Empati?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.015 visninger
23 svar
13 synes godt om
27. juni 2013

Anonym trådstarter

Ja, hvornår begynder børn at udvise empati?
Mit barn er 3år, men udviser ingen empati i forhold til det med at noget gør ondt på andre, eller andre bliver ked af det, det gør ondt på katten når du slår den. At trøste osv.
H*b siger undskyld når h*n får besked på det, men er tydeligt det er pligt noget man skal men ikke gider.
Så hvornår begynder børn at føle empati overfor andre levende væsner?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. juni 2013

Kløver

Min søn er 2.5 og er begyndt enkelte gange st sige undskyld uopfordret, og viser interesse og empati hvis lillesøster græder, der er kun 14 mdr imellem så tror også det har noget at sige at der har været den hensyntagen så tidligt at de er tvunget til at være to der kan finde ud af det sammen

Sikker på det nok skal komme, viser han det på andre måder, feks vil han puste hvis du slår dig, eller kommer og vil give kram eller kys, er jo mange måder at vise empati på

Anmeld

27. juni 2013

RGN

Profilbillede for RGN

Min søn viste empati første gang, da han var 13 mdr.

Jeg aner ikke hvad normen er.

Anmeld

27. juni 2013

Anonym trådstarter

Maja84 skriver:

Min søn er 2.5 og er begyndt enkelte gange st sige undskyld uopfordret, og viser interesse og empati hvis lillesøster græder, der er kun 14 mdr imellem så tror også det har noget at sige at der har været den hensyntagen så tidligt at de er tvunget til at være to der kan finde ud af det sammen

Sikker på det nok skal komme, viser han det på andre måder, feks vil han puste hvis du slår dig, eller kommer og vil give kram eller kys, er jo mange måder at vise empati på

H*n er glad for kys og kram og siger ofte jeg elsker dig
Jeg forventer også at det nok skal komme, troede blot det kom tidligere
Jeg gør ellers meget ud af at forklare og tale om det

Anmeld

27. juni 2013

Anonym trådstarter

RGN skriver:

Min søn viste empati første gang, da han var 13 mdr.

Jeg aner ikke hvad normen er.

Hvordan viste han empati?
For jeg tænker mest på det med at forstå at man volde fx smerte på andre?
Og ja, dårlig "samvittighed" hvis man gør det, frem for ligegyldighed.

Anmeld

27. juni 2013

sommerbarn<3

Profilbillede for sommerbarn<3
30.05.2011 kl. 12:12 kom den smukkeste lille fyr til verden, og ændrede mit verden til paradis
Anonym skriver:

Ja, hvornår begynder børn at udvise empati?
Mit barn er 3år, men udviser ingen empati i forhold til det med at noget gør ondt på andre, eller andre bliver ked af det, det gør ondt på katten når du slår den. At trøste osv.
H*b siger undskyld når h*n får besked på det, men er tydeligt det er pligt noget man skal men ikke gider.
Så hvornår begynder børn at føle empati overfor andre levende væsner?

Min søn viste en smule empati igår (25 mdr. Gammel) han kom til at sparke mig hårdt i ansigtet under bleskift. Altså det gjorde virkelig ondt. Der kiggede han på mig og så helt ked af det ud og sagde "oar av av" og begyndte at puste på min næse og ae mig på ryggen. Såååå sødt, det hjalp med det vuns på smerten 

Anmeld

27. juni 2013

RGN

Profilbillede for RGN
Anonym skriver:

Hvordan viste han empati?
For jeg tænker mest på det med at forstå at man volde fx smerte på andre?
Og ja, dårlig "samvittighed" hvis man gør det, frem for ligegyldighed.

Han trøstede hvis folk græd. Kom og lagde armen om dem og nussede dem eller hentede en voksen, hvis det var mindre børn.

Hvis han kom til at gøre noget som gjorde ondt på andre forstod han det hvis de blev kede af det. Hvis man blev sur blev han også bare sur og virkede egentlig lidt flovsur. (Hvis der er noget der hedder det - hehe)

Jeg tror måske også at han har lært det så tidligt, fordi hans morfar gik hen og blev uhelbredeligt syg på det tidspunkt og så så han jo mig være meget ked af det.

Anmeld

27. juni 2013

Valle81

Hejsa:-)

Jeg tror vi lære dem det, men så engang et tv program, hvor de fortalte at studier viser, at børn først har udviklet evnen til empati i 7-års alderen.

Anmeld

27. juni 2013

sommerbarn<3

Profilbillede for sommerbarn<3
30.05.2011 kl. 12:12 kom den smukkeste lille fyr til verden, og ændrede mit verden til paradis
Valle81 skriver:

Hejsa:-)

Jeg tror vi lære dem det, men så engang et tv program, hvor de fortalte at studier viser, at børn først har udviklet evnen til empati i 7-års alderen.

Ja det er rigtigt. der er 6-årskrisen hvor deres følelser er på spil mod hinanden. F.eks hvis de spiller et spil, har de stadig lysten til at være den der vinder var gang (stadig egocentrerede) men begynder også at have ondt af dem der taber.

Anmeld

27. juni 2013

Kløver

Anonym skriver:

H*n er glad for kys og kram og siger ofte jeg elsker dig
Jeg forventer også at det nok skal komme, troede blot det kom tidligere
Jeg gør ellers meget ud af at forklare og tale om det

Her taler vi faktisk ikke om det, men viser det, men ved ikke hvad normaler er, vi har nok bare nemmere ved at putte det ind pga lillesøster i form af de skal være søde ved hinanden og at de kan se det gør ondt på hinanden hvis de slår hinanden, min datter er 14 mdr og vil gerne kramme men forstår ikke sammenhængen mellem feks at slå og vifte med armene og at det kan gøre ondt men det skal nok komme

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.