herhjemme og vi klarer den da så vores søn absolut ikke mangler noget...

Vi prioriterer bare hvad vores penge skal bruges på hver måned.. så en måned er det f.eks. nyt tøj til sønnen, en anden måned til sjov og spas til os voksne i form af computerspil (på tilbud hos Steam eller brugte i Gamestop), og næste måned køber vi stort ind af ting som kød og langtidsholdbar mad så der er et fyldt lager til de måneder hvor vi kun lige akkurat har til at købe mælk, brød og pålæg for at holde budgetten væk fra underskud...

Men vi tager så heller ikke ud at rejse, hverken ind eller udlands, vi spiser ikke på restaurant eller café, vi tager ikke i biografen, vi køber brugt legetøj til sønnen og han har arvet meget af det vi selv har gemt fra da vi var børn. Tøj er halvt om halvt gaver eller genbrug eller købt på tilbud til max 50 kr. pr. stk.

Så ja har nogen gange svært ved at forstå at man har lyst til at klatte sine penge væk hver måned i tusindvis på absolut ingenting...

vi køber da pizza en sjælden gang hver 4. mdr når der er børnepenge, så køber vi enten en eller 2 pizzaer i frokost tilbuddet til 90 kr. tilsammen og så tager vi hjem og hygger med pizza og mælk eller billig sodavand fra Netto/Rema...

Anmeld

13. juli 2013

jydeinden

jeg er ærligt af den holdning at hvad folk gør og hvorfor de gør det det vedkommer ikke mig, og JEG er ikke den der skal dømme for jeg stod ikke i situationen da de tog det valg de gjorde. Jeg hænger selv på et røvdyrt lån, og det var sgu et banken gav mig UDEN at jeg havde tænkt over at renten ville fordobles på et år.

Vi sidder stramt i den nogen måneder, og vi har uden tvivl et forbrug på nogen områder hvor folk vil ryste på hovedet og tænke deres, og mit svar til det er "lad dem".. det er IKKE i mit hoved op til andre at dømme om noget er rigtigt eller forkert.

Anmeld

13. juli 2013

Anonym trådstarter

Wampires skriver:

Kan sagtens følge dig meget af vejen

sidder også nogen gange undrende overfor hvordan man ikke kan få det til at hænge sammen økonomiskt med 2 fuldtidsindtægter af 40.000 kr. udbetalt... tilsammen får vi halvdelen herhjemme og vi klarer den da så vores søn absolut ikke mangler noget...

Vi prioriterer bare hvad vores penge skal bruges på hver måned.. så en måned er det f.eks. nyt tøj til sønnen, en anden måned til sjov og spas til os voksne i form af computerspil (på tilbud hos Steam eller brugte i Gamestop), og næste måned køber vi stort ind af ting som kød og langtidsholdbar mad så der er et fyldt lager til de måneder hvor vi kun lige akkurat har til at købe mælk, brød og pålæg for at holde budgetten væk fra underskud...

Men vi tager så heller ikke ud at rejse, hverken ind eller udlands, vi spiser ikke på restaurant eller café, vi tager ikke i biografen, vi køber brugt legetøj til sønnen og han har arvet meget af det vi selv har gemt fra da vi var børn. Tøj er halvt om halvt gaver eller genbrug eller købt på tilbud til max 50 kr. pr. stk.

Så ja har nogen gange svært ved at forstå at man har lyst til at klatte sine penge væk hver måned i tusindvis på absolut ingenting...

vi køber da pizza en sjælden gang hver 4. mdr når der er børnepenge, så køber vi enten en eller 2 pizzaer i frokost tilbuddet til 90 kr. tilsammen og så tager vi hjem og hygger med pizza og mælk eller billig sodavand fra Netto/Rema...

Men så har i måske prioriteret dyrere bil og bolig end os, eller også bor i måske i en lidt dyrere landsdel
Vi har hus til omkring 1 mil, to biler og får samlet set 31000 udbetalt. Men vi hår råd til at rejse, til bøffer og pizza hver uge, masser af lækkert tøj, bifture, ud at spise osv.
Så synes vi ligger godt i svinget på den sociale skala selv om vores indtægter lønmæssigt (trods to fuldtidsstillinger) ligger lavt. Staten betragter os jo nærmest som lavtlønnede selv om selv synes vi har et skønt liv med alt vi behøver.
Men jeg tænker måske også mere på dem på SU, på KH osv der virkeligt ikke har meget at rutte med. Hvor det lykkes for nogle rigtigt godt, men går heeeeeelt galt for andre.
Og ang det med mobiler nogle har svaret på, så er det jo ikke jer der HAR råd jeg sukker over, men dem der ikke har mens stadig synes den smartestes og dyreste er et must. Det er den jeg står af på.

Mine forældre kautionerede for nogle venner for mange år siden. De levede et skønt liv med luksus, deres datter havde egen hest, fine biler osv. Men betalte ikke deres regninger. Så kautionerede mine forældre for 200.000 ...de betalte første afdrag og gad ikke betale resten, så i mange år sad mine forældre lidt trængt i det fordi de havde hjulpet venner der levede over evne. Måske også der min holdning til den slags er lidt grov

Anmeld

13. juli 2013

...,

Jeg forstår slet ikke meningen med dette indlæg?
-er det for at give andre dårlig samvittighed?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.