Danskerne får for få børn!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.389 visninger
26 svar
36 synes godt om
23. juni 2013

MKN_96

Godeftermiddag 

Sad lige og læste en artikel til formiddag, hvor forskere er nået frem til at vi i Danmark får alt for få børn! Mener at have læst at gennemsnitsalderen for førstegangsfødende i dagens DK er cirka 33 år 
Derfor vil de nu til at gøre det mere attraktivt for unge par at stifte familie, men hvad med uddannelse osv? Disse to ting modstrider jo hinanden!
Selv er jeg blot 17½, men har planer om at få børn inden for de næste par år hvis manden altså er med på den 

Hvad ville I mene om at par på 17, 18, 19, 20 år begynder at blive en stor procentdel af dem der går til jordemoderbesøg og ligger på fødestuerne på de danske sygehuse? Og at det var en mor på 18år der stod sammen med dig i gaderoben når du skulle hente din søn eller datter fra dagplejen eller vuggestuen?

Hvad mener I om dette? Skal unge par til at stifte familie noget tidligere, eller er der noget andet man kan ændre på? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. juni 2013

mkb123

Hvis man er moden nok til at være mor, er alderen stort set underordnet i min verden. Men der er da klart nogle grænser der skal rykkes

Jeg er 23 og snart mor til to, og jeg kan sagtens føle de ældre mødres blikke i VS, hvilket jeg synes er åndssvagt. Jeg kan jo ligeså vel kigge på dem fordi de er ældre end mig

Personligt er jeg rigtig glad for at være ung med mit barn, men så længe kærligheden er der, så er alderen ikke vigtig for mig 

Anmeld

23. juni 2013

LinLin

Tror gennemsnitsalderen for førstegangs er 29,x ...

Vi var begge 21 da min ældste blev født, så unge i den sammenhæng. Vi har da også været klart de yngste forældre i dp/bhv/skole jeg nåede lige at afslutte 6. Semester på pæd. Sem. Inden jeg gik på barsel!

Jeg er en af dem der har villet have mine børn inden jeg blev 30. Er 28 nu og venter nr 3

Anmeld

23. juni 2013

Loa

Jeg tror man som 18 eller 36 årig kan være en lige god mor, men synes ikke at det ligefrem skulle være en overvægt at 17-19 årige der står for "produktionen" af børn....
Kald mig bare generaliserende, men tror det betyder en stor del bliver fanget i systemet og ender på KH....
Mange unge (bestemt ikke alle) har en tendens til at gå fra hinanden når den ene bliver gravid/får et barn og så kan det være rigtig svært at få uddannelse og barn og lektier og alt andet til at gå op i en højere enhed.
Siger ikke det er sådan i alle tilfælde, men det er MIN opfattelse/forestilling at det vil være/er sådan.....

Anmeld

23. juni 2013

emsaroto

Man vokser med opgaven jo. 

Jeg tror ikke jeg vil generalisere på alderen, men i stedet må man jo dømme ud fra det enkelte menneske. 
Nogen bliver tidligt klar og klare opgaven til UG og andre klare det ikke .. og omvendt

Jeg var selv 19, og min mor var 30 .. står forskel, men vi har da begge klaret det godt  

Anmeld

23. juni 2013

Krussedulle

Biggestwish skriver:

Godeftermiddag 

Sad lige og læste en artikel til formiddag, hvor forskere er nået frem til at vi i Danmark får alt for få børn! Mener at have læst at gennemsnitsalderen for førstegangsfødende i dagens DK er cirka 33 år 
Derfor vil de nu til at gøre det mere attraktivt for unge par at stifte familie, men hvad med uddannelse osv? Disse to ting modstrider jo hinanden!
Selv er jeg blot 17½, men har planer om at få børn inden for de næste par år hvis manden altså er med på den 

Hvad ville I mene om at par på 17, 18, 19, 20 år begynder at blive en stor procentdel af dem der går til jordemoderbesøg og ligger på fødestuerne på de danske sygehuse? Og at det var en mor på 18år der stod sammen med dig i gaderoben når du skulle hente din søn eller datter fra dagplejen eller vuggestuen?

Hvad mener I om dette? Skal unge par til at stifte familie noget tidligere, eller er der noget andet man kan ændre på? 

Interessant 'debat'

Jeg fik mit første barn, 4 mdr før min 19 års fødselsdag! Og på det tidspunkt, syntes jeg ikke at det var unge mødre, der prægede bybilledet

Men det er det i hvert fald blevet, i løbet af årene (bor dog ikke i en særlig stor by )

Jeg er på vej mod de 25 nu, og min ældste dreng er snart 6 år, og skal i skole..
Jeg er under uddannelse og det samme er min mand vi har i øvrigt 3 børn nu

Jeg er enig i at det nok skal gøres mere attraktivt for de unge, at ville stifte familie.. Men i dag er det vist mest attraktivt at få en (lang) uddannelse, et godt job og måske rejse, før der bliver tænkt på børn!

Gad vide hvad der skal til?
Vi har i hvert fald ikke tænkt os at lade fordomme om unge forældre, forhindre os i at få børn først, og så uddannelse bagefter!
Og jeg(vi) vil i hvert fald heller ikke lade os sætte i bås, pga vores alder!

Anmeld

23. juni 2013

Carina:-)

Jeg har selv fået barn som teen.

Men dengang der var der ikke den hjælp der er i dag (han er født 1990)

Der lærte man at ville man have noget så måtte man arbejde for det.

Der var ingen i vores omgangskreds der ikke enten studerede eller arbejdede.

I dag ser jeg på de unge forældre der er i mine ældstes omgangskreds.

Og der er bare en overvægt af enlige mødre på kh de bare ikke kommer nogen steder.

Spurgte lige en her i går der var på besøg og har 2 børn -Hun er 20 .

Om hun skulle igang med udd her når barslen var overstået .

Næh hun synes ikke det kunne betale sig at vær på SU 

Så nej jeg håber ikke at der sker en stigning i unge mødre.

Anmeld

23. juni 2013

MKN_96

Tak for de gode svar allerede! 

Synes også selv at det er en interessant debat 

Jeg har altid gerne ville være ung mor, men også godt uddannet og med en over middel indkomst til slut 
Jeg er også med på den vogn at det ikke er alle der er opgaven voksen, men omvendt, så er der også mange efterhånden, som faktisk er, men som bliver dømt grundet de "dårlige", men man hører mest om...

Jeg vil ej heller sættes i bås, eller skippe uddannelse pga. familistiftelse, men jeg vil ej heller være førstegangsfødende som 30 årig, så hellere uddanne mig bagefter  Ja gu bliver det hårdt, men der er heller ikke nogen der har garanteret andet, og jeg glæder mig til at være 21-22år og hente mit barn i børnehaven 

Anmeld

23. juni 2013

baby012

Biggestwish skriver:

Godeftermiddag 

Personligt var jeg 20 da den første kom, 21 da den næste kom, og 25 når nr. 3 kommer, så må vi se hvornår den 4. Kommer..  

Men inden jeg bliver 30.. Da jeg synes jeg så er ALT for gammel til at få børn  

har mange veninder på min alder med børn, så synes ikke det ville være mærkeligt at stå med jævnaldrende i VS  

Anmeld

23. juni 2013

-Sigrid-

Biggestwish skriver:

Godeftermiddag 

Den der sætning hæfter jeg mig ved. Jeg var næsten 18 da jeg fik min datter, men jeg kan på ingen måde se hvorfor det skulle genere andre? Og slet ikke i vuggestuen.

Min datter går i vuggestue, og vi får ros for at hun altid er velklædt og glad. Hun snakker med folk, og de kan de mærke. Også de andre forældre, som forresten ikke har det mindste imod at jeg og min mand leger med deres børn?

Derudover så er min erfaring, at de mødre som får hjælp, er nogle af dem som klarer sig bedst uddannelsesmæssigt. Jeg selv har et snit på 9,4 på HF, og vil uddanne mig til jordemoder når jeg er færdig. 

Jeg syntes det at andre "kan tage stilling" til om der skal være mange unge eller ej, svare til at vi andre kan vudere om singlemødre/fædre eller "gamle" forældre kan være gode forældre? 

Desuden er der ofte færre komplikationer ved en fødsel af unge end ved ældre. Så "går til jordemoderbesøg og ligger på fødestuerne på de danske sygehuse" vil jeg mene er en fordel?

Som sagt er jeg ung mor, og tager desværre nok dette lidt mere personligt end de "gamle" mødre herinde 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.