Er du ærlig ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. juni 2013

dpb

Anonym skriver:

Ja som overskriften lyder? Tænker helt generelt  - og hvis din holdning ikke er "vellidt", tier du så stille, eller stikker du en hvid løgn? Fx billeder? Skriver du bare "SÅ flot mave" hvis du i virkeligheden tænker noget andet? Eller "hvor er han skøn" - og man bare tænker  ???

Jeg prøver som udganspunkt ikke at såre nogen, men til tiden kan det også være lidt overfladisk altid bare at sige hvad folk gerne vil høre, i stedet for det man tænker. Her tænker jeg mere på fx opdragelse, familieproblemer, parforhold, osv.

Hvad er din holdning - ærlighed eller høflighed (or something in between )

Hmm, et lidt svært spørgsmål...

Men direkte adspurgt er jeg altid ærlig, dog forsøger jeg altid at finde den pænest mulige måde at formulere det på hvis det er negativt
Derudover har jeg lært at hvis man ikke har noget pænt at sige, så holder man mund Altså hvis jeg ikke syntes om et billede, bluse etc. så vælger jeg at holde min mening for mig selv, medmindre jeg direkte bliver spurgt om min mening...

Qnuz

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. juni 2013

Frk. Himmelblå

Anonym skriver:

Ja som overskriften lyder? Tænker helt generelt  - og hvis din holdning ikke er "vellidt", tier du så stille, eller stikker du en hvid løgn? Fx billeder? Skriver du bare "SÅ flot mave" hvis du i virkeligheden tænker noget andet? Eller "hvor er han skøn" - og man bare tænker  ???

Jeg prøver som udganspunkt ikke at såre nogen, men til tiden kan det også være lidt overfladisk altid bare at sige hvad folk gerne vil høre, i stedet for det man tænker. Her tænker jeg mere på fx opdragelse, familieproblemer, parforhold, osv.

Ærlighed OG høflighed. Hvis man ikke har noget pænt og/eller konstruktivt at bidrage med, så må man holde igen.

Anmeld

6. juni 2013

modesty

Anonym skriver:

Nej, jeg roser ikke hvis jeg ikke mener det. Så tier jeg stille. 

Anmeld

6. juni 2013

Fenja09

Anonym skriver:

Som menneske er jeg meget åben og ligefrem og siger som regel min mening. Men jeg har også pli og kunne aldrig drømme om at sige til en mor der viser et billede af sit barn "arhh, han er vist ikke så heldig, hvad´?".

Det er ikke nødvendigt at være ærlig for hver en pris. Man skal ikke sårer folk ved f.eks at sige at deres barn er grimt eller noget andet meget betydningsfuldt eller personligt.

Jeg kan derimod godt sige, hvis der er mad, tøj eller andet upersonligt jeg ikke bryder mig om. Og har det betydning for mig, så ville jeg også kunne sige hvis en opførsel eller mening generede mig. Men det skal have betydning for mig - hvorfor sige det, hvis det ikke har indvirkning på min hverdag eller mit liv.

Og dertil kommer at jeg faktisk altid vælger mine ord med omhu. Jeg kunne f.eks ikke drømme om at sige " det er godt nok grimt til dig", så ville jeg i stedet vælge at sige " jeg synes den anden du har er langt pænere - det klæder dig ikke nær så godt".

Ofte er det måden det bliver sagt på og ikke det der bliver sagt som såre. Og jeg mener ikke at en hvid løgn er af vejen engang imellem. Det synes jeg er helt ok.

/Fenja

Anmeld

6. juni 2013

StudPsyk

Anonym skriver:

Altså lige med de ting du skriver, så har jeg den holdning, at har man ikke noget pænt at sige, skal man lade være at svare. Altså når folk stolt viser deres børn frem, kunne jeg ikke drømme om at sige "Gud hvor har han dog nogle kæmpe flyveører" for eksempel - altså man må også overveje hvor og hvornår man behøver være ærlig, man skal ikke være ærlig bare for at være det. Så lader jeg bare være med at svare.

Men hvis det er sådan en generel debat om opdragelse, folk beder om hjælp til et problem mm., så er jeg ærlig. Jeg kan godt finde på at pakke tingene lidt ind i vat, hvis jeg fornemmer modtageren er lidt 'skrøbelig' og være mindre direkte, men jeg er ærlig. Jeg hader når folk lader som om de har en holdning, som de ikke har, bare for at være 'med'. Synes det er vigtigt at kunne stå ved sig selv!

Anmeld

6. juni 2013

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

jeg er opdraget og prøver ihærdigt at efterleve regelen: hvis du ikke har noget pænt at sige så lad være med at sige noget...

når det så er sagt så hvis der er nogen der ærligt spørger mig om f.eks. deres parforhold eller lignende hvis det er veninder så er jeg hudærlig for jeg ville ønske de var det samme den anden vej...

Anmeld

6. juni 2013

jydeinden

jeg siger altid min mening, men i min verden er der forskel på at sige sin mening og på at såre folk hvis jeg ved at det jeg vil sige kan forståes sårende, jamen så pointerer jeg at det ikke er sådan ment.. man kan godt være ærlig uden at være grov eller stødende..

Ville jeg sige at et billede var pænt hvis ikke jeg mente det? nej.. jeg ville lade være at kommentere det, og blev jeg så spurgt ville jeg formenligt forsøge at komme med muligheder for forbedringer det er mere konstruktivt end at gå efter en person

Anmeld

6. juni 2013

CroQuis

Jeg skriver/siger ikke noget jeg ikke mener. Heller ikke når det bare kommer til en kommentar til et billede. 

Jeg er som udgangspunkt også altid ærlig i hverdagen, men der kan forekomme situationer, hvor man "dæmper det lidt ned".

Men til gengæld svarer jeg altid ærligt og siger min mening, hvis jeg bliver spurgt direkte. 

Anmeld

6. juni 2013

onlyme

Anonym skriver:

Er ærlig og siger min mening,. Også selvom jeg måske kan se størsteparten af ''jer'' andre har en anden holdning,. Dog gælder dette ikke ved billeder,. Hvis jeg ikke syntes jeg har noget pænt at skrive eller min mening er som 1000 andre der har skrevet klikker jeg bare æk igen ;-)

Anmeld

6. juni 2013

-Sigrid-

Hvis jeg er sammen med en, hvis' barn jeg ikke syntes er kønt siger jeg at h*n er skøn eller lignende. Jeg har en veninde som kalde mig smukke, men jeg syntes ikke hun er specielt køn selv, så kalder jeg hende dejlige.

Jeg prøver at undgå mennesker som jeg ikke kan sige noget pænt om - og det er heldigvis ret nemt 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.