At få en 2 årig til at lege selv.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. juni 2013

Aagaard

Jeg kan ikke sige om det gør en forskel, Milja er kun 1 år og 9 måneder, men vi har en seng inde på hendes værelse (altså en enkeltmands voksen seng) som vi bruger at ligge på hvis vi lige har brug for et hvil - og så længe vi er der sammen med hende, så leger hun uden problemer, kommer hen og mader os og spørger om vi vil smage, eller holde dukken mens den får noget at drikke. Vi leger som sådan ikke med, men er der som en "levende rekvesit" samtidig kan man godt ligge og slappe af og få et hvil - det er også en vildt go ting til en måske lidt for tidelig lørdag eller søndag morgen og så lige tage sin dyne med der ind efter hun har fået morgenmad.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. juni 2013

Holbæktrunten

michelledam skriver:

Hej piger.
Isabella er lige blevet 2 år. Og hun kan virkelig ikke finde ud af at lege selv når hun er herhjemme. What to dó? Jeg synes det er vildt frusterende at hun hele tiden render os i røven og brokker sig fordi hun keder sig. Vi forsøger at lege med hende. Men hun mister hurtig interessen. Og hvis vi lige skal hente noget stopper hun. Hun kan simpelthen ikke lege selv. Og når vi begge lige er igang med noget render hun fra person til person og brokker sig.

Vi skal hele tiden aktivere hende for at hun ikke keder sig. Og jeg synes det er lidt træls at man ikke kan sætte sig og slappe lidt af og se lidt fjernsyn før hun er kommet i seng.

Da hun var lille var hun god til at lege selv. Men det stoppede da hun blev omkring 1,5 år. Og synes det kan være lidt dræbende at have hende hjemme i weekenderne.

Så håber i kan hjælpe?

Noah er heller ikke god til at underholde sig selv. Jo, når han laver ulykker, og går på opdagelse i fx garagen eller forsøger at børste tænder med toiletbørsten hvis der bliver stille er der HELT sikkert ugler i mosen men her er Legetøjet i stuen, og han kommer ofte over med det så vi kan lege sammen. Weekenderne kan være hårde, det er meget tydeligt om søndagen at han savner sine legekammerater i dagplejen. Oftest får jeg tiden til at gå med at tage på legepladsen og gå lidt rundt. Morgnerne er heldigvis stille og rolige, han bliver plantet i sin stol og ser luftens helte, postmand Per eller Tom og Jerry mens jeg laver morgenmad. Det samme når der laves aftensmad - vi har åbent køkken, så vi kan se hinanden og snakke sammen. Har efterhånden fået lært ham at om aftenen sidder vi og putter i sofaen med en dyne og ser tv avis - det er så hyggeligt! Men det tog lidt tid, og trusler om at alternativet var at komme i seng, førend han fandt den ro der skulle til at hygge og putte. Ellers kørte han sig selv helt op til sengetid og løb rundt i hele huset. Nu er aftenen en rigtig hyggestund

Anmeld

16. juni 2013

DianaRJS

michelledam skriver:

Hej piger.
Isabella er lige blevet 2 år. Og hun kan virkelig ikke finde ud af at lege selv når hun er herhjemme. What to dó? Jeg synes det er vildt frusterende at hun hele tiden render os i røven og brokker sig fordi hun keder sig. Vi forsøger at lege med hende. Men hun mister hurtig interessen. Og hvis vi lige skal hente noget stopper hun. Hun kan simpelthen ikke lege selv. Og når vi begge lige er igang med noget render hun fra person til person og brokker sig.

Vi skal hele tiden aktivere hende for at hun ikke keder sig. Og jeg synes det er lidt træls at man ikke kan sætte sig og slappe lidt af og se lidt fjernsyn før hun er kommet i seng.

Da hun var lille var hun god til at lege selv. Men det stoppede da hun blev omkring 1,5 år. Og synes det kan være lidt dræbende at have hende hjemme i weekenderne.

Så håber i kan hjælpe?

har desværre heller ikke noget råd

mine har altid været gode til at lege selv, selv ligger mine meget tæt på hinanden, så storebror har jo self underhold lillebror...

men kan virkelig godt forstå din frustration...

håber en finder en løsning

Anmeld

16. juni 2013

Mother-love

Holbæktrunten skriver:

Noah er heller ikke god til at underholde sig selv. Jo, når han laver ulykker, og går på opdagelse i fx garagen eller forsøger at børste tænder med toiletbørsten hvis der bliver stille er der HELT sikkert ugler i mosen men her er Legetøjet i stuen, og han kommer ofte over med det så vi kan lege sammen. Weekenderne kan være hårde, det er meget tydeligt om søndagen at han savner sine legekammerater i dagplejen. Oftest får jeg tiden til at gå med at tage på legepladsen og gå lidt rundt. Morgnerne er heldigvis stille og rolige, han bliver plantet i sin stol og ser luftens helte, postmand Per eller Tom og Jerry mens jeg laver morgenmad. Det samme når der laves aftensmad - vi har åbent køkken, så vi kan se hinanden og snakke sammen. Har efterhånden fået lært ham at om aftenen sidder vi og putter i sofaen med en dyne og ser tv avis - det er så hyggeligt! Men det tog lidt tid, og trusler om at alternativet var at komme i seng, førend han fandt den ro der skulle til at hygge og putte. Ellers kørte han sig selv helt op til sengetid og løb rundt i hele huset. Nu er aftenen en rigtig hyggestund

Ja det er lidt det samme her. Isabella sidder ved sin iPad om morgenen imens jeg laver morgenmad til hende. Og om aftenen inden hun skal i seng sidder hun også med iPaden og ser lidt tegnefilm. En gang imellem kan jeg få hende til at se lidt tegnefilm i fjernsynet. Men maks 20 min.så kan hun ikke sidde stille mere. Men der er vel ikke så meget andet at gøre end at vente og tænke det kommer med alderen

Anmeld

16. juni 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Vores dreng på 21 måneder er heller ikke god til at underholde sig selv.

Vi er ofte ude at lege på legepladsen, en tur i skoven, zoo, tivoli osv. Hvis vejret er kedeligt, så er det på med regntøjet og gummistøvler. Min dreng kan underholde sig selv længe med at trampe i vandpytterne.

Hvis du skal rydde op, lave mad eller andet, så er aktiviteter som at male på papir/glas og lign., modellervoks, en kop vand med et sugerør i (lave bobler) eller en kop vand og en lille kande et hit. Han kan bruge laaaang tid på at hælde vandet over i koppen og så tilbage til kanden. Ligeledes med havregryn og to små skåle/kopper/tallerkner/ske eller hvad dit barn vil synes er sjovt. Min dreng synes i hvert fald, at det er en fest samtidig med at han smager lidt på havregrynene mens han leger Ellers har han en lille kost. Han synes det er sjovt at gå rundt og feje i hele lejligheden.

Ellers hiver vi også ipaden frem, hvor han spiller lidt puslespil og andre hyggelige spil og andre gange ser tegnefilm

Anmeld

16. juni 2013

marloutti

Jeg tænker lidt at det nok ikke så meget er alder, men mere sind der gør om de kan lege selv eller ej.

Magne har altid været god til at ligge selv, da han var helt spæd og siden, da han er blevet større, har han også fint kunne lege selv.

Han vil bare rigtig gerne være i nærheden af os, derfor har han sit legekøkken i køkkenet. Han har legetøj og dvd i vores lege/hygge/pc-stue nedenunder og selvfølgelig legetøj på sit værelse ovenpå.

Så der er legetøj, der hvor vi opholder os mest. Så tuller han med os rundt hvor vi er og leger. Selvfølgelig vil han gerne have vi leger med ham og det gør vi skam også. Men ofte skal han bare lige i gang med noget, så kan vi sagtens gå og så bliver han ved med at lege.

Men altså andre gange, vil han slet ikke være alene! Så kommer han med på køkkenbordet til madlavning eller hjælper med at tømme opvasker eller går med ud og hænger vasketøj op! Han elsker at være med i alt det vi andre laver. Også at grave i haven og vande og pille ukrudt op!

Jeg tror, vores børn elsker når vi viser vi har tid til dem. Det med at få en rolig stund på sofaen, det sker yderst sjældent når Magne er oppe og vågen! Jeg må så også tilstå at når han er kommet i seng kl 20, så er jeg totalt færdig!!

Ja, det gav jo ikke lige svar på, hvordan du får din pige til at lege selv, men måske det kan bruges til inspiration...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.