Skal jeg låne ham pengene?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. juni 2013

AMM00

Anonym skriver:

Min lillebror på 22 år fik 10.000 kr tilbage i skat. Han lavede en aftale med min mor og far, om at nu skulle han tage kørekort for de penge, da han ellers aldrig vil få råd til det.
Han er udeboende studerende, så han har ikke ret mange penge at gøre godt med, da han også har sin datter hver anden weekend.
Pga. hans økonomiske situation, får han nogle måneder lidt hjælp fra vores forældre, hvor vores mor f.eks. køber mad for ham.

Nu er sagen den, at han i weekenden spurgte mig, om jeg kunne låne ham 4000 kr, sådan at han kunne betale for hele kørekortet. Han havde altså kun betalt kørelæren 6500 kr. Resten havde han brugt på en scooter og lidt god mad til ham og hans datter.
Han vil ikke spørge vores forældre, da de jo i forvejen hjælper ham og også vores søster. Og de har i forvejen ikke meget at gøre godt med.

Jeg har 4000 kr stående på min opsparing, som er til bil rep, bryllup (når den tid kommer) osv.
Min bror vil så afdrage med 1000 kr i fire mdr (hvilket vil gøre han ikke har nogle penge til mad)
Jeg har ikke snakket med min kæreste om det, for jeg kender hans holdning. At nu må mine søskende simpelthen snart lære at klare sig selv, og tage ansvar for deres økonomi.

Men på den anden side vil jeg jo gerne hjælpe min bror.
En anden side af sagen er også, at det kun er min mor der har kørekort. Så når de skal besøge os og andre er det ALTID hende der kører. Hun snakker så meet om at hun glæder sig til min bror får det kørekort.

Hvad ville i gøre piger??

Undskyld det blev så langt.

For mig lyder det ikke så slemt at han har købt en scooter hvis den nu skulle være billigere end bus og tog.. Men på den anden side synes jeg at han skulle have gemt pengene stedet for at købe den..

Men jeg vil med sikkerhed have lånt ham pengene.. Jeg vil ikke tvivle.. Det er jo din bror, og han vil betale dem tilbage til dig..

Men måske kunne han sælge scooteren igen ? Så kan du låne ham pengene, og når han får solgt den scooter kan han betale dig tilbage hvis han har mulighed for det?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. juni 2013

B&J

ja jeg ville låne ham pengene men så skal han lave et stykke papir at hvis de 1000kr ikke kommer ind pr den 1 i måneden ja så ryger der renter på... ved det er hårdt når det er familie men stoler du på ham? tror du han vil betale tilbage???

ellers vil jeg ikke låne ham nogle så må han selv finde ud af det, for han er jo en voksen mand

Anmeld

18. juni 2013

Zelinasmor

Niks. Som du skriver Gør de 1000kr i afdrag at han ikke har penge til mad. Så er det ret fedt. Han skal altså enten låne igen eller jeres mor skal fylde køleskab op gang på gang. Det er en umoden handling at købe en scooter. Og man kan godt få det til at rende rundt på udeboende su hvis man vil. Også med en datter på weekend. Så spare man på byture, "god mad" osv. Har selv været der. Og man kan leve mere end fint. Så nej. Han har brugt pengene, ergo hans problem at få dem igen 

Anmeld

18. juni 2013

Maria-s

Hvis min egen økonomi var til det, så ville jeg klart låne min egen søskende de penge og så aftale en afdragsordning der er realistisk, så det ikke skaber splid mellem jer. For mig lyder det til 1000 er for meget, så evt 700 om måneden i stedet. Men det er jo selvf kun hvis din  egen økonomi kan klare det. Men ja hvis man kan så hjælper man efter min mening familie

Anmeld

18. juni 2013

CroQuis

Maria-s skriver:

Hvis min egen økonomi var til det, så ville jeg klart låne min egen søskende de penge og så aftale en afdragsordning der er realistisk, så det ikke skaber splid mellem jer. For mig lyder det til 1000 er for meget, så evt 700 om måneden i stedet. Men det er jo selvf kun hvis din  egen økonomi kan klare det. Men ja hvis man kan så hjælper man efter min mening familie

Helt enig 

1000 kr er måske lige rigeligt for ham at afdrage, hvis det så betyder at han ikke får råd til mad, så måske et lidt lavere beløb..

Nu vil jeg så også tilføje, at flere der kommenter her, oplever en scooter som tant og fjas  Det må jeg sige at jeg er uforstående overfor? Det er vel fornuftigt af ham, at købe en scooter, når det på sigt er billigere end det offentlige? Det sikrer jo også ham selv en bedre økonomi senere hen. Medmindre at han selvfølgelig ikke har behov for den, til at komme frem og tilbage i skole/job, i hverdagen??

For mig var det  helt noget andet, hvis han fx havde brugt pengene på druk, gambling eller dyrt mærkevaretøj.

Havde jeg luft i økonomien til det, ville jeg klart låne min bror dem (men selvfølgelig lave et stykke papir hvor der står noget med afdrag osv.) Jeg vil gerne have sådan noget på skrift - også når jeg selv har lånt penge af mine forældre 

Anmeld

18. juni 2013

Tranebaer

CroQuis skriver:

Helt enig 

1000 kr er måske lige rigeligt for ham at afdrage, hvis det så betyder at han ikke får råd til mad, så måske et lidt lavere beløb..

Nu vil jeg så også tilføje, at flere der kommenter her, oplever en scooter som tant og fjas  Det må jeg sige at jeg er uforstående overfor? Det er vel fornuftigt af ham, at købe en scooter, når det på sigt er billigere end det offentlige? Det sikrer jo også ham selv en bedre økonomi senere hen. Medmindre at han selvfølgelig ikke har behov for den, til at komme frem og tilbage i skole/job, i hverdagen??

For mig var det  helt noget andet, hvis han fx havde brugt pengene på druk, gambling eller dyrt mærkevaretøj.

Havde jeg luft i økonomien til det, ville jeg klart låne min bror dem (men selvfølgelig lave et stykke papir hvor der står noget med afdrag osv.) Jeg vil gerne have sådan noget på skrift - også når jeg selv har lånt penge af mine forældre 

Jeg ved godt, at scooteren ikke er tant og fjas, og hvis hans økonomiske situation så anderledes ud, så ville det være et meget økonomisk klogt valg at købe den. Men ikke lige nu, for han har desværre ikke råd, selvom det i længden er billigere. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.