Hvor meget sker der af aktiviteter i jeres børnehave??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.294 visninger
31 svar
8 synes godt om
2. juli 2013

klmf

Har tænkt meget over det her og vil gerne høre jer andres oplevelser og erfaringer - også meget gerne fra de pædagoger, der måtte ønske at give deres besyv med.

ALTID, når jeg henter min dreng er han på legepladsen i 'fri leg'. Spørger jeg hvad de har lavet i dag, har de været på legepladsen om formiddagen og eftermiddagen. Der er ingen 'igangsatte lege' eller voksenstyrede lege eller hvad det hedder i de fagtermer. De voksne står i klynger og snakker med hinanden og er kun sammen med børnene, når de skal 'slukke ildebrande' / gå imellem konflikter mellem børn eller hjælpe med tolietbesøg osv. En SJÆLDEN gang har de lavet en tegning, lagt puslespil, snakket om nogle ord eller noget, men min helt klare opfattelse er at der simpelthen ikke sker noget som helst for at sige det ligeud. Føler det er ren opbevaring. Hyggeligt, bevares. Men ikke udfordrende på NOGEN planer, ungerne er i fri leg hele tiden.... Jeg kommer i børnehaven på mange forskellige tidspunkter på en dag (er på barsel) og det er altid det samme.

Hvordan oplever I pædagogernes arbejde i jeres børns børnehaver? For jeg synes simpelthen der sker for lidt og overvejer at gå til lederen med det.

Selvfølgelig skal der være fri leg - det lærer de også meget af, ikke mindst ift sociale spilleregler, men vel ikke hele tiden?

Jeg kan rigtig godt lide pædagogerne, de er søde og rare, men det irriterer mig efterhånden mere og mere ALTID at se mindst 3 stå sammen og knævre med kaffekopper i hænderne mens ungerne flyver rundt....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. juli 2013

L&V

lotchen skriver:

Har tænkt meget over det her og vil gerne høre jer andres oplevelser og erfaringer - også meget gerne fra de pædagoger, der måtte ønske at give deres besyv med.

ALTID, når jeg henter min dreng er han på legepladsen i 'fri leg'. Spørger jeg hvad de har lavet i dag, har de været på legepladsen om formiddagen og eftermiddagen. Der er ingen 'igangsatte lege' eller voksenstyrede lege eller hvad det hedder i de fagtermer. De voksne står i klynger og snakker med hinanden og er kun sammen med børnene, når de skal 'slukke ildebrande' / gå imellem konflikter mellem børn eller hjælpe med tolietbesøg osv. En SJÆLDEN gang har de lavet en tegning, lagt puslespil, snakket om nogle ord eller noget, men min helt klare opfattelse er at der simpelthen ikke sker noget som helst for at sige det ligeud. Føler det er ren opbevaring. Hyggeligt, bevares. Men ikke udfordrende på NOGEN planer, ungerne er i fri leg hele tiden.... Jeg kommer i børnehaven på mange forskellige tidspunkter på en dag (er på barsel) og det er altid det samme.

Hvordan oplever I pædagogernes arbejde i jeres børns børnehaver? For jeg synes simpelthen der sker for lidt og overvejer at gå til lederen med det.

Selvfølgelig skal der være fri leg - det lærer de også meget af, ikke mindst ift sociale spilleregler, men vel ikke hele tiden?

Jeg kan rigtig godt lide pædagogerne, de er søde og rare, men det irriterer mig efterhånden mere og mere ALTID at se mindst 3 stå sammen og knævre med kaffekopper i hænderne mens ungerne flyver rundt....

Der hvor jeg arbejder er vi opdelt på vores stuer fra 8.30-11 (kl 11 spiser vi på stuerne) i det tidsrum laver vi aktiviteter med børnene, nogle er noget alle ska deltage i og andre er noget man må gå til og fra men tilbudet er der. Der sker selvfølgelig også ting inden 8.30 men det er der vi har vores "gruppetid" fra.

Efter vi har spist er vi som regel på legepladsen hvor vi så også afvikler pauser så i tidsrummet 12.30-14.00 er der meget fri leg ude da vi ikke er så mange voksne må vi priotere de praktiske ting i det tidsrum desværre. Vi ska jo min være en ude ved børnene også må de andre sørge for våde bukser, eftermiddagsmad osv. kl 14 spiser vi eftermiddagsmad i grupperne og derefter sættes der aktiviteter igang.

Vil gerne uddybe hvis der er mere du vil vide

Anmeld

2. juli 2013

bøllen

vi er super glade for vores børnehave. Og syntes ofte der sker forskellige aktiviteter. Det kan være små ture til havnen, stranden eller søen efter haletudser. Der er aktiviteter hvor de tegner, maler. Ser ofte de voksne igang med et eller andet når jeg afleverer. Eller læser bøger, laver puslespil med dem. 

Har faktisk indtryk af der stort set hver dag ske et eller andet om formiddagen. Og eftermiddag er fri leg . Gerne ude i denne tid. I sidste uge jeg hentede var de ved at fylde nogle vandtrug op med vand, ungerne rendte frem og tilbage med spande med vand. Da den var fyldt op legede de med dyr deri. 

I den gamle skete der sjældent noget, så er meget positiv overrasket

Anmeld

2. juli 2013

MKBP

Profilbillede for MKBP
lotchen skriver:

Hey :-) Skriver fra min mobil, så det bliver ikke så langt ! Men jeg arbejder som pædagog i en børnehave og vi gør sådan:

Kl. 8-9: Børnene "møder" ind :-)

9-10: Vi har aktiviteter - det kan være alle eller i mindre grupper, noget som er i relation til det tema vi har. Vi har nyt tema cirka hver 3. mdr - næste tema er "Høst" :-)

10-10.45: Vi har samling - enten i en stor gruppe eller i to/tre mindre. 

10.45-11.44: Vi spiser madpakker sammen.

Indtil kl. 13.45 Leger vi udenfor og sovebørnene...-sover :-)

14.00 Spiser vi frugt sammen 

herefter laver vi hvad vi har lyst til :-)

Vi prøver at undgå at stå i klynger og tale, selvom det oftest er fagligt og kaffekopper medtages ikke på legepladsen !!

Eeeelsker mit job !!

//Mette

Anmeld

2. juli 2013

Ellie79

lotchen skriver:

Jeg har nogen gange svært ved at holde overblik over hvad der sker i løbet af sådan en børnehavedag. Når vi aflevere er der gerne tegning i et hjørne - højtlæsning i et andet og fri leg i et trejde rum. Kl. 9.30 begynder der aktiviteter som kan være ud af huset hvor der skal besøges fx forbrænding, brandstation, museeum, domkirke ovs,der er temadage/uger, besøg i en naboinstitution, bare en tur ud af huset, træning til fodboldturnering, træning til OL for dette dagtilbud ovs.

Generelt synes jeg der er et hav af tilbud og aktiviteter men der er også meget fri leg, men det synes jeg bestemt også der skal være plads til når der er så mange andre tilbud som børnene kan vælge imellem.

Min søn går i vuggestue samme sted og jeg oplever også han får masser af oplevelser og han nyder det..

Anmeld

2. juli 2013

B&J

der hvor min dreng har er de opdelt i stuer men men men der er tit fri leg.

men også hvor en voksen er i stille rummet for at se dem lege i dukkekrogen eller ligge puslespil eller spille kort

eller i byggerummet hvor de kan bygge og bruge deres motorik, og der er tit en voksen også.

også er der puderummet hvor der tit også er en voksen

tit er de også inde i værkestedet eller inde i danske rummet for at syge og danse.

de laver virkelig meget, og jeg har også kommet på forskellige tidspunkter og jeg finder altid min dreng et nyt sted igang med noget nyt

og ser næsten aldrig mere ind 2 pædagoger sammen fordi så er der nogle ude også er der nogle inde og nogle er i det eller det rum..

syntes virkelig de er gode til at få børene med i alt muligt...

det er så nogle af tingene de laver de er også tit ude af huset tegner laver boller med børene, når der er godt og vejr er de ude med vand aktiviteter eller bål osv... 

Anmeld

2. juli 2013

klmf

Månsson skriver:

Der hvor jeg arbejder er vi opdelt på vores stuer fra 8.30-11 (kl 11 spiser vi på stuerne) i det tidsrum laver vi aktiviteter med børnene, nogle er noget alle ska deltage i og andre er noget man må gå til og fra men tilbudet er der. Der sker selvfølgelig også ting inden 8.30 men det er der vi har vores "gruppetid" fra.

Efter vi har spist er vi som regel på legepladsen hvor vi så også afvikler pauser så i tidsrummet 12.30-14.00 er der meget fri leg ude da vi ikke er så mange voksne må vi priotere de praktiske ting i det tidsrum desværre. Vi ska jo min være en ude ved børnene også må de andre sørge for våde bukser, eftermiddagsmad osv. kl 14 spiser vi eftermiddagsmad i grupperne og derefter sættes der aktiviteter igang.

Vil gerne uddybe hvis der er mere du vil vide

Det jeg nok efterlyser er, om jeg forventer for meget eller om det 'bare er sådan det er'. Jeg har fuld forståelse for, at det ikke er hele tiden pædagogerne skal lave aktiviteter sammen med dem, men - ja, ved sgu snart ikke. Det er måske også mest deres holdning til børnene, om det er et udtryk for manglende engagement, overbebyrdelse, dårlig kultur ved jeg ikke, men det går mig på. Har en dreng, der er meget tilbage i sproget og der sker heller intet på den front deromme.... Vi øver selvfølgelig herhjemme, læser, snakker meget om tingene, spiller ordspil på tablet'en, men han er trods alt mange timner deromme i ugen.

Anmeld

2. juli 2013

MKBP

Profilbillede for MKBP
lotchen skriver:

Det jeg nok efterlyser er, om jeg forventer for meget eller om det 'bare er sådan det er'. Jeg har fuld forståelse for, at det ikke er hele tiden pædagogerne skal lave aktiviteter sammen med dem, men - ja, ved sgu snart ikke. Det er måske også mest deres holdning til børnene, om det er et udtryk for manglende engagement, overbebyrdelse, dårlig kultur ved jeg ikke, men det går mig på. Har en dreng, der er meget tilbage i sproget og der sker heller intet på den front deromme.... Vi øver selvfølgelig herhjemme, læser, snakker meget om tingene, spiller ordspil på tablet'en, men han er trods alt mange timner deromme i ugen.

Lige præsic med den sproglige stimulering er det jo sådan at der er enormt meget fokus på sprog lige nu og de skal sætte ind med fx dialogisk læsning eller andet for at fremme sproget ! Så spørg ind til hvordan de pt har fokus på sprog !

//Mette

Anmeld

2. juli 2013

L&V

lotchen skriver:

Jeg tror jeg ville ta en snak med en af de pædagoger der er på hans stue om at du er lidt bekymret for hans sprog og godt ku tænke dig at vide hvordan de støtter ham i det så i ka gøre det samme der hjemme, det sætter mere en dialog igang end og sige hva gør i egentligt, hvis du er med, ikke at jeg mener du gør det men det var en vinkel i hvert fald..

Det er en ond spiral når man bare kommer derud hvor man er ide løs og måske lettere udbrændte osv, men det kræver tit at man lige får et los og gerne et kærligt et for at komme ud af den så tyren ved hornene og ta en åben snak med dem om det du oplever, den er svær men den ka gi pote

Anmeld

2. juli 2013

klmf

MKBP skriver:

Hey :-) Skriver fra min mobil, så det bliver ikke så langt ! Men jeg arbejder som pædagog i en børnehave og vi gør sådan:

Kl. 8-9: Børnene "møder" ind :-)

9-10: Vi har aktiviteter - det kan være alle eller i mindre grupper, noget som er i relation til det tema vi har. Vi har nyt tema cirka hver 3. mdr - næste tema er "Høst" :-)

10-10.45: Vi har samling - enten i en stor gruppe eller i to/tre mindre. 

10.45-11.44: Vi spiser madpakker sammen.

Indtil kl. 13.45 Leger vi udenfor og sovebørnene...-sover :-)

14.00 Spiser vi frugt sammen 

herefter laver vi hvad vi har lyst til :-)

Vi prøver at undgå at stå i klynger og tale, selvom det oftest er fagligt og kaffekopper medtages ikke på legepladsen !!

Eeeelsker mit job !!

//Mette

He he, det er heller ikke fordi man absolut ikke må tale sammen som personale, det er jo meget vigtigt med kommunikation om dagen og børnene. Det er måden og holdningen når de gør det, der efterhånden irriterer mig grænseløst. Den anden dag kunne jeg høre de snakkede om noget privat mens to unger var ved at begrave en tredje i sandkasssen. Jeg måtte 'befri' den stakkels unge, fordi de alle tre stod med ryggen til børnene og intet havde opdaget fordi de snakkede om sure kærester derhjemme

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.