3 årig der kan skrive eget navn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. maj 2013

Frk. Himmelblå

Robin Hood. skriver:

Ha ha ha nogle seje unger i har , har lige fortalt kæresten om jeres unger , nu spørger han så om vores Alexander mon er bagefter

Haha, kodeordet er interesse! De er gode til det, de synes er sjovt at gøre. :-) 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. maj 2013

Lone Jakobsen

foto på lærred skriver:

Min datter startede også med at skrive sit eget navn da hun var omkring 3 et halvt. Dog spejlvendte hun nogen gange "S". Hun kendte alfabetet og kunne skrive de ord vi sagde. Altså f.eks M (og så skrev hun m) O (og så skrev hun o) og R (så skrev hun r). Nu er hun blevet 5 i sidste måned og kan høre hvilke bogstaver der er i orderne, men hun kan ikke selv stave orderne (jeg skal sige bogstavlydene højt)

Vi har aldrig "terpet" alfabet eller lign med hende, men vi har en alfabet-plakat på hendes værelse som hun viste stor interesse i. Jeg tror også, de på et tidspunkt havde noget med alfabetet i bh da hun lige var startet da hun var opkring de 3 år.

Håber det gav mening. Kan godt se, at mit indlæg måske er lidt rodet.

jamen hvor er det bare nogle dygtige børn vi har synes bare det er helt vildt.

Anmeld

10. maj 2013

Lone Jakobsen

Frk. Himmelblå skriver:

Flot 

Får lyst til at blære mig med min datter, som også er 3. Hun kan skrive, mor, far, eget navn, søsters, forældres navne, veninders navne. Og så kan hun alfabetet. Tælle til 100. Skrive tallene også. Og hun genkender simple ord som til, fra og sol. Og så kan hun oplyse, hvilket bogstav ordene begynder med ved at lytte sig frem. 

Vi synes, hun er vildt sej, men også at det er lidt synd, at hun bare må se på, når storegruppen i børnehaven laver "skoleopgaver".. Nåe ja, hun kan også lave regnestykker så længe summen ikke overstiger 10 - hun tæller på fingrene :-)

Hun er "foran" alle vi ellers kender. Og især drengene.. Tror ikke jeg har mødt en treårig dreng, som har kunnet det, som fin dreng kan ..  Pigerne er altså som regel noget hurtigere. 

Blæremås hilsener herfra 

nej hvor er det vildt at hun er så dygtig

er godt nok stolt over min dygtige dreng, så kan godt forstå at i har det på samme måde.

nu har jeg en 8 årig som har haft meget svært ved skolen pga. uro i kroppen (som senere viste sig at være adhd) derfor er han et pænt stykke bagud i sær i dansk. jeg går da lidt og tænker over om en lillebror der er så dygtig, kan risikere at "overhale" ham

vi har aldrig preset ham frem, men vi synes da det er sjovt, og giver ham lov til at lege med bogstaver og tal alt hvad han orker

Anmeld

10. maj 2013

foto på lærred

Lone Jakobsen skriver:

jamen hvor er det bare nogle dygtige børn vi har synes bare det er helt vildt.

Jeg har aldrig tænkt så meget over det. Har et par veninder hvor ungerne kunne det samme, så tror ikke det er så unormalt. Tror bare, at når børn har set et eller andet der interessere dem, så går de op i det med liv og sjæl om det så er alfabetet, perler eller at tegne indenfor stregerne

Camilla

Anmeld

10. maj 2013

Lone Jakobsen

M&F skriver:

Det er flot Tror ikke det er normalen... Men min datter kunne det samme lige inden hun blev 4 og nu hvor hun er 4,8 år er hun nærmest skoleklar. Kan alle bogstaver - tal til 100 herunder regne med plus og minus. Hun staver til sit eget fulde navn og den nærmeste families, og staver sig til simple ord hvor hun kan lytte sig til det (hus, bil, jul) og er begyndt at forstå at forskellige bogstaver kan lyde ens, f.eks. C og K.

Hvis I har mod på det, kan man altså købe opgavebøger eller lave opgaver selv og give ham, "træn" ham og hold ham igang på hans præmisser og fordi han har lysten - udnyt at han vil og kan. Det er jo også en god måde at lege sammen med dem på Og herhjemme kan hun godt lide at vise frem til bedsteforældrene hvad hun nu kan og få et klap på skulderen

ja har godt tænkt på det med træningshæfter. alt der normalt hører til hans egen alder af spil, er jo alt for nemt for ham.

for ham er det hele en leg, og han elsker at tegne og male, så tror lige at den slags ville være en hitter hos ham.

Anmeld

10. maj 2013

Lone Jakobsen

foto på lærred skriver:

Jeg har aldrig tænkt så meget over det. Har et par veninder hvor ungerne kunne det samme, så tror ikke det er så unormalt. Tror bare, at når børn har set et eller andet der interessere dem, så går de op i det med liv og sjæl om det så er alfabetet, perler eller at tegne indenfor stregerne

Camilla

jamen det tror jeg da at du har ret i.

min søn har haft nogle sproglige problemer, lige som han er lidt bagud finmotorisk, så dette er super øvelser for ham.

Anmeld

10. maj 2013

Robin Hood.

Frk. Himmelblå skriver:

Haha, kodeordet er interesse! De er gode til det, de synes er sjovt at gøre. :-) 

Præcis  

Vi har nu lige prøvet at få ham til at stave eget navn

Vi ville ønske vi havde døbt ham Ib

Anmeld

10. maj 2013

Tulle28

Min datter er år og 1,5 mdr. (for nu at være helt præcis) og kan stave sit eget navn (vil gerne være så anonym som muligt, så vil undlade at skrive det her), men det er ret simpelt. Hun har kunne tælle til 20 siden i sommers, hvor hun var 2 år og 4-5 mdr. Jeg aner ikke om det er normalt eller ej, men vi synes selvfølgelig hun er vildt dygtig Og det synes jeg da også det lyder som om din dreng er!

Anmeld

10. maj 2013

Lone Jakobsen

Tulle28 skriver:

Min datter er år og 1,5 mdr. (for nu at være helt præcis) og kan stave sit eget navn (vil gerne være så anonym som muligt, så vil undlade at skrive det her), men det er ret simpelt. Hun har kunne tælle til 20 siden i sommers, hvor hun var 2 år og 4-5 mdr. Jeg aner ikke om det er normalt eller ej, men vi synes selvfølgelig hun er vildt dygtig Og det synes jeg da også det lyder som om din dreng er!

det lyder bestemt også til at din datter er meget dygtig

jeg troede slet ikke at de lærte bogstaver i den alder

Anmeld

10. maj 2013

Frk. Himmelblå

Lone Jakobsen skriver:

nej hvor er det vildt at hun er så dygtig

er godt nok stolt over min dygtige dreng, så kan godt forstå at i har det på samme måde.

nu har jeg en 8 årig som har haft meget svært ved skolen pga. uro i kroppen (som senere viste sig at være adhd) derfor er han et pænt stykke bagud i sær i dansk. jeg går da lidt og tænker over om en lillebror der er så dygtig, kan risikere at "overhale" ham

vi har aldrig preset ham frem, men vi synes da det er sjovt, og giver ham lov til at lege med bogstaver og tal alt hvad han orker

Kan godt forstå tanken omkring de to yderligheder.. Her er søster handicappet, så vi er meget obs på, at deres roller ikke bliver bygget omkring "boglig formåen". Det er en lille del af et helt menneske... 

Ved i øvrigt slet ikke, om man kan regne med, at deres nuværende evner holder helt ind i skoleårene. Måske er det bare nu og her interesse, - meen de glemmer det nu nok ikke igen.. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.