Forældre ønsker, at deres børn så hurtigt som muligt bliver i stad til at regulere og reagere hensigtsmæssigt på deres følelser. Vi ønsker de hurtigt bliver gode til at se, hvordan andre har det og ikke mindst, vil vi gerne have at de handler efter det, sætter sig selv lidt til side og tager hensyn til andre, altså udvise empati. Men det er ikke lige til når man er 3 år, det kræver øvelse.
Han er på vej på en rejse, hvor han øver sig, og I er vigtige guider for ham på denne rejse. Han får erfaringer med, hvordan han kan takle og magte situationerne, når I reagerer på hans forskellige udtryk. Han får på denne måde en vigtig erfaring med at mor og far forstår følelser, og at blive forstået og anerkendt er vigtig for al udvikling.
Faktisk er det sådan at børn skal have holdt fire fødselsdage, inden man kan forvente, at de kan begynde at skubbe egne behov til side – og det er kun på de gode dage! Det skal I huske jer selv på, når I står i den modsatte situation og han ikke tilsidesætte egne behov, men går målrettet og meget temperamentsfuldt efter det han ønsker.
I kan hjælpe ham lidt på vej, med at aflæse andre børns signaler. I kan f.eks. sige til ham: ”Prøv at se på storesøster, hun ser ud til at være ked af det. Prøv at høre, hun græder når du slår hende og kaster med legetøjet”.
Samtidig er det vigtigt, I anerkender de vrede følelser han har, sig til ham: ”Jeg kan godt se du er vred og gal over, at hun ikke vil give dig den røde bil når du beder om det. Det er ok du er gal og vred, men jeg vil have du siger det til hende i stedet for at slå hende”.
Vis ham I forstår han er vred og gal og hjælp ham med at sige tingene i stedet for at slå. Sig til ham: ”Jeg vil gerne hjælpe dig med at sige det til storesøster”. På den måde hjælper I ham, med at lære hvordan reglerne er, selv om han ikke helt forstår og kan sætte sig ind i storesøsters følelser.
Rollelege er det rene ”guf” for udvikling af empati, prøv at indgå i lege med ham. I rollelege prøver børn at være en anden og leve ind i, hvordan en anden har det. Her kan de mærke, hvordan det er at være sød, dum, stærk, svag, og det er en rigtig ”god øvelse”.
Når I skal støtte ham er det godt at være opmærksom på:
• At vejlede ham i stedet for irettesættelse
• Fortælle ham, hvad han kan gøre i stedet for at slå eller kaste med legetøjet
• Vær et godt eksempel for ham
• At I kan rumme hans følelser – også de sure og vrede.
Jeres lille dreng er på hårdt arbejde med at lære at regulere sine følelser, lære sociale normer og tage hensyn til andre. Han begynder lige så langsomt at lære det, men har nok brug for lidt mere tid og vejledning og opmuntring fra jer. Han vil det gerne, og når han reagerer voldsomt er det hans måde at fortælle jer, at han har brug for hjælp til det. Nogle børn er mere sensitive end andre, de sensitive børn har ofte lid sværere ved at regulere deres følelser og har brug for lidt ekstra støtte og hjælp. Alle børn i børnehavealderen har svært ved at regulere deres følelser, når de bliver provokeret og dermed fyldt med store og uhåndterbare følelser.
Det er en god ide at være opmærksom på, hvor meget I skælder ud i situationerne, fordi det bliver sværere for ham, at have med følelserne at gøre, hvis det foranlediger han bliver skældt ud.
Vær forberedt på, at der en rum tid endnu vil være ”smuttere”, og at det kan give en lidt turbulens tid, som der har været i en periode. Først når han når seks – syv års alderen er han hjerne udviklet til at kunne - populært sagt – tænke sig om inden han handler.
taget fra nettet ( http://www.barneguiden.dk/default.asp?thdid=11174)