Lys i vinduet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. maj 2013

KarinOM

Frk-S skriver:

Dumme jeg er nødt til at spørge? Hvad er der med D. 4 maj? ;-)

...og i øvrigt. Den der spørger, er måske dum i et kort sekund, men den der aldrig spørger, er dum resten af livet :-D

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. maj 2013

EnSødMor

KarinOM skriver:

...og i øvrigt. Den der spørger, er måske dum i et kort sekund, men den der aldrig spørger, er dum resten af livet :-D

Så sandt, så sandt. 

Anmeld

5. maj 2013

Klumpe-dumpe

KarinOM skriver:

Så er der tændt lys i alle vinduerne...det er nu hyggeligt! Da jeg stadig boede i byen, var der 4. maj altid lys i alle vinduer i blokken overfor...elskede det!

Holder så meget af den slags traditioner...og håber jeg får dem, og historien bag, givet ordentligt videre til mine børn.

Hvad med jer?

Jeg er vokset op med den tradition. Jeg sætter også selv lys i vinduet den 4 maj.... Dog nu fordi at det er min fars dødsdag

Anmeld

5. maj 2013

RGN

Profilbillede for RGN

Nu er det måske mig der spørger dumt, men hvorfor sætte lys i vinduet den 4. maj, når det var d. 5. maj, der officielt var dagen for Danmarks befrielse?

Anmeld

5. maj 2013

_-Kathrine-_

RGN skriver:

Nu er det måske mig der spørger dumt, men hvorfor sætte lys i vinduet den 4. maj, når det var d. 5. maj, der officielt var dagen for Danmarks befrielse?

Det var d. 4 maj om aftenen at de tyske tropper overgav sig

Anmeld

5. maj 2013

RGN

Profilbillede for RGN
_-Kathrine-_ skriver:

Det var d. 4 maj om aftenen at de tyske tropper overgav sig

Det var da d. 5. maj Danmark blev befriet.

4. maj om aftenen foregik der stadig kampe mellem værnemagten og modstandbevægelsen.

Men nu tog jeg mig lige sammen og undersøgte det selv.

Det blev annonceret 4. maj, men først med virkning fra 5. maj. Så folk der fejrer det den 4. har bare taget glæden nogle timer på forskud.

Men nu forstår jeg det.

Anmeld

5. maj 2013

_-Kathrine-_

RGN skriver:

Det var da d. 5. maj Danmark blev befriet.

4. maj om aftenen foregik der stadig kampe mellem værnemagten og modstandbevægelsen.

Men nu tog jeg mig lige sammen og undersøgte det selv.

Det blev annonceret 4. maj, men først med virkning fra 5. maj. Så folk der fejrer det den 4. har bare taget glæden nogle timer på forskud.

Men nu forstår jeg det.

Er godt klar over det var d. 5 maj - kender godt min Danmarkshistorie

Det var da danskerne fik beskeden d. 4 maj om aftenen at de satte lys i vinduerne og brændte mørklægningsgardinerne af

I aften sætter mange danskere stearinlys i vinduerne. Det gør de for at markere den danske befrielse fra de tyske besættere den 4. maj 1945.
Officielt fejres befrielsen først den 5. maj, da det var denne dag klokken otte om morgenen, at den tyske kapitulation trådte endeligt i kraft.
Men meddelelsen om tyskernes overgivelse kom allerede den 4. maj om aftenen, hvor danskerne reagerede ved at flå de forhadte mørklægningsgardiner ned og tænde stearinlys i vinduerne. På en måde har Danmark derfor to befrielsesdage.

Derfor sætter jeg lys i MINE vinduer om aftenen d. 4 maj

Anmeld

5. maj 2013

raca

nej det gør jeg ikke og jeg kommer heller ikke til det,

ja det er godt at kende sin historie..osv. og det kommer mine børn også til men.

dagen betyder intet for mig.

DK var jo ikke i kring. sådan rigtigt.

men befolkningen kunne behandle tyskerne, og dem der havde været sammen med dem. nederdrigtigt i ugerne og årne efter. osv..

selv ikke min bedstemor, der levede da det skete gør, hun siger.. jammen det var jo bare store drenge og gamle mænd de sendte her op.. sølle skæbener der blev sendt hjem til et synderbombet land.. 

også er der 68  år siden.. 

Anmeld

5. maj 2013

Problembarnet

Profilbillede for Problembarnet
Min store skattepige skal være storesøster
_-Kathrine-_ skriver:

Er godt klar over det var d. 5 maj - kender godt min Danmarkshistorie

Det var da danskerne fik beskeden d. 4 maj om aftenen at de satte lys i vinduerne og brændte mørklægningsgardinerne af

I aften sætter mange danskere stearinlys i vinduerne. Det gør de for at markere den danske befrielse fra de tyske besættere den 4. maj 1945.
Officielt fejres befrielsen først den 5. maj, da det var denne dag klokken otte om morgenen, at den tyske kapitulation trådte endeligt i kraft.
Men meddelelsen om tyskernes overgivelse kom allerede den 4. maj om aftenen, hvor danskerne reagerede ved at flå de forhadte mørklægningsgardiner ned og tænde stearinlys i vinduerne. På en måde har Danmark derfor to befrielsesdage.

Derfor sætter jeg lys i MINE vinduer om aftenen d. 4 maj

3 hvis vi tæller Bornholm med?? 

Anmeld

5. maj 2013

RGN

Profilbillede for RGN
raca skriver:

nej det gør jeg ikke og jeg kommer heller ikke til det,

ja det er godt at kende sin historie..osv. og det kommer mine børn også til men.

dagen betyder intet for mig.

DK var jo ikke i kring. sådan rigtigt.

men befolkningen kunne behandle tyskerne, og dem der havde været sammen med dem. nederdrigtigt i ugerne og årne efter. osv..

selv ikke min bedstemor, der levede da det skete gør, hun siger.. jammen det var jo bare store drenge og gamle mænd de sendte her op.. sølle skæbener der blev sendt hjem til et synderbombet land.. 

også er der 68  år siden.. 

Det er uden tvivl rigtigt, at både værnemagten og civile tyskere blev behandlet virkelig dårligt i årerne efter, (Selv for 10 år siden hørte jeg en jødisk pige tale dårligt om nutidens tyskere) men der skete desværre mange forfærdelige ting under 2. verdenskrig. Også i Danmark. Terrormord og tortur.

De danskere som passede sig selv har nok bare ikke mærket så meget til det.

Det jeg vil frem til er nok, at jeg mere end vil fejre befrielsen mere synes vi skal tænde et lys for alle de mennesker der måtte lade livet i en meningsløs krig. Både tyskere og de allierede. Datoen kan jo så på den baggrund diskuteres.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.