Jeg tænker lidt at det nok ikke så meget er alder, men mere sind der gør om de kan lege selv eller ej.
Magne har altid været god til at ligge selv, da han var helt spæd og siden, da han er blevet større, har han også fint kunne lege selv.
Han vil bare rigtig gerne være i nærheden af os, derfor har han sit legekøkken i køkkenet. Han har legetøj og dvd i vores lege/hygge/pc-stue nedenunder og selvfølgelig legetøj på sit værelse ovenpå.
Så der er legetøj, der hvor vi opholder os mest. Så tuller han med os rundt hvor vi er og leger. Selvfølgelig vil han gerne have vi leger med ham og det gør vi skam også. Men ofte skal han bare lige i gang med noget, så kan vi sagtens gå og så bliver han ved med at lege.
Men altså andre gange, vil han slet ikke være alene! Så kommer han med på køkkenbordet til madlavning eller hjælper med at tømme opvasker eller går med ud og hænger vasketøj op! Han elsker at være med i alt det vi andre laver. Også at grave i haven og vande og pille ukrudt op!
Jeg tror, vores børn elsker når vi viser vi har tid til dem. Det med at få en rolig stund på sofaen, det sker yderst sjældent når Magne er oppe og vågen! Jeg må så også tilstå at når han er kommet i seng kl 20, så er jeg totalt færdig!!
Ja, det gav jo ikke lige svar på, hvordan du får din pige til at lege selv, men måske det kan bruges til inspiration...
Anmeld