Som en eller anden nævnte, så er en yngre gennemsnitsalder for førstegangsfødende ikke det samme som at det er de 17-18-årige der skal på banen.
Jeg var selv 17, da jeg fik min datter, og jeg er sgu ked af det, men min unge-mødre-mødregruppe var sgu et sørgeligt syn. Jeg har aldrig set kvinder der på den måde var OL-mestrer i at sidde fast i et system og som selvudnævnte eksperter debatterede hvorledes man fik flest penge ud af systemet for mindst mulig indsats. De ville alle sammen gerne have en uddannelse, en eller anden dag, men jeg oplevede ikke ligefrem at folk ville tage et ansvar for at få den der uddannelse.
Kortsigtet er det mest indbringende at være på KH frem for SU. Især hvis du er i et parforhold, for så er der godt nok ikke mange støttekroner at hente ind. Som enlig er det lidt bedre med SUen. Men kortsigtet funker det ikke i disse her menneskers optik.
Jeg siger ikke, at det var hele mødregruppen. Men det var en god slat, som var ret så sørgelig.
Til gengæld havde jeg så min anden mødregruppe (som vi selv dannede efter fødselsforberedelse
), hvor jeg var den absolut yngste med 10 år til den næstyngste. De damer havde altså arbejde, uddannelse, mænd og styr på livet. I dag er de stadig sammen med deres mænd (og det er immervæk 6 år siden). Til gengæld havde nogle stykker skullet kæmpe for at få deres børn. Man kan sige, at det var deres eneste problem. De var fysisk set nok noget sent på den. De har flere rynker end jeg har endnu.
Som jeg ser det, så er det altså ikke de helt unge der skal frem på fødegangene. Start-tyverne og midt-tyverne er tværtimod dem, der i min optik er de ideelle til at komme igang med at blive tydeligt repræsenteret i fødselsgennemsnittet. Folk har bare lige lidt ekstra baggage med i den alder og de fleste har været igang med en uddannelse; altså de er vant til at studere og kommer formentligt ikke i samme omfang til at sidde fast som de helt unge nemt risikerer.
Og forstå mig ret, jeg siger ikke at 100 % alle 17-18 årige er helt umodne og slet ikke i stand til at varetage et barn. Men jeg tror bare at det måske er 5% der kan og de resterende 95 % skal lige havde lov til at modnes nogle år før de kaster sig ud i projekt familieliv.
Anmeld