gigt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. juni 2013

Muhmi

Amandasmor skriver:

En  ledskade såsom en forstuvning kan beskadige ledbrusken kan forårsager gigt i fingrene. Enhver ledskade i fingrene – selv hvis den ikke påfører direkte skade på ledbrusken – kan ændre hvordan leddet fungerer. Efter et knoglebrud kan knoglefragmenterne hele i en smule forskellige retninger, hvilket kan forme leddet anderledes. Når en skade ændrer leddets retning og bevægelsesmåde, kan en kraftpåvirkning begynde at trykke mod ledbruskens overflade.

Med tiden kan denne ubalance i leddet beskadige leddets overflade. Eftersom ledbrusk ikke kan hele af sig selv særligt godt, forværres skaden gradvist. Efterhånden som leddet ikke længere kompensere for den tiltagende skade, begynder symptomerne lidt efter lidt at udarte sig i form af gigt i fingrene. Skaden opstår således ofte en årrække før symptomerne kan mærkes.

Jeg har aldrig forstuvet denne finger eller brækket den... Så tror ikke det er det

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. juni 2013

Tullemor

Vil lige sige at man sagtens kan få børn selvom man har gigt

Anmeld

29. juni 2013

Muhmi

Tullemor skriver:

Vil lige sige at man sagtens kan få børn selvom man har gigt

Også selvom det er in fingrerne.. Jeg har jo så ondt at det gør ondt at skulle skifte ble... Ved godt det ikke er umuligt at få børn selvom man har gigt, men om det ligefrem er hensigtsmæssigt overfor faren der så sidder med størstedelen af læsset?

Anmeld

29. juni 2013

Tullemor

Muhmi skriver:

Også selvom det er in fingrerne.. Jeg har jo så ondt at det gør ondt at skulle skifte ble... Ved godt det ikke er umuligt at få børn selvom man har gigt, men om det ligefrem er hensigtsmæssigt overfor faren der så sidder med størstedelen af læsset?

Ja også selvom det sidder i fingerne - har selv gigt i alle tænkelige led - dog er nogle led mere ramte end andre.

Der vil være dage hvor man sagtens kan skifte en ble og andre hvor det kan være svært.

Vil sige at man nok hurtigt finder ud af at det her er fars opgave da "fingrene ikke kan", men så er der så meget andet man kan. Selvfølgelig vil mange praktiske ting falde til partneren, men det er noget man hurtigt får "arbejdet" ind i forholdet - sådan er det i hvert  fald her.

Anmeld

29. juni 2013

Amandasmor

jeg har slidgigt i begge mine knæer og i hele min ryg..
og jeg har en datter der bliver 5år også har jeg lillebror på vej..
så ja man kan godt få børn selvom man har gigt..

Anmeld

29. juni 2013

LilleLene

Muhmi skriver:

Årh det er jeg ked af at høre

sådan er det jo, har åbenbart ikke stærke tommelfinger led nog til at skrive sms'er '

Anmeld

29. juni 2013

L&V

Muhmi skriver:

Kan man sådan fra den ene dag til den anden bare få gigt?

Jeg er vågnet i nat ved at min finger bare gør helt vildt ondt, det spænder i den og det føles virkelig som det alle de ældre mennesker har beskrevet når de har beskrevet deres gigtfingre.

Men kan det virkelig lade sig gøre at jeg allerede skal have gigt som 28 årig? Jeg har altid haft hybermobile led og har fået at vide at jeg tidligt kunne få gigt, men vel ikke så tidligt? Jeg er jo ikke engang færdig med at få børn, men det kan jeg da godt se at jeg er hvis jeg skal have gigt nu, for så orker jeg da ikke at skifte ble og tøj på dem Åh nej...

Tænker ikke det kommer som lyn fra en skyfri himmel, jeg har slidgigt i nakken og det er kommet over tid med mange smerter selv inden det blev til gigt.

Tænker det ka være en spænding, væske, tryk eller lignende

Anmeld

29. juni 2013

Dot D

Muhmi skriver:

Jeg er vågnet i nat ved at min finger bare gør helt vildt ondt, det spænder i den og det føles virkelig som det alle de ældre mennesker har beskrevet når de har beskrevet deres gigtfingre.

Men kan det virkelig lade sig gøre at jeg allerede skal have gigt som 28 årig? Jeg har altid haft hybermobile led og har fået at vide at jeg tidligt kunne få gigt, men vel ikke så tidligt? Jeg er jo ikke engang færdig med at få børn, men det kan jeg da godt se at jeg er hvis jeg skal have gigt nu, for så orker jeg da ikke at skifte ble og tøj på dem Åh nej...

Det er lidt underligt at læse dit indlæg, for jeg kunne have skrevet det i sidste uge....

Jeg fik vildt ondt i min pegefinger, og jeg mente ikke, at jeg havde gjort noget. Jeg havde vildt ondt i en lille uges tid, og jeg endte med at købe en fingerskinne på apoteket. Dyr, men den hjalp. Jeg brugte den i tre fire dag, og nu er min finger næsten normal igen...

Damen på apoteket sagde, at det kunne være "flyvegigt", dog mente hun, at jeg var lidt for ung til det, men ingen "regler" uden undtagelse

Du kunne prøve, om det kunne hjælpe dig også

Anmeld

29. juni 2013

bobbles

Muhmi skriver:

jeg er 27 og jeg har gigt i slem grad der går primært ud over min arme og mine led ved skulderen

Anmeld

1. juli 2013

serinasmor

hmmm ...
Gigt kan sagtens også ramme i en ung alder. Herudover er det som med mange andre sygdomme, jo før det bliver opdaget jo bedre. Afsted til lægen og få en henvisning til reumatolog - især når du er hypermobil i forvejen!

Herudover kan det jo sagtens tænkes at du kan få flere børn alligevel. Lad være med at male fanden på væggen allerede nu. Nogle får færre symptomer under og efter graviditet. Måske er du heldig. Hvis ikke symptomerne bedres skal du nok alligevel sygemeldes efter graviditet så kroppen har tid til at komme sig. Her kan farmand så tage barsel så i er 2 om bleskift osv.

Start med reumatologbesøget og tag den derfra. Snak også med dem om muligheden for flere børn inden du giver op

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.