Empati?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. juni 2013

charlottekri

Jeg fik at visse at for at børn kan udvise empati, er de nødt til at forstå deres egne følelser først, og det skal vi som forældre jo lære dem. Det gør man ved at sætte ord på deres følelser når de er der, altså 'jeg kan godt forstå at du er ked af det når sådan og sådan' og 'hvor ser du glad ud' osv

knus Charlotte 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. juni 2013

Anonym trådstarter

sommerbarn<3 skriver:

Min søn viste en smule empati igår (25 mdr. Gammel) han kom til at sparke mig hårdt i ansigtet under bleskift. Altså det gjorde virkelig ondt. Der kiggede han på mig og så helt ked af det ud og sagde "oar av av" og begyndte at puste på min næse og ae mig på ryggen. Såååå sødt, det hjalp med det vuns på smerten 

Årh hvor kært<3

Anmeld

27. juni 2013

DitteFisk

Min dreng var vist i nærheden af 4 før empatien sådan rigtig kunne ses. Feks at han kunne tolke andres følelser. Hente en voksen hvis en andet barn har slået sig. Få en slags 'dårlig samvittighed' hvis han slog. 

Det med at kunne tolke andres følelser er nøglen - det starter med at man som forældrer sætter ord på barnets egne følelser når det feks føler sig vred, ked af det, har ondt eller bare er glad. Sådan lærer barnet bedst om andres følelser siden begynder det så at forstå at dets egne følelser også gør sig gældende hos andre. Så kan man tale om dem i fjernsynet og sige 'han ser godt nok sur ud ham der, synes du ikke?'

Det skal nok komme noget worries. Din dreng bliver ikke uempatisk.

Anmeld

27. juni 2013

Anonym trådstarter

RGN skriver:

Han trøstede hvis folk græd. Kom og lagde armen om dem og nussede dem eller hentede en voksen, hvis det var mindre børn.

Hvis han kom til at gøre noget som gjorde ondt på andre forstod han det hvis de blev kede af det. Hvis man blev sur blev han også bare sur og virkede egentlig lidt flovsur. (Hvis der er noget der hedder det - hehe)

Jeg tror måske også at han har lært det så tidligt, fordi hans morfar gik hen og blev uhelbredeligt syg på det tidspunkt og så så han jo mig være meget ked af det.

Det gør mig ondt med din far
Det var godt nok tidligt, der er vi slet ikke endnu

Anmeld

27. juni 2013

Anonym trådstarter

Valle81 skriver:

Hejsa:-)

Jeg tror vi lære dem det, men så engang et tv program, hvor de fortalte at studier viser, at børn først har udviklet evnen til empati i 7-års alderen.

Okay, jamen så er der jo lang tid at løbe på
Har bare gået undret mig lidt over hvornår, de ligesom begynder at forstå og udvise det

Anmeld

27. juni 2013

Anonym trådstarter

Maja84 skriver:

Her taler vi faktisk ikke om det, men viser det, men ved ikke hvad normaler er, vi har nok bare nemmere ved at putte det ind pga lillesøster i form af de skal være søde ved hinanden og at de kan se det gør ondt på hinanden hvis de slår hinanden, min datter er 14 mdr og vil gerne kramme men forstår ikke sammenhængen mellem feks at slå og vifte med armene og at det kan gøre ondt men det skal nok komme

Når jeg siger tale, mener jeg selvfølgelig, det med at sætte ord på
Det kan godt være det kommer nemmer ind når der er mindre søskende

Anmeld

27. juni 2013

Anonym trådstarter

Jeg fik at visse at for at børn kan udvise empati, er de nødt til at forstå deres egne følelser først, og det skal vi som forældre jo lære dem. Det gør man ved at sætte ord på deres følelser når de er der, altså 'jeg kan godt forstå at du er ked af det når sådan og sådan' og 'hvor ser du glad ud' osv

knus Charlotte 

De ting har h*n helt styr på og kan godt forstå og aflæse andres sindstemninger, så det kommer jo nok stille og roligt
Jeg vidste bare ikke HVORNÅR og har tit og tænker over det, så ville høre andres erfaringer

Anmeld

27. juni 2013

Anonym trådstarter

DitteFisk skriver:

Min dreng var vist i nærheden af 4 før empatien sådan rigtig kunne ses. Feks at han kunne tolke andres følelser. Hente en voksen hvis en andet barn har slået sig. Få en slags 'dårlig samvittighed' hvis han slog. 

Det med at kunne tolke andres følelser er nøglen - det starter med at man som forældrer sætter ord på barnets egne følelser når det feks føler sig vred, ked af det, har ondt eller bare er glad. Sådan lærer barnet bedst om andres følelser siden begynder det så at forstå at dets egne følelser også gør sig gældende hos andre. Så kan man tale om dem i fjernsynet og sige 'han ser godt nok sur ud ham der, synes du ikke?'

Det skal nok komme noget worries. Din dreng bliver ikke uempatisk.

Tak for svar

Det med at forstå egne og aflæse andres sindstemninger har h*n styr på og har haft de sidste par måneder, så vi er vidst på rette vej

jeg er skam ikke bange for mit barn ikke skulle blive empatisk, men vidste ikke hvornår det ca var børn begyndte at blive det
Har tænkt over det et stykke tid
Men kan læse at det er et vidt begreb hvornår de begynder at få forståelse for det og udtrykke det
Glæder mig meget til h*n når der til

Anmeld

27. juni 2013

mth1987

Vores datter startede ud med at være enormt omsorgsfuld overfor hendes dukker og det er udviklet sig og hun går meget op i når nogen er kede af det. Hun er lige blevet tre og hun har hvert fald haft det sådan et år. 

Anmeld

27. juni 2013

aarhusmor

Min søn er 6 år og har ikke de store empatiske evner. Jeg er sikker på at han sagtens kan sætte ord på hvad han selv føler.

Han er ikke den eneste af drengene i hans klasse der er sådan og det trøster jeg mig lidt med.

Men min svigerfamilie har heller ikke så meget empati (De er gode mennesker alligevel) så jeg er da lidt ked af hvis han bliver sådan

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.