Jeg synes det er lyder som et rigtig dårligt råd jeres læge gav jer, da jeres søn var lille. Hvis lægen vitterlig har sagt at jeres søn skulle have saftevand hvis det var det eneste han ville drikke. Det kan man gøre hvis børnene er syge og de skal lokkes ekstra meget til at drikke, men at en læge anbefaler at man til hverdag kun giver saftevand forstår jeg ikke. -og nu står I så med et nyt problem, nemlig et barn der kun vil drikke saft, for det har han jo altid fået. Pyha, jeg synes den er svær. For jeg synes det er helt uacceptabelt at et barn ikke får væske nok, men jeg synes også det lyder vildt at barnet kan være helt dårlig af væskemangel og stadig nægte at drikke vand. Jeg er ikke i tvivl om at det er sådan! - men tænk at være så tørstig og så stadig holde fast i at man ikke vil drikke vand.
Jeg ved ikke hvad jeg selv ville gøre. Jeg tror ikke på at tvang virker, og vand skal heller ikke forbindes med tvang, men jeg ville nok sætte nogle meget klare regler op. At sådan er det bare, og det bliver der ikke lavet om på. Men det lyder jo også som om at børnehaven er meget klar i deres regelsæt. Hvad har I sagt til jeres barn? Ved han godt at I prøver at 'lokke' børnehaven til at give ham saft? Så han kæmper en fælles sag med jer som forældre mod børnehaven? Eller har I givet udtryk for at I bakke børnehaven op, og også mener at man skal drikke vand (men her tænker jeg: hmm...mener I det? I må jo synes det er ok, at han ikke drikker vand, ellers var det jo ikke kommet dertil).
Først og fremmest må I gør op med jer selv, hvad I mener (og ikke alle mulige andre!) om hvad børn skal drikke og hvad der er i orden man siger nej til, og så må I tage jeres forholdsregler derefter.
Jeg har nogle benhårde principper (på nogle andre punkter) og jeg er gået efter en børnehave der ville acceptere mine principper. Man kan ikke få det hele og der er andre punkter hvor jeg har måtte give køb på nogle ting, hvor vores børnehave ikke lever op til vores forventninger til en børnehave, men tilgengæld har jeg fået 'mine principper' igennem i forhold til vores eget barn. Jeg tænker lidt at I må gøre det samme. Enten må I finde en børnehave der acceptere at jeres barn kun drikker saft, eller også må I indordne jer efter den børnehave I har nu. Valget er jeres.
Jeg håber I finder en løsning I har det godt med!!!
Anmeld