gigt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.352 visninger
24 svar
2 synes godt om
29. juni 2013

Muhmi

Kan man sådan fra den ene dag til den anden bare få gigt?

Jeg er vågnet i nat ved at min finger bare gør helt vildt ondt, det spænder i den og det føles virkelig som det alle de ældre mennesker har beskrevet når de har beskrevet deres gigtfingre.

Men kan det virkelig lade sig gøre at jeg allerede skal have gigt som 28 årig? Jeg har altid haft hybermobile led og har fået at vide at jeg tidligt kunne få gigt, men vel ikke så tidligt? Jeg er jo ikke engang færdig med at få børn, men det kan jeg da godt se at jeg er hvis jeg skal have gigt nu, for så orker jeg da ikke at skifte ble og tøj på dem Åh nej...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. juni 2013

gokkelok

det har jeg også oplevet nogle gange, så kan det gøre ondt i nogle dage. Det går altid væk igen. Mon ikke du har lagt ovenpå din finger?

Må da virkelig ikke håbe at det er gigt 

Anmeld

29. juni 2013

Muhmi

gokkelok skriver:

det har jeg også oplevet nogle gange, så kan det gøre ondt i nogle dage. Det går altid væk igen. Mon ikke du har lagt ovenpå din finger?

Må da virkelig ikke håbe at det er gigt 

Det tænker jeg også, altså at jeg måske har lagt på den, men det kan jeg bare ikke forstå at det så ikke er hele hånden..  

Okay jeg håber godt nok at det går væk igen for det er da helt ulideligt ikke at kunne bruge venstre hånd til at tage fra med når man skal rejse sig og ikke kunne skifte bleer uden at det gør mega ondt

Nej jeg håber heller ikke det er gigt, det ville godt nok knuse mig at jeg blev nødt til at opgive tanken om flere børn 

Anmeld

29. juni 2013

Tullemor

Altså jeg har børneleddegigt og har haft det siden jeg var 2 år, så jo det kan godt lade sig gøre at få gigt så tidligt.

Hvis du er i tvivl om hva det kan være ville jeg vende det med lægen næste gang du er forbi der, da der er mange former for gigt og mange forskellige symptomer.

Du er altid velkommen til at skrive privat hvis du har flere spørgsmål

Anmeld

29. juni 2013

mor88

Muhmi skriver:

Jeg er vågnet i nat ved at min finger bare gør helt vildt ondt, det spænder i den og det føles virkelig som det alle de ældre mennesker har beskrevet når de har beskrevet deres gigtfingre.

Men kan det virkelig lade sig gøre at jeg allerede skal have gigt som 28 årig? Jeg har altid haft hybermobile led og har fået at vide at jeg tidligt kunne få gigt, men vel ikke så tidligt? Jeg er jo ikke engang færdig med at få børn, men det kan jeg da godt se at jeg er hvis jeg skal have gigt nu, for så orker jeg da ikke at skifte ble og tøj på dem Åh nej...

Er den hævet? 

Min mor har gigt, og i begyndelsen var hendes ene finger meget hævet.

jeg er også hypermobil, og har nogle dage rigtig ondt i fingre/knæ, men det forsvinder som regel igen efter nogle dage 

Og man kan få al mulig medicin og sprøjter osv, så du behøves ikke være færdig med at få børn  Min mor har haft gigt i 25 år, og har f.eks. stadig et fuldtidsjob(hvilket jeg synes er virkelig flot) 

gå til lægen, hvis det ikke bliver bedre  han kan tage blodprøver for at se, og du har betændelse i kroppen. Det er bedst at komme i behandling hurtigst muligt 

Jeg  for, at smerterne forsvinder igen 

Anmeld

29. juni 2013

LilleLene

Muhmi skriver:

som 13-årig fik jeg konstateret begyndende slidgigt i højre tommelfinger

nu er jeg 20 og har ingen kræfter i den finger, jeg kan ikke holde til at skrive lange sms'er, og slår jeg den gør det SÅ ondt at jeg begynder at tude

Anmeld

29. juni 2013

Muhmi

mor88 skriver:

Er den hævet? 

Min mor har gigt, og i begyndelsen var hendes ene finger meget hævet.

jeg er også hypermobil, og har nogle dage rigtig ondt i fingre/knæ, men det forsvinder som regel igen efter nogle dage 

Og man kan få al mulig medicin og sprøjter osv, så du behøves ikke være færdig med at få børn  Min mor har haft gigt i 25 år, og har f.eks. stadig et fuldtidsjob(hvilket jeg synes er virkelig flot) 

gå til lægen, hvis det ikke bliver bedre  han kan tage blodprøver for at se, og du har betændelse i kroppen. Det er bedst at komme i behandling hurtigst muligt 

Jeg  for, at smerterne forsvinder igen 

Jeg har nupset mig et par iprener, men det gør stadig ondt nu her

Den er ikke synderligt hævet men det er også sådan mest i knoen men det stråler ud i de andre led

Årh det var dejligt at høre, for det første jeg tænkte i morges var bare, at nå, så er det slut med børn

Anmeld

29. juni 2013

Muhmi

LilleLene skriver:

som 13-årig fik jeg konstateret begyndende slidgigt i højre tommelfinger

nu er jeg 20 og har ingen kræfter i den finger, jeg kan ikke holde til at skrive lange sms'er, og slår jeg den gør det SÅ ondt at jeg begynder at tude

Årh det er jeg ked af at høre

Anmeld

29. juni 2013

Kløver

Tror sandsynligheden er større for at det er noget andet hvis det pludselig er opstået, men er ikke umuligt at få gigt selvom man er ung

Anmeld

29. juni 2013

Amandasmor

En  ledskade såsom en forstuvning kan beskadige ledbrusken kan forårsager gigt i fingrene. Enhver ledskade i fingrene – selv hvis den ikke påfører direkte skade på ledbrusken – kan ændre hvordan leddet fungerer. Efter et knoglebrud kan knoglefragmenterne hele i en smule forskellige retninger, hvilket kan forme leddet anderledes. Når en skade ændrer leddets retning og bevægelsesmåde, kan en kraftpåvirkning begynde at trykke mod ledbruskens overflade.

Med tiden kan denne ubalance i leddet beskadige leddets overflade. Eftersom ledbrusk ikke kan hele af sig selv særligt godt, forværres skaden gradvist. Efterhånden som leddet ikke længere kompensere for den tiltagende skade, begynder symptomerne lidt efter lidt at udarte sig i form af gigt i fingrene. Skaden opstår således ofte en årrække før symptomerne kan mærkes.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.