Danskerne får for få børn!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. juni 2013

Mettefpigen

100% have en uddannelse først :-)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. juni 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Biggestwish skriver:

Godeftermiddag 

Sad lige og læste en artikel til formiddag, hvor forskere er nået frem til at vi i Danmark får alt for få børn! Mener at have læst at gennemsnitsalderen for førstegangsfødende i dagens DK er cirka 33 år 
Derfor vil de nu til at gøre det mere attraktivt for unge par at stifte familie, men hvad med uddannelse osv? Disse to ting modstrider jo hinanden!
Selv er jeg blot 17½, men har planer om at få børn inden for de næste par år hvis manden altså er med på den 

Hvad ville I mene om at par på 17, 18, 19, 20 år begynder at blive en stor procentdel af dem der går til jordemoderbesøg og ligger på fødestuerne på de danske sygehuse? Og at det var en mor på 18år der stod sammen med dig i gaderoben når du skulle hente din søn eller datter fra dagplejen eller vuggestuen?

Hvad mener I om dette? Skal unge par til at stifte familie noget tidligere, eller er der noget andet man kan ændre på? 

Gennemsnitsalderen kan jo sagtens blive lavere, uden at der kommer en stor andel af 17-18-årige mødre. Det er snarere dem i begyndelsen og midten af tyverne, der skal på banen. 

Jeg synes ikke, man skal undervurdere det faktum, at teenagemødre generelt opfattes som et socialt problem, og at andelen af kvinder, der kommer til at sidde fast i systemet med offentlige ydelser, er langt større blandt dem, der har fået børn meget tidligt. 

Jeg har intet problem med meget unge mødre som enkeltindivider - mange af dem er gæve og superseje - men jeg har et problem med dem af dem, der ikke har en plan for uddannelse m.v., når de får barn. Det synes jeg, man skylder sig selv, sit barn og samfundet. 

Anmeld

23. juni 2013

Fenja09

Biggestwish skriver:

Godeftermiddag 

Sad lige og læste en artikel til formiddag, hvor forskere er nået frem til at vi i Danmark får alt for få børn! Mener at have læst at gennemsnitsalderen for førstegangsfødende i dagens DK er cirka 33 år 
Derfor vil de nu til at gøre det mere attraktivt for unge par at stifte familie, men hvad med uddannelse osv? Disse to ting modstrider jo hinanden!
Selv er jeg blot 17½, men har planer om at få børn inden for de næste par år hvis manden altså er med på den 

Hvad ville I mene om at par på 17, 18, 19, 20 år begynder at blive en stor procentdel af dem der går til jordemoderbesøg og ligger på fødestuerne på de danske sygehuse? Og at det var en mor på 18år der stod sammen med dig i gaderoben når du skulle hente din søn eller datter fra dagplejen eller vuggestuen?

Hvad mener I om dette? Skal unge par til at stifte familie noget tidligere, eller er der noget andet man kan ændre på? 

Nu er der jo nok forskellige opfattelser af ung og gammel og jeg tror ikke at forskere indenfor dette område mener at nu skal 17-årige til at stifte familie. Gennemsnittet vil jo falde markant, hvis der fødes børn i start og midt 20´erne - de fleste på eks. 25 år har fået sig en uddannelse eller er i gang med en og så vil der sandsynligvis ikke komme flere på kontanthjælp.

Jeg var 29 år da jeg fødte min datter, hvilket var gennemsnittet for kvinder på det tidspunkt (2011).

Og som en sidebemærkning, så er jeg altså ikke gammel i en alder af 31 år!  Jeg er ældre end en på 19, men det gør mig nu ikke gammel hehe

/Fenja

Anmeld

24. juni 2013

Muffinmus

Det er ko helt håbløst at regeringen vi, have børn tidligere men samtidigt vil tvinge alle til en uddannelse og nogle får jo endda flere fordi de blev sparket spontant ud i noget der i virkeligheden på ingen måde er dem.
O så skal mr Right jo altså også lige ind i billedet, de fleste har vel en drøm om hus, fast job,mand, vovhund osv. Dem slags ting tager altså en pænt slant tid at få på plads.
Har selv tre børn og er 32 så jeg har da gjort mit, tilgengæld har jeg ingen officiel uddannelse da jeg arbejder i Forsvaret og er oplært i mit job derinde i stedet for.
Jeg er lidt træt af at den kære danske stat vil have vil skal gøre alt samtidigt på den halve tid og stadig have god økonomi oven i.
Helt ærligt.....giv os lige en chance.

Anmeld

24. juni 2013

Angelica

Som en eller anden nævnte, så er en yngre gennemsnitsalder for førstegangsfødende ikke det samme som at det er de 17-18-årige der skal på banen. 

Jeg var selv 17, da jeg fik min datter, og jeg er sgu ked af det, men min unge-mødre-mødregruppe var sgu et sørgeligt syn. Jeg har aldrig set kvinder der på den måde var OL-mestrer i at sidde fast i et system og som selvudnævnte eksperter debatterede hvorledes man fik flest penge ud af systemet for mindst mulig indsats. De ville alle sammen gerne have en uddannelse, en eller anden dag, men jeg oplevede ikke ligefrem at folk ville tage et ansvar for at få den der uddannelse.

Kortsigtet er det mest indbringende at være på KH frem for SU. Især hvis du er i et parforhold, for så er der godt nok ikke mange støttekroner at hente ind. Som enlig er det lidt bedre med SUen. Men kortsigtet funker det ikke i disse her menneskers optik.

Jeg siger ikke, at det var hele mødregruppen. Men det var en god slat, som var ret så sørgelig. 

Til gengæld havde jeg så min anden mødregruppe (som vi selv dannede efter fødselsforberedelse ), hvor jeg var den absolut yngste med 10 år til den næstyngste. De damer havde altså arbejde, uddannelse, mænd og styr på livet. I dag er de stadig sammen med deres mænd (og det er immervæk 6 år siden). Til gengæld havde nogle stykker skullet kæmpe for at få deres børn. Man kan sige, at det var deres eneste problem. De var fysisk set nok noget sent på den. De har flere rynker end jeg har endnu.

Som jeg ser det, så er det altså ikke de helt unge der skal frem på fødegangene. Start-tyverne og midt-tyverne er tværtimod dem, der i min optik er de ideelle til at komme igang med at blive tydeligt repræsenteret i fødselsgennemsnittet. Folk har bare lige lidt ekstra baggage med i den alder og de fleste har været igang med en uddannelse; altså de er vant til at studere og kommer formentligt ikke i samme omfang til at sidde fast som de helt unge nemt risikerer. 

Og forstå mig ret, jeg siger ikke at 100 % alle 17-18 årige er helt umodne og slet ikke i stand til at varetage et barn. Men jeg tror bare at det måske er 5% der kan og de resterende 95 % skal lige havde lov til at modnes nogle år før de kaster sig ud i projekt familieliv.

Anmeld

24. juni 2013

malliebooh

Jeg synes også at gennemsnitsalderen kunne være lavere, men heller ikke sådan at det skal være de 17-18-årige det udelukkende hænger på. Man kan selvfølgelig være 17, og være totalt klar parat til familielivet mens en anden 17-årig hellere vil feste og leve livet, eller hvad ved jeg  Man kan jo stå 2 vidt forskellige steder i livet selvom man har samme alder. 

Jeg selv venter vores første barn med termin d. 3. august og jeg bliver 20 år d. 16. august. Vi har en super god økonomi og alt er bare tip-top i orden herhjemme  MEN hvis det ikke var det, så kunne jeg ikke drømme om at sætte et barn i verden.  Det er jo så MIN holdning til det 

Jeg synes også at uddannelse er vigtig, men jeg føler ikke at jeg lever for at skulle arbejde, men arbejder for at kunne leve.  Jeg blev færdig uddannet marts 2012, men da det er SÅ sølle med arbejde indenfor mit område.. Ja så må jeg nok indse at skulle begynde på noget nyt efter barsel. Jeg synes det er godt med uddannelse først men jeg véd at det også sagtens kan lade sig gøre bagefter 

Anyway .. Jeg synes at en på 18 kan være ligeså god mor som en på 30 .. Det handler jo om hvem man er som person og ikke hvilket år man er født i  og alt det her med KH .. Der findes nu også mange mødre på 30+ som er på KH - kan nu godt tælle til et par stykker.. Synes der er en tand for mange fordomme over folk , unge som "gamle"  Oftest kender man slet ikke historien bag men brygger bare sin egen historie og så er det bare sk*de uheldigt hvis man ovenikøbet er ung 

I min ung-mor mødregruppe, da har de fleste et arbejde at vende tilbage til og faktisk enten har købt hus eller bor til leje i et hus.. Synes nu faktisk at lige i min gruppe ihvertfald, der sætter vi et godt eksempel 

Anmeld

24. juni 2013

Kløver

Min mening er jeg synes man skal være 18 før man stifter familie, da man så er myndig, ligger mange ting i det men ellers synes jeg det er helt fint hvis man er moden nok og har fundet den man føler er den rette og har et stabilt forhold synes også det er fint at gøre det mere attraktivt at få flere børn, så de der ønsker mere end 1-2 børn har muligheden

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.