DianaRJS skriver:
Min højt elskede bedstemor har desværre fået at vide hun har en tumor i mavesækken der gør hele mavesækken og en del af spiserøret skal fjernet...
problemet ligger i vi andre jo ved en tumor er kræft, men i hendes øjne er det ikke og hun er i hvert fald ikke syg! de gør bare så ondt at hun ikke selv vil acceptere det, for hvis ikke hun vil det, hvordan skal hun så komme igennem det? 
Min bedstefar døde på min fødselsdag i 2001, og siden har min bedstemor og jeg været rigtig tæt knyttet, så tanken om at jeg faktisk risikere at miste hende, og drengene deres højt elskede oldemor, er bare en ulidelig smerte....
vi besluttede os den anden dag i hele familien at tage ud til hende og prøve at snakke med hende om det, men igen blev hun sur på os alle sammen for som hun sagde " jeg har kraftedme ikke kræft, nu stopper i, eller kan i forlade mit hjem! Jeg skal ikke opereres, og komme til at ligne en invalid, pga. noget opspilet lort" og de ord gjorde virkelig ondt på os alle sammen. for bliver hun ikke opereret spræder det sig mere end det allerede har gjort. men som lægen også siger er det ikke noget man kan tvinge hende til, men får hun det ikke gjort, skal vi ikke regne med at have hende året ud....
nu kommer det så, HVORDAN får vi hende til at acceptere det? eller i hvert fald bare gå med til operationen, og kemo'en efterfølgende? :/ ved godt i ikke er psykologer og læger og hvad ved jeg, men har virkelig brug for en ledetråd her....
Min far døde af kræft i spiserøret, som havde spredt sig til maven og senere hele kroppen.
Til at begynde med lokaliserede de det kun i maven og spiserøret, men da de fik lukket ham op og kigget ham grundigt igennem, kunne de se, at det havde spredt sig. De meddelte, at der ikke var noget at gøre, kun livsforlængende behandling med kemo.
Den tog han imod. Det skulle han ikke have gjort. Hans sidste tid blev et helvede, og jeg tvivler på, at det gjorde hverken fra eller til.
Kræft i mave og spiserør er en meget alvorlig sag, og selvom man får behandling, har man fortsat høj risiko for at dø af det. Måske har din bedstemor i virkeligheden erkendt dette, og nu har hun besluttet sig for at "være rask til sine dages ende".
Kan godt forstå, det er meget hårdt for jer.
Men jeg tror, I skal lade hende være. Måske skal hun bare bruge et par uger på at erkende, og så ændrer hun mening. Måske ikke.. Det er hendes valg, og så længe, hun træffer et oplyst valg (det tror jeg, hun gør), så må det være acceptabelt...