Økologi - Hvad prioritere du?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. maj 2013

Ellie79

Kloster skriver:

Køber du meget Økologi? Hvad prioritere du, når du køber øko?

eg ville rigtig gerne kunne købe meget øko, men manden kan slet ikke se, det er noget at give penge for, når mængden netop er mindre og prisen dyrer. Kan godt følge ham, men tænker lidt anderledes der.

Dog kan jeg godt mærke det på mængden fx på mælk. Økomælk koster ca 8,- hvor billigmælk koster 4,- Det kan godt mærkes, når man drikker 10-12 liter om ugen.

Økokød kan næsten ikke lade sig gøre. Megadyrt pga mængden.

Hvad køber du og hvad prioritere du højt?

Jeg køber altid øko citroner og øko løg. Resten er når det er på tilbud, så prisen er næsten det samme som alm varer. Dog er det kun på fødevarer, jeg kigger økologi.

Vi prøver at købe så meget som muligt, mælk, smør, æg, grønt, frugt, pasta/ris,linser, alt mel, havregryn, marmelade og pålæg, slik. Tøj prøver vi også at købe. Det eneste vi faktisk næsten aldrig køber er kød og det er fordi jeg synes pakkerne er så små. Tilgengæld køber vi kyllinger fra Hopballegaard og kød når vi kan fra lokal avler. 

Synes det er vigtigt at passe på vores miljø og natur og tit smager det bare bedre og ser bedre ud. Og ja vores madbudget er højt og altid overtrukket men det er jo et valg 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. maj 2013

Fenja09

Kloster skriver:

eg ville rigtig gerne kunne købe meget øko, men manden kan slet ikke se, det er noget at give penge for, når mængden netop er mindre og prisen dyrer. Kan godt følge ham, men tænker lidt anderledes der.

Dog kan jeg godt mærke det på mængden fx på mælk. Økomælk koster ca 8,- hvor billigmælk koster 4,- Det kan godt mærkes, når man drikker 10-12 liter om ugen.

Jeg køber altid øko citroner og øko løg. Resten er når det er på tilbud, så prisen er næsten det samme som alm varer. Dog er det kun på fødevarer, jeg kigger økologi.

Jeg/ vi prioritere at købe økologisk fra dyr, dvs. jeg vil hellere give nogle kroner mere for økologisk kød eller æg end at give dobbeltpris på purløg fordi det er øko.

Jeg tænker faktisk mest på dyrene - og knap så meget på miljøet. Men vi køber for det meste øko citroner og gulerødder, men nok kun fordi at jeg som regel skal bruge skallen fra citronen og gulerødderne passer bedre i mængden fordi vi aldrig får spist 2 kg inden de rådner.

Vi køber ALTID øko-æg, kunne aldrig nogensinde drømme om at købe buræg, så vil jeg hellere undvære. Og efter vi var ude at se "køerne danse" køber vi nu også kun øko-mælk. Fordi dyrene bare har det bedre.

Og øko-kød smager bare bedre og jeg har god samvittighed når jeg sætter tænderne i det fordi at dyrene i det mindste har haft det godt inden de skulle slagtes. Vi har faktisk mange gange købt det på tilbud og så bare frosset det ned. Så har vi fået det til 50 % og så kan det sagtens svare sig at købe øko-kød.

/Fenja

Anmeld

28. maj 2013

M&N

Vi køber stortset kun økologisk! Hvis vores økonomi havde kunne rumme det havde det være 100% økologisk, men det kan det ikke lige i øjeblikket. Men ville super gerne kunne købe økologisk kød, det er bare vildt dyrt - desværre 

Jeg køber ALTID økologisk æg, mælk, mel, smør, frugt og grøntsager.. Kunne aldrig drømme om at "støtte" buræg eller lignende.

Jeg går meget op i økologi, måske lidt for meget (men hvor meget er for meget?), synes ikke man kan tænke nok på sig selv, familie og omgivelser.

Jeg er helt vild med økologiske råvarer, shampoo, tøj og lignende.. 

Dyrene har en enorm vigtig rolle i det her. Det går til et godt "formål", og derfor vil jeg gerne give de ekstra kroner for at støtte dyrevelfærden. Samtidig så når vi slet ikke at spise 1 kg løg inden de bliver dårlige eller lignende, så her passer mængden egentlig meget godt!

Min datter får også kun økologisk modermælkserstatning fra Arla.

Anmeld

28. maj 2013

FruStolpe

Kloster skriver:

Jeg prioriterer at købe økoligisk, når det er billigere end det jeg normalt ville købe

Ærligt, så går jeg slet ikke op i økologi

Anmeld

28. maj 2013

Babydrøm

Kloster skriver:

Jeg køber mere og mere økologisk, (men ja ret dyrt, men når pengene er til det) Køber øko mælk og æg. Vil så gerne købe økokød, men er så dyrt, desværre  Men køber det, når vi har råd. Men tænker meget på dyrevelfærden, det vil jeg rigtig gerne støtte! Er vigtigt at dyrene har det godt mens de lever. 

Anmeld

29. maj 2013

Kloster

FruStolpe skriver:

Jeg prioriterer at købe økoligisk, når det er billigere end det jeg normalt ville købe

Ærligt, så går jeg slet ikke op i økologi

Ha ha ha... Ærlighed...

Anmeld

29. maj 2013

betski

Kloster skriver:

Jeg tænker nok ikke så meget over om det økologisk eller ej. Dog synes jeg at økologiske gulerødder smager bedre en alm gulerødder. Ellers ja, så kan jeg ikke smage forskellen.

Snakkede økologi med en landmand en dag, der synes det er lidt noget hysteri, da vi har så godt et landbrug her i DK.

Anmeld

29. maj 2013

AlberteSophie

nu ved jeg hvordan et øko gris lever frem for en ikke øko gris fx

så jeg køber næsten alt i øko, dog sker der at der ikke altid er det, men så bliver det dansk produceret. 

Jeg gør det fordi jeg har muligheden for at undgå alle de sprøjte midler osv, men mest fordi jeg ved at dyrene har det langt bedre på en øko gård. Her vil nogen nok sige "de ved ikke bedre", men de. Gør jeg, og derfor bliver det øko. Jeg kunne heller aldrig drømme om at købe bureæg, det er så langt fra min holdning tiL tingene.

øko er møg dyrt, men det bliver ikke billigere af at mange vælger af støtte de ting der ikke er øko. 

Anmeld

29. maj 2013

Kloster

Hej alle I kvinder... Øko ell ej....

Jeg vil gerne sige mange mange tak for alle de tilbagemeldinger, I har givet mig. Det har hjulpet mig i det rellative nye øko-land. Også bare at få en syn på, hvad I andre gør. Man vil jo så gerne, men midlerne og omgivelserne makker ikke altid ret og kører samme løb, som én selv

Det handler jo også om, hvad bruger at varen. Synes fx ikke 5,- for en pakke økogær er meget, når man tænker på de 5 kr! Men set ift en pakke alm gær til 1,- (ell hvad den nu koster) så er den dyr.

Men jeg synes økokød er dyrt, når man skal have 1 kg hver dag. Dét er dyrt for os.

Økogrøntsager vil jeg klart have mere fokus på og økomælk, når det er på tilbud.

Jeg skal nok også "bare" lige have fundet ud af, hvor jeg kan finde varerne henne. Vi har ikke en Netto i området, men jeg kører forbi en fra arbejde af. Det kunne hjælpe lidt, da flere af jer skriver, at Netto tit har billigt øko.

Anmeld

29. maj 2013

HeidiØ

Mælk, æg og gulerødder er som regel altid øko herhjemme - gulerødderne er udelukkende pga. smagen

Ellers self citroner, hvis det skal i madlavningen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.