Skal jeg låne ham pengene?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. juni 2013

jydeinden

jeg vil sige det kommer meget an på om du tror han rent faktisk betaler dig tilbage, hvis du hver måned skal stå og minde ham om at overføre og få dårlig samvittighed over det, så nej så ville jeg ikke, men ellers så fint

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. juni 2013

Tranebaer

Anonym skriver:

Han købte den fordi det i længden er billigere end bus og tog.

Det er da også en fin tanke, men han havde jo ikke råd til den. Pengene var til noget andet. Det er også billigere i længden at have en ejerlejlighed, men hvis du ikke har råd til at betale af på lånet til den, så kan du altså ikke bare købe den.

Han må sælge scooteren og så lægge 1000 kr. til side de næste fire måneder til en ny (han mener jo selv at kunne betale dig 1000 om måneden), og om fire måneder har han råd til en scooter. 

Anmeld

18. juni 2013

LilleChelle

Jeg er enig med din kæreste. 

Han må tage at tage ansvar for hans egne penge, og ikke bare bruge dem på tant og fjas når de skulle være brugt på kørekort.

Så må han tage sig et fritidsarbejde, og derved få pengene derigennem. 

Anmeld

18. juni 2013

hesøth

Anonym skriver:

Min lillebror på 22 år fik 10.000 kr tilbage i skat. Han lavede en aftale med min mor og far, om at nu skulle han tage kørekort for de penge, da han ellers aldrig vil få råd til det.
Han er udeboende studerende, så han har ikke ret mange penge at gøre godt med, da han også har sin datter hver anden weekend.
Pga. hans økonomiske situation, får han nogle måneder lidt hjælp fra vores forældre, hvor vores mor f.eks. køber mad for ham.

Nu er sagen den, at han i weekenden spurgte mig, om jeg kunne låne ham 4000 kr, sådan at han kunne betale for hele kørekortet. Han havde altså kun betalt kørelæren 6500 kr. Resten havde han brugt på en scooter og lidt god mad til ham og hans datter.
Han vil ikke spørge vores forældre, da de jo i forvejen hjælper ham og også vores søster. Og de har i forvejen ikke meget at gøre godt med.

Jeg har 4000 kr stående på min opsparing, som er til bil rep, bryllup (når den tid kommer) osv.
Min bror vil så afdrage med 1000 kr i fire mdr (hvilket vil gøre han ikke har nogle penge til mad)
Jeg har ikke snakket med min kæreste om det, for jeg kender hans holdning. At nu må mine søskende simpelthen snart lære at klare sig selv, og tage ansvar for deres økonomi.

Men på den anden side vil jeg jo gerne hjælpe min bror.
En anden side af sagen er også, at det kun er min mor der har kørekort. Så når de skal besøge os og andre er det ALTID hende der kører. Hun snakker så meet om at hun glæder sig til min bror får det kørekort.

Hvad ville i gøre piger??

Undskyld det blev så langt.

Det korte: NEJ

Hvis han i forvejen ikke kan administrere sine penge - og ikke har nok pr måned, så skulle han muligvis spare (en lillebitte smule) op på måned indtil han har råd til kørekortet,  i stedet for at tigge og låne sig til det man "slet ikke kan leve uden". Det hedde økonomisk ansvarlighed - og det er der rigtigt mange unge mennesker, der mangler!

(Jeg har en bonus-teenager på 16 herhjemme der er i gang med at lære det - det er ikke rart )

Anmeld

18. juni 2013

MissMaria

Anonym skriver:

Min lillebror på 22 år fik 10.000 kr tilbage i skat. Han lavede en aftale med min mor og far, om at nu skulle han tage kørekort for de penge, da han ellers aldrig vil få råd til det.
Han er udeboende studerende, så han har ikke ret mange penge at gøre godt med, da han også har sin datter hver anden weekend.
Pga. hans økonomiske situation, får han nogle måneder lidt hjælp fra vores forældre, hvor vores mor f.eks. køber mad for ham.

Nu er sagen den, at han i weekenden spurgte mig, om jeg kunne låne ham 4000 kr, sådan at han kunne betale for hele kørekortet. Han havde altså kun betalt kørelæren 6500 kr. Resten havde han brugt på en scooter og lidt god mad til ham og hans datter.
Han vil ikke spørge vores forældre, da de jo i forvejen hjælper ham og også vores søster. Og de har i forvejen ikke meget at gøre godt med.

Jeg har 4000 kr stående på min opsparing, som er til bil rep, bryllup (når den tid kommer) osv.
Min bror vil så afdrage med 1000 kr i fire mdr (hvilket vil gøre han ikke har nogle penge til mad)
Jeg har ikke snakket med min kæreste om det, for jeg kender hans holdning. At nu må mine søskende simpelthen snart lære at klare sig selv, og tage ansvar for deres økonomi.

Men på den anden side vil jeg jo gerne hjælpe min bror.
En anden side af sagen er også, at det kun er min mor der har kørekort. Så når de skal besøge os og andre er det ALTID hende der kører. Hun snakker så meet om at hun glæder sig til min bror får det kørekort.

Hvad ville i gøre piger??

Undskyld det blev så langt.

Han skal tage kørekort, fordi det synes jeres forældre ??

Kan læse mange skriver, du ikke skal låne ham penge. For han skal se og blive voksen! Men jeres forældre skal vel også lære at give slip..

Var det mig, ville jeg låne ham pengene - jeg læser det som om han har købt scooteren fordi den kunne være med at give besparelse på økonomien i hverdagen, kørekortet virker det for mig som om han skal tage, så det ikke altid er jeres mor som skal køre.

Måske jeg ville snakke med ham om, 1000 kr er meget afdrage, hvis der så ikke er til mad til ham og især hans barn.

Så ja vil låne ham pengene - velvidende han selvfølgelig ville betale dem tilbage, inden for aftalt tid.

Måske snakkede med ham om, om det måske overhovedet er nu kortet skal tages..

Blev nok også lidt rodet - sorry

Anmeld

18. juni 2013

Anonym trådstarter

MissMaria skriver:

Han skal tage kørekort, fordi det synes jeres forældre ??

Kan læse mange skriver, du ikke skal låne ham penge. For han skal se og blive voksen! Men jeres forældre skal vel også lære at give slip..

Var det mig, ville jeg låne ham pengene - jeg læser det som om han har købt scooteren fordi den kunne være med at give besparelse på økonomien i hverdagen, kørekortet virker det for mig som om han skal tage, så det ikke altid er jeres mor som skal køre.

Måske jeg ville snakke med ham om, 1000 kr er meget afdrage, hvis der så ikke er til mad til ham og især hans barn.

Så ja vil låne ham pengene - velvidende han selvfølgelig ville betale dem tilbage, inden for aftalt tid.

Måske snakkede med ham om, om det måske overhovedet er nu kortet skal tages..

Blev nok også lidt rodet - sorry

Nej han vil selvfølgelig gerne selv have kørekortet.
Nu fik han bare alle de penge tilbage i skat, og så sagde mine forældre at de synes hans skulle bruge dem på kørekort, i stedet for at snolde dem væk

Anmeld

18. juni 2013

Anonym trådstarter

Tusind tak for jeres meninger.
Tror jeg vil foreslå ham at sælge scooteren, og så spare de sidste penge, og så få betalt kørelæren det sidste.
Så kan jeg evt hjælpe med lidt mad hvis det kniber helt for ham

Anmeld

18. juni 2013

Flødebollen

Anonym skriver:

Tusind tak for jeres meninger.
Tror jeg vil foreslå ham at sælge scooteren, og så spare de sidste penge, og så få betalt kørelæren det sidste.
Så kan jeg evt hjælpe med lidt mad hvis det kniber helt for ham

Ellers kan han oftest også afdrage ved kørelæreren

Anmeld

18. juni 2013

RGN

Profilbillede for RGN

Jeg ville være betænkelig ved at låne ham pengene, når han går ind på at betale 1000 kr tilbage pr måned, velvidende at han ikke har råd til det.

Det vidner allerede om problemer. Enten for dig eller ham.

Anmeld

18. juni 2013

aarhusmor

Jeg ville ikke låne ham pengene. Hvis han kan afdrage med 1000 kr. hver måned til dig, så kan han i stedet spare de penge op og så kan han betale sit kørekort om 4 måneder

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.