Hvorfor elsker vi daginstitutioner i Dk?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. maj 2013

Laulund87

Jeg elsker ikke min datters børnehave, men hun er glad for at være der.. Jeg er så til gengæld glad for at jeg er førtidspensionist så hun får en del fridage og bliver sjældent hentet efter kl 14 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. maj 2013

Pige2009

Valle81 skriver:

Jeg elsker dem bestemt heller ikke,men har ikke andet valg.

Men når jeg nu ikke har andet valg, så er jeg sindssygt taknemlig for, at der findes så mange gode institutioner, dagplejere med mere. Fyldt med skønt personale:0)

Jeg har det på samme måde. For mig er der intet andet valg...

Anmeld

26. maj 2013

MortilElias2010

Elsker ikke institutioner, men holder meget af den vi har valgt! 

Jeg og min mand er begge uddannede pædagoger. Han arbejder oftest fra 8-16 men hans arbejde er meget fleksibelt da han er støtte-kontaktperson og tilknyttet et værested - Har aftenvagt fra 12-20 hver tredje tirsdag. Jeg arbejder fra 13-17 oftest bortset fra de fleste torsdage hvor jeg arbejder fra 13-21 - og tre gange om året arbejder jeg om fredagen fra 11-21/23 eller med overnatning afhængig af årgangen. Er ansat til 28t. men har ikke tit så mange timer. Og det har godt nok gjort en verden til forskel herhjemme da rytmen passer perfekt. Jeg kører Elias i børnehaven om morgenen og han kan sove lige til han vågner af sig selv, SUPER SKØNT, hvis nu aftenen/natten har været noget roderi. Hvis et barn har fødselsdag i børnehaven sørger vi for at han er der til kl. 9, men ellers haster det ikke for os at komme afsted og vi kan få en fantastisk rolig morgen hvor vi når at hygge forinden uden hastværk. Far henter Elias mellem 15-15.30 - nogen gange tidligere og nogen gange kl. 16 senest. De tirsdage hvor jeg ikke kan hente ham, hvilket sjældent sker bliver han hentet af en af fars kollegaer han elsker at være sammen med og så hygger de indtil jeg får fri og henter ham. De gik herefter påske fra 27 børn med 2 faste pædagoger (da de var fra årgang 2009) på Elias stue til 7 børn med 2 faste pædagoger - og fra tid til anden en støttepædagog til en af de nye drenge. Der er kun kommet 3 børn til siden - og sikken en fantastisk forskel det gjorde ved Elias og hele stuen at de blev så få og der ikke forventes at komme flere end er par stykker endnu. Det er en fryd at gå med ham ind om morgenen og når jeg henter ham, når det sker, at snakke med pædagogerne om dagen. De ved af gode grunde hvad der er foregået med og mellem børnene og det er altså virkelig skønt  Så  til Kolbøtten. To meget glade forældre og et super glad barn der har mange bedste venner derover og som bliver mødt med kys og kram fra piger og drenge og skal vi lege? når han kommer om morgenen/formiddagen 

Anmeld

27. maj 2013

nielsen80

mor:) skriver:

Ja kvinder har brug for at være sociale ligesom mænd, men jeg undrer mig over at det tilsyneladende bedre kan lade sig gøre i Norge end i Dk at være hjemmegående i længere tid. 

Jeg kan undrer mig over at man med tiden bare har accepteret at vores samfund er indrettet sådan at vores behov for pasning er blevet så stor, især sammenlignet med andre lande.

Samtidig synes jeg at familien er blevet et projekt hvor hvert individ i familien skal realisere sig selv og barnet bliver lidt glemt i sit behov for det sociale. Flere og flere børn bliver afleveret i vuggestue før de fylder 1år.

Jeg er uenig i din sidste udtalelse, og synes det er så ærgerligt der altid kommer en slut bemærkning, som lugter lidt af skyld med skyld på, når man snakker pasning i DK

Jeg synes faktisk man i dag i langt højere grad, har fokus på børns behov. Man er klar over man bør være tilstedeværende, man indretter sit hjem efter børn og de får lov til at fylde meget. Før i tiden var der i højere grad en ide om, at børn skulle ses og ikke høres, og i de højere velfærdslag, ja der havde man så barnepige eller andet til at passe....det var altså ikke nødvendigvis det romantiske billede af mor, kødgryder og lækre søndags udflugter.

Når det så er sagt, så peger artiklen da på nogle helt konkrete problemer, man bør tage hånd om - synes bare det er synd, hvis det bliver gjort til " egoistiske karriere mor må bare gå på deltid og tage hjem til kødgryderne", for det ville ærlig talt ikke gavne vores samfund, som jo faktisk er i en økonomisk krise. Jeg arbejder på en af DKs meget succesfulde virksomheder, og jeg ser bestemt ikke egoistiske karrieremødre, som bare stormer derud af uden at tænke på deres børn...tværtimod ser jeg kvinder, som ligger vandret for at få alle ender til at hænge sammen, de arbejder sent aften, så de kan hente tidligt, laver mad til hele ugen i weekenden, så tiden efter afhentning bruges med børnene. OG hold kæft de gør det godt og de er så dygtige, men i stedet for at man beundre, så har vi kvinder travlt med at slå dem i hoved med, at de ikke gør det godt nok, og de burde prioterere deres børn.

Jeg ville sådan ønske man nåede til et sted, hvor vi brugte undersøgelser, som artiklen henviser til, som input til hvordan vi kan gøre tingene bedre UDEN at lave skyld med skyld på. Måske man kunne hjælpe børnene ved, at forældre oftere var i institutionen for andet end at bare hente og bringe? Måske man kunne lave nogle bedre kontaktpersons ordninger, som kunne gøre tingene mere trygt? måske man skulle til at tænke helt radikalt i den måde vi bruger pasning på for at finde bedre og mere holdbare løsninger. Men en ting er sikkert, vi kommer ingen vegne, hvis diskussionen kommer til at lyde på, at kvinder nærmest skal tilbage til kødgryderne og selvrealisering på karrierefronten må ligges til side, for det er altså hverken holdbart for vores økonomi eller samfund.

Anmeld

29. maj 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
nielsen80 skriver:

Jeg er uenig i din sidste udtalelse, og synes det er så ærgerligt der altid kommer en slut bemærkning, som lugter lidt af skyld med skyld på, når man snakker pasning i DK

Jeg synes faktisk man i dag i langt højere grad, har fokus på børns behov. Man er klar over man bør være tilstedeværende, man indretter sit hjem efter børn og de får lov til at fylde meget. Før i tiden var der i højere grad en ide om, at børn skulle ses og ikke høres, og i de højere velfærdslag, ja der havde man så barnepige eller andet til at passe....det var altså ikke nødvendigvis det romantiske billede af mor, kødgryder og lækre søndags udflugter.

Når det så er sagt, så peger artiklen da på nogle helt konkrete problemer, man bør tage hånd om - synes bare det er synd, hvis det bliver gjort til " egoistiske karriere mor må bare gå på deltid og tage hjem til kødgryderne", for det ville ærlig talt ikke gavne vores samfund, som jo faktisk er i en økonomisk krise. Jeg arbejder på en af DKs meget succesfulde virksomheder, og jeg ser bestemt ikke egoistiske karrieremødre, som bare stormer derud af uden at tænke på deres børn...tværtimod ser jeg kvinder, som ligger vandret for at få alle ender til at hænge sammen, de arbejder sent aften, så de kan hente tidligt, laver mad til hele ugen i weekenden, så tiden efter afhentning bruges med børnene. OG hold kæft de gør det godt og de er så dygtige, men i stedet for at man beundre, så har vi kvinder travlt med at slå dem i hoved med, at de ikke gør det godt nok, og de burde prioterere deres børn.

Jeg ville sådan ønske man nåede til et sted, hvor vi brugte undersøgelser, som artiklen henviser til, som input til hvordan vi kan gøre tingene bedre UDEN at lave skyld med skyld på. Måske man kunne hjælpe børnene ved, at forældre oftere var i institutionen for andet end at bare hente og bringe? Måske man kunne lave nogle bedre kontaktpersons ordninger, som kunne gøre tingene mere trygt? måske man skulle til at tænke helt radikalt i den måde vi bruger pasning på for at finde bedre og mere holdbare løsninger. Men en ting er sikkert, vi kommer ingen vegne, hvis diskussionen kommer til at lyde på, at kvinder nærmest skal tilbage til kødgryderne og selvrealisering på karrierefronten må ligges til side, for det er altså hverken holdbart for vores økonomi eller samfund.

der fik du lige lavet om på min forforståelse af karrierekvinden...

det er imponerende hvor meget overskud de kvinder du beskriver har

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.