Det er vist meget individuelt og bestemt ikke en lovmæssighed. Forskelsbehandling af børn - også voksne børn - kan handle om forskellige behov, om køn, om alder, om den fælles historie, man har osv. osv.
Jeg er yngst, og jeg kan se, at jeg lidt har givet mig selv rollen som den fjollede, lidt uansvarlige osv. - men den rolle har vores datter, som er ældst af tre, også taget på sig, og det handler nok mest om identitet og måske om køn. Min ældste stedsøster har altid været den meget ansvarlige og moderlige - men det handler nok mest om, at hendes mor svigtede hende og hendes søstre, så hun måtte være "mor".
Som man opfører sig og udvikler sig, bliver man oftest også behandlet af andre, deriblandt ens forældre. Jeg er 42 år, mor til tre halvvoksne børn, og da jeg skulle på tur med mine elever forleden, spurgte min mor mig aftenen før, om jeg nu huskede fornuftige sko!
Jeg har et særligt bånd til vores yngste, og jeg har helt klart svært ved at se, hvor stor han faktisk er - jeg holder også hånden over ham ofte og gør ham lidt hjælpeløs. Men han ER også distræt, glemsom og har svært ved at finde overblikket, så vi forstærker nok det billede af, hvordan han er, hos hinanden. Vores mellemste er "supermand", græder aldrig, kan klare alt - der kan jeg komme til at svigte, fordi jeg har så stærk en opfattelse af, at han klarer sig selv - men det gør han altså også som regel.
Jeg tror altså, at der spiller tusind faktorer ind, og dine svigerforældre aner sikkert ikke, at de fremhæver din svoger - de vil nok endda mene, at han jo bare ER superdygtig. Måske er de imponerede over, at "den lille" klarer sig så fint, hvor de tager det som en selvfølge, at deres "store dreng" har styr på tingene, for det har han altid haft?
At behandle alle retfærdigt er ikke at behandle alle ens.