Tågænger på 9 mdr

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.740 visninger
24 svar
8 synes godt om
28. maj 2013

nielsen80

Puha tiden går stærkt, og min "lille" baby er allerede 9 mdr hun har nu en kampvægt på 10,5 kilo og er 80cm - stor pige.

Nå nu til spørgsmål - hun har aldrig været den hurtigste knallert på havnen, når det kommer til det grovmotoriske. - hun var længe om at trille m.m. Hun er heller ikke begyndt at kravle endnu, men hun tager dog små antag til at komme op i kravlestilling, så tror det kommer inden for de næste par måneder. MEN hun gør overhovedet ikke tiltag selv at rejse sig helt op, og når jeg hjælper hende lidt op, kan hun karakteriseres som en tågænger med spagettiben uden balance overhovedet. Min SP sagde, jeg ikke skulle bekymre mig, men det er jeg altså stadig en anelse.........så mit spørgsmål er, hvad kan jeg gør for at hjælpe hende til at lære at stå på flad fod? Jeg massere hendes fødder ved bleskift, og bruger væggen som et sted hvor hun kan støde fødderne....men derudover er jeg på bar bund.

I kraft af hun er lidt langsom, har jeg haft stor fokus på, at hun lå på maven(hvilket hun er så god til), og er nu lidt bange for, om jeg burde have hjulpet hende til at stå også.

Skal siges min pige er meget fremme finmotorisk, så det er tydeligvis der hun har sit fokus - men synes bare, når hun nu skal til at være i DP i længere tid, at det ville være rart for hende at kunne komme lidt rundt - så vil gerne hjælpe hende med det.

Håber nogle af jer har et par råd.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. maj 2013

louisevl

nielsen80 skriver:

Puha tiden går stærkt, og min "lille" baby er allerede 9 mdr hun har nu en kampvægt på 10,5 kilo og er 80cm - stor pige.

Nå nu til spørgsmål - hun har aldrig været den hurtigste knallert på havnen, når det kommer til det grovmotoriske. - hun var længe om at trille m.m. Hun er heller ikke begyndt at kravle endnu, men hun tager dog små antag til at komme op i kravlestilling, så tror det kommer inden for de næste par måneder. MEN hun gør overhovedet ikke tiltag selv at rejse sig helt op, og når jeg hjælper hende lidt op, kan hun karakteriseres som en tågænger med spagettiben uden balance overhovedet. Min SP sagde, jeg ikke skulle bekymre mig, men det er jeg altså stadig en anelse.........så mit spørgsmål er, hvad kan jeg gør for at hjælpe hende til at lære at stå på flad fod? Jeg massere hendes fødder ved bleskift, og bruger væggen som et sted hvor hun kan støde fødderne....men derudover er jeg på bar bund.

I kraft af hun er lidt langsom, har jeg haft stor fokus på, at hun lå på maven(hvilket hun er så god til), og er nu lidt bange for, om jeg burde have hjulpet hende til at stå også.

Skal siges min pige er meget fremme finmotorisk, så det er tydeligvis der hun har sit fokus - men synes bare, når hun nu skal til at være i DP i længere tid, at det ville være rart for hende at kunne komme lidt rundt - så vil gerne hjælpe hende med det.

Min dreng var også lidt langsom grovmotorisk, men vil give sundhedsplejersken ret i, at du intet har at bekymre dig om.

Min dreng begyndte, at kravle da han var 10 mdr. og derefter begyndte han, at rejse sig op af forskellige ting og der stod han også på tæerne. Og han gik faktisk også på tæerne i starten. Men her gik det altså lige så stille over og vi gjorde intet for at træne det.

Så er sikker på, at hun nok skal komme ned på flad fod

Anmeld

28. maj 2013

nielsen80

Min dreng var også lidt langsom grovmotorisk, men vil give sundhedsplejersken ret i, at du intet har at bekymre dig om.

Min dreng begyndte, at kravle da han var 10 mdr. og derefter begyndte han, at rejse sig op af forskellige ting og der stod han også på tæerne. Og han gik faktisk også på tæerne i starten. Men her gik det altså lige så stille over og vi gjorde intet for at træne det.

Så er sikker på, at hun nok skal komme ned på flad fod

Tak for svar - dejligt at høre fra andre uden super børn, der går inden de bliver et år.

Det ville godt nok være fedt, hvis hun kravlede når hun var 10 mdr, men tror det nok ikke helt. Det er ikke som sådan, det at være bagefter, jeg er træt af - det er mere det, at hun skal passes uden at være mobil. Synes det må være så træls for hende bare at ligge der.....og alle de andre børn kan komme rundt på forskelligvis. Ville et eller andet sted heller have hendes fokus havde været på grovmotorikken fremfor finmotorikken i den sammenhæng.

Anmeld

28. maj 2013

Krussedulle

nielsen80 skriver:

No worries!

Mine drenge har alle været nogle gode basser! de kravlede ikke før 11 mdrs alderen, og gik ved 13 mdrs alderen!

Min yngste er nu snart 15 mdr, og går stadig ikke!
Han var også lidt længe om at rejse sig op og gå rundt af ting.. Men nu varer det ikke længe

Deres vægt spiller vist også en rolle, det kræver god kontrol over musklerne at skulle bære de kg min den yngste vejer næsten det samme som sin bror, der er 1 år ældre

Er sikker på at det nok skal komme! Ingen grund til hast

Anmeld

28. maj 2013

nielsen80

Krussedulle skriver:

No worries!

Mine drenge har alle været nogle gode basser! de kravlede ikke før 11 mdrs alderen, og gik ved 13 mdrs alderen!

Min yngste er nu snart 15 mdr, og går stadig ikke!
Han var også lidt længe om at rejse sig op og gå rundt af ting.. Men nu varer det ikke længe

Deres vægt spiller vist også en rolle, det kræver god kontrol over musklerne at skulle bære de kg min den yngste vejer næsten det samme som sin bror, der er 1 år ældre

Er sikker på at det nok skal komme! Ingen grund til hast

Hihihi ej stresset er hun ikke på det området. Havde faktisk hørt det med vægten før, og har også hørt, at det at hun er så lang kan have noget at sige.

Jeg ville bare så gerne, hun var mere mobil, når hun bliver passet af DP. Men ja mon ikke det kommer - og måske det at se andre børn, der fiser derudaf giver hende lidt motivation

Tak for svar - dejligt at blive beroliget lidt.

Anmeld

28. maj 2013

Miss BananaHammock

nielsen80 skriver:

Åh søde, ville ønske jeg kunne komme med nogle kloge beroligende ord. Desværre ved jeg ikke en skid om hvordan og hvornår osv. Men din datter er den skønneste lille tøs - med sin helt egen mening og sit eget tempo. Er ikke i tvivl om at hun bare tager tingene som hun har lyst til og måske når hun altid vil være den sidste "til kagefadet" i dp, så får hun blod på tanden til at komme hurtigere frem

Anmeld

28. maj 2013

L&V

nielsen80 skriver:

Det lyder til du gør hva du kan mht at stimulere hendes fødder.. Er hendes griberefleks der stadig under tærene?

Jeg ville ikke begynde at øve i at komme op og stå eller gå så længe hun ikke selv gør det men fortsætte med alt det andet du gør

Anmeld

28. maj 2013

miinimeal

Albert lærte at gå før han kravlet nu kravler han kun hvis han leger på gulvet men har aldrig kravlet for at komme frem ad der lagde han bare på maven og skubbede med sine ben,  

Men børn behøver Ikk kravle før de går det Ikk alle der gør det:-)

Albert gik da han var 13-14 mdr og kunne da godt rejse sig et stykke tid, men jeg fik at vide jeg skulle bruge gå vogn nettop fordu han gik på tær og der gik så en måned så gik han,

Ved godt man ikke anbefaler gåvogne men det virket her :-)

Anmeld

28. maj 2013

l.kjoeller

en fra min mg havde en datter som hverken kravlede eller noget før hun var 11 mnd . der begyndte hun så at kravle og i løbet af 2 uger gik hun også. så er sikker på det nok skal komme

Anmeld

28. maj 2013

nielsen80

Miss BananaHammock skriver:

Åh søde, ville ønske jeg kunne komme med nogle kloge beroligende ord. Desværre ved jeg ikke en skid om hvordan og hvornår osv. Men din datter er den skønneste lille tøs - med sin helt egen mening og sit eget tempo. Er ikke i tvivl om at hun bare tager tingene som hun har lyst til og måske når hun altid vil være den sidste "til kagefadet" i dp, så får hun blod på tanden til at komme hurtigere frem

Tak søde - og hihihi når hun engang får smagt kage, så er jeg faktisk sikker på, at vi kan bruge det som motivation med hendes lyst og kærlighed til mad.

Altså hun har jo en fest i den DP, de andre store børn synes hun er så sød, så hver gang hun møffer det mindste, ja henter de legetøj til hende.....sødt men ikke just motiverende for hendes motorik - men vel bedre end, at hun får et par på hoved.

Håber I havde en super festivalsdag/aften

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.