piger jeg har VIRKELIG brug for råd her :( (lidt langt)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. juni 2013

gonefishing

DianaRJS skriver:

Min højt elskede bedstemor har desværre fået at vide hun har en tumor i mavesækken der gør hele mavesækken og en del af spiserøret skal fjernet...

problemet ligger i vi andre jo ved en tumor er kræft, men i hendes øjne er det ikke og hun er i hvert fald ikke syg! de gør bare så ondt at hun ikke selv vil acceptere det, for hvis ikke hun vil det, hvordan skal hun så komme igennem det?

Min bedstefar døde på min fødselsdag i 2001, og siden har min bedstemor og jeg været rigtig tæt knyttet, så tanken om at jeg faktisk risikere at miste hende, og drengene deres højt elskede oldemor, er bare en ulidelig smerte....

vi besluttede os den anden dag i hele familien at tage ud til hende og prøve at snakke med hende om det, men igen blev hun sur på os alle sammen for som hun sagde " jeg har kraftedme ikke kræft, nu stopper i, eller kan i forlade mit hjem! Jeg skal ikke opereres, og komme til at ligne en invalid, pga. noget opspilet lort"  og de ord gjorde virkelig ondt på os alle sammen. for bliver hun ikke opereret spræder det sig mere end det allerede har gjort. men som lægen også siger er det ikke noget man kan tvinge hende til, men får hun det ikke gjort, skal vi ikke regne med at have hende året ud....

nu kommer det så, HVORDAN får vi hende til at acceptere det? eller i hvert fald bare gå med til operationen, og kemo'en efterfølgende? :/ ved godt i ikke er psykologer og læger og hvad ved jeg, men har virkelig brug for en ledetråd her....

Min mening er at det også kommer an på hendes alder.

Min farfar døde af hjertestop i 2006, min farmor og jeg blev også rigtig tætte. Og en dag var hun anderledes i telefonen og ville ikke ha besøg (sådan var hun normalt ikke), jeg tog ud til hende og fandt hende liggende på gulvet i live, jeg fik ringet efter hjælp og hun kom på hospitalet hvor de sagde at alt nok skulle gå.

Jeg tog hjem og en læge ringede og sagde at hun pludselig skulle opereres grundet en infektion der havde spredt sig. (samme infektion der i nyhederne for noget tid siden, tog arme og ben fra en model).
Jeg sagde ja til opreretion men nej til genoplivning da min farmor var 83år

Om natten ringede lægen og sagde at de blev nød til at amputere hendes ben hvis hun skulle overleve. Dette sagde jeg klart nej til fordi det ville hun aldrig tilgive mig for. Jeg tog på hospitalet og holdte min farmor i hånden indtil hun døde om natten samme dag.

Det jeg mener med det, er at sætte din situation i et andet perspektiv. Mange ældre ønsker ikke at leve længere hvis de ikke kan klare sig selv. (men hvem ønsker det?) måske mener din bedstemor at hun ikke vil hjælpes da hun bare vil få flere problemer og smerter ved bivirkeninger.

Jeg mener i hvert fald at det er hende der i sidste ende bestemmer hvad hun vil, og at I bød varetage hendes ønsker, selvom det er utroligt svært

Jeg ønsker Jer alt held og lykke

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. juni 2013

Nemesis

Jeg synes faktisk i skal lade hende være i sin "uvidenhed", for hvad skal hun bruge visheden til?? Hvis hun har behov for at ignorere virkeligheden pga det er så alvorligt og for at hun kan bevare håbet så er det i mine øjne ikke jeres opgave at tage det fra hende.

Har lægerne brug for hun tager stilling pga behandling så er det deres opgave at sige det, men hun kan meget vel forstå men bevidst fravælge behandling.

Hun ser det måske som, at hun har haft et godt og langt liv og IKKe har lyst til at leve med konsekvenserne af sådan en stor operation.

Det bedste og eneste man kan gøre er bare er være der og støtte.

Anmeld

18. juni 2013

DianaRJS

ville lige lave en lille update til jer alle....

vi fik taget en god snak med min elskede bedstemor her til aften...

og endelig fik vi hende til at acceptere det, hvor hun selv sagde at hun gerne ville have operationen, og gerne have kemoen efterfølgende....

vil bare sige tak til jer alle sammen for jeres ord

og er glad for alt respons jeg fik på det.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.