Erfaring med baby led weaning?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. juni 2013

Muffinmus

Havregrød og yoghurt osv gav jeg den sidste, men hun var ret hurtig til at ville selv, så det fik hun lov til hun er endnu ikke sart med maden, dog spytter hun efterhånden oliven F.eks ud igen, men hun smager på stort set alt inden hun bestemmer sig. Hn er nu 13 mdr pg det kører ret godt med maden og hun elsker at spise selv og har siddet med maden siden..hm, tror måske fra 8 mdr da det bar brød og så senere alle de andre ting de spiser.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. juni 2013

grinny

Janne T. skriver:

Jeg tror nemlig det er en faktor! Og jeg indrømmer blankt, at vi selv har haft den der da hun var mindre med at "Ej det sviner jo", trods vi ikke har gulvtæpper. Total åndet! Hun har da fået lov at svine alligevel, men har godt kunne mærke det var lidt svært
Det er jo også meget nemmere, hvis barnet på den måde kan være med på familiens kost fra start. I stedet for man skal opfinde den dybe tallerken med grød og mos, så kunne give noget af det man selv får. fx blødkogte gulerødder..

Kunne godt forstille mig at det er svært at "smide hæmningerne" og lad barnet svine, har endnu ikke barn selv så ved slet ikke hvordan jeg bliver, men jeg håber da at jeg kan være ligeglad med griseri og lade mit barn nyde maden.

Det er jo vigtigt at maden og spisetid ikke bliver tvang og dårlige tider.

Og ja, det bliver nemmere. Man skal ikke lave to retter, man skal ikke vente med at spise mens man mader barnet. Alle kan spise samtidig, selvfølgelig med et ekstra øje på barnet så maden ikke kommer i den gale hals

Anmeld

15. juni 2013

StudPsyk

MariaE skriver:

Havregrød og yoghurt osv gav jeg den sidste, men hun var ret hurtig til at ville selv, så det fik hun lov til hun er endnu ikke sart med maden, dog spytter hun efterhånden oliven F.eks ud igen, men hun smager på stort set alt inden hun bestemmer sig. Hn er nu 13 mdr pg det kører ret godt med maden og hun elsker at spise selv og har siddet med maden siden..hm, tror måske fra 8 mdr da det bar brød og så senere alle de andre ting de spiser.

Men baby led weaning, der sidder de jo med maden selv helt fra start og springer som udgangspunkt grødfasen over - og hvis de skal have grød, får de den på en ske og kommer den selv i munden

Anmeld

16. juni 2013

Muffinmus

Janne T. skriver:

Men baby led weaning, der sidder de jo med maden selv helt fra start og springer som udgangspunkt grødfasen over - og hvis de skal have grød, får de den på en ske og kommer den selv i munden

Hun fik også en ske i hånden til mange måltider, men begyndte ikke selv at bruge den før ca 12 mdr
Så jeg gav hende det da små børns maver jo ikke ligefrem har godt af at gå direkte fra modermælk til rugbrød i en alder af 6-7 mdr. Så derfor fik hun også grød lign produkter oven i alt det hun selv spiste. Ærter og majs var favorit, og brødstænger med smørepålæg. Kartoffelstykker, fiskestykker, pasta og alt andet der er nemt for dem at smide i munden, de får hurtigt fundet fidusen synes jeg så ikke 100 % BLW her hjemme, men vi har gjort det i så stor udstrækning vi kunne.

Anmeld

16. juni 2013

lycly

Jeg brugte det på Julia Hun var absolut ikke fan af grød og mos da hun var de der 5-6 mdr gammel. Så jeg droppede det og så fik hun det vi fik til aftensmad. Så fik hun en kartoffel, frikadelle, pastaskruer psv som hun splittede i atomer og eksperimenterede med. Meget sjældent fik hun det galt i halsen og fordelen ved at gøre det i den alder er jo at de putter alt i munden - så ligemeget hvad jeg gav hende smagte hun på det. Så hun fik mulighed for at smage på en hel masse - hver for sig og ikke bare som en del af en mos. Da hun var 7 mdr forsøgte jeg mig så med grød igen og der spiste hun det fornøjeligt og spiste på det tidspunkt også rugbrød.

Så min erfaring med det er rigtig god. Den eneste ulempe er at det grisser, så hvis man er sart og har dyre gulve/møbler så er det nok ikke noget man lige skal begive sig ud i

Anmeld

16. juni 2013

Tulle28

Det praktiserer vi i stor stil og gjorde det også med den ældste Og kan klart anbefales! Min datter er 9 mdr og er blevet fuldammet til 6 mdr. Der begyndte vi med øllebrød og ret hurtigt fik hun mad hun selv kunne sidde med. Nu får hun alt vi får og det eneste hun får på en ske er avocadomos, øllebrød, havregryn med mælk, ris med sovs, suppe og yoghurt Alt andet spiser hun selv. Enten får hun det i små stykker eller også får hun f.eks. en frikadelle hun selv kan gnave af eller kogt blomkål i små buketter. Der findes nogle rigtig gode sider med tips, især på engelsk

Anmeld

17. juni 2013

StudPsyk

LuLy skriver:

Jeg brugte det på Julia Hun var absolut ikke fan af grød og mos da hun var de der 5-6 mdr gammel. Så jeg droppede det og så fik hun det vi fik til aftensmad. Så fik hun en kartoffel, frikadelle, pastaskruer psv som hun splittede i atomer og eksperimenterede med. Meget sjældent fik hun det galt i halsen og fordelen ved at gøre det i den alder er jo at de putter alt i munden - så ligemeget hvad jeg gav hende smagte hun på det. Så hun fik mulighed for at smage på en hel masse - hver for sig og ikke bare som en del af en mos. Da hun var 7 mdr forsøgte jeg mig så med grød igen og der spiste hun det fornøjeligt og spiste på det tidspunkt også rugbrød.

Så min erfaring med det er rigtig god. Den eneste ulempe er at det grisser, så hvis man er sart og har dyre gulve/møbler så er det nok ikke noget man lige skal begive sig ud i

Dyre møbler og gulve kan vi i hvert fald ikke prale af - og har den holdning at børn hjertens gerne må svine med maden i den alder Jeg tænker dog det vil være en fordel at vi køber en Ikea-højstol hvor der er bord på, den har jeg faktisk også læst anbefalet inde på nogen af de der BLW-hjemmesider.

Men det lyder da positivt! Har i nogensinde frygtet at hun ville blive kvalt i maden? Læste at deres brækrefleks sidder meget langt fremme i den alder, så det ikke er fordi de er ved at kløjs i det - især fordi man jo ser, at de er total upåvirkede af det

Jeg kunne også se, at det er rigtig positivt fordi man tager det i barnets tempo. Noget om, at barnet faktisk først er bygget til at spise fast føde, når de kan sidde selv, og det er derfor det godt kan tage tid at få børnene over på fast kost via BLW - fordi de selv styrer det. Mega interessant!

Anmeld

17. juni 2013

StudPsyk

Tulle28 skriver:

Det praktiserer vi i stor stil og gjorde det også med den ældste Og kan klart anbefales! Min datter er 9 mdr og er blevet fuldammet til 6 mdr. Der begyndte vi med øllebrød og ret hurtigt fik hun mad hun selv kunne sidde med. Nu får hun alt vi får og det eneste hun får på en ske er avocadomos, øllebrød, havregryn med mælk, ris med sovs, suppe og yoghurt Alt andet spiser hun selv. Enten får hun det i små stykker eller også får hun f.eks. en frikadelle hun selv kan gnave af eller kogt blomkål i små buketter. Der findes nogle rigtig gode sider med tips, især på engelsk

Fantastisk! Tror jeg vil læse endnu mere om det. Min kæreste er heldigvis så nem, han går bare ud fra, at hvis jeg foreslår det, så må det være godt, så det styrer jeg bare. Haha!

Anmeld

17. juni 2013

lycly

Janne T. skriver:

Dyre møbler og gulve kan vi i hvert fald ikke prale af - og har den holdning at børn hjertens gerne må svine med maden i den alder Jeg tænker dog det vil være en fordel at vi køber en Ikea-højstol hvor der er bord på, den har jeg faktisk også læst anbefalet inde på nogen af de der BLW-hjemmesider.

Men det lyder da positivt! Har i nogensinde frygtet at hun ville blive kvalt i maden? Læste at deres brækrefleks sidder meget langt fremme i den alder, så det ikke er fordi de er ved at kløjs i det - især fordi man jo ser, at de er total upåvirkede af det

Jeg kunne også se, at det er rigtig positivt fordi man tager det i barnets tempo. Noget om, at barnet faktisk først er bygget til at spise fast føde, når de kan sidde selv, og det er derfor det godt kan tage tid at få børnene over på fast kost via BLW - fordi de selv styrer det. Mega interessant!

Jeg er af fuldstændig samme holdning, det er simpelthen spild af energi hvis man skal sidde og frygte lidt griseri Men ja jeg brugte også højstolen fra IKEA, så har de deres egen lille plads til maden

Og jo det ser lidt voldsomt ud når maden rammer deres brækrefleks, men jeg er ikke typen der sådan går i panik eller noget - havde jo netop sat mig godt ind i det inden og var forberedt Der skal jo netop rigtig meget til før de rent faktisk kløjes i det, fordi de når at spytte det ud i god tid.

Jeg synes generelt det er en rigtig god metode, og jeg går meget ind for det der med at "lade børnene selv" uanset om det er spisningen, af - og påklædning osv

Anmeld

17. juni 2013

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.

Vi brugte det til vores søn, han er 2 nu og ikke kræsen. Det tager meget opmærksomhed fra maden, at køre ren blv, for man lader barnet styre. Hos os gav det meget ro, han fedtede med det, det var mad alle steder! Men han synes idag mad er rart og hyggeligt og han kan spise næsten alt. Vi var ikke bange for han ikke fik noget, for det var ikke altid det røg mad ned, men det vigtige er at amningen fortsættere, min søn var stort set fuld ammet til 9 mdr, fordi der ikke røg så meget mad ned igen ved bordet, men derfra gik det stærkt, plus det som om han har en rigtig god fornemmelse for hvor meget han har spist og om han er mæt. Vi kan kun anbefale det, vi prøvede det fordi vores søn ikke ville spise grød og mos, så det var et godt alternativ plus vi ikke fokuserede så meget på maden, bare han hyggede sig med det. 

Idag spiser han pænt, han svinger faktisk ikke, er god til at spise med bestik og er interesseret i mad også ny mad.Kunne sige meget mere, men er på fra mobilen

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.