Lys i vinduet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.188 visninger
35 svar
11 synes godt om
4. maj 2013

KarinOM

Så er der tændt lys i alle vinduerne...det er nu hyggeligt! Da jeg stadig boede i byen, var der 4. maj altid lys i alle vinduer i blokken overfor...elskede det!

Holder så meget af den slags traditioner...og håber jeg får dem, og historien bag, givet ordentligt videre til mine børn.

Hvad med jer?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. maj 2013

LinLin

Det har vi aldrig gjort... Min bedstemor gør, men hun var der jo også (hun er født i 1939)

Faktisk har vi slet ingen vinduer at sætte dem i her i underetagen - kun døre... Hehe

Anmeld

4. maj 2013

Hvem?

Så er der tændt lys i alle vinduerne...det er nu hyggeligt! Da jeg stadig boede i byen, var der 4. maj altid lys i alle vinduer i blokken overfor...elskede det!

Holder så meget af den slags traditioner...og håber jeg får dem, og historien bag, givet ordentligt videre til mine børn.

Hvad med jer?

Jep, de er skam også tændt langt ude på landet - syntes klart det en dag Der værd at huske..
Er dog ikke selv vokset om med traditionen - men er tilhænger af den..

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

4. maj 2013

Stivdie

KarinOM skriver:

Hvad med jer?

Jeg er desværre ikke selv vokset op med den tradition, men jeg synes den er utroligt smuk. Hvis jeg havde været hjemme i aften, havde jeg nok tændt lys i den karm, hvor det kan lade sig gøre

Anmeld

4. maj 2013

EnSødMor

KarinOM skriver:

Hvad med jer?

Dumme jeg er nødt til at spørge? Hvad er der med D. 4 maj? ;-)

Anmeld

4. maj 2013

Hvem?

Dumme jeg er nødt til at spørge? Hvad er der med D. 4 maj? ;-)

De tyske tropper i Danmark havde overgivet sig. Fem års tysk besættelse var slut, folk strømmede ud på gaderne og fejrede befrielsen, rev deres mørklægningsgardiner ned og tændte lys i vinduerne..........

Anmeld

4. maj 2013

EnSødMor

Hvem? skriver:

De tyske tropper i Danmark havde overgivet sig. Fem års tysk besættelse var slut, folk strømmede ud på gaderne og fejrede befrielsen, rev deres mørklægningsgardiner ned og tændte lys i vinduerne..........

Tak. Tænkte godt det var noget i den retning. 

Anmeld

4. maj 2013

KarinOM

Hvem? skriver:

De tyske tropper i Danmark havde overgivet sig. Fem års tysk besættelse var slut..........

Nemlig :-) Da Danmark blev besat 9. april 1940, blev det pålagt ved lov at mørklægge sine vinduer og ingen udendørslys måtte tændes. Dette gjorde man for at bombefly ikke skulle kunne spotte deres mål. Derfor var det en kæmpe lettelse da der igen kunne strømme lys ud af vinduerne i de danske hjem :-) ...og det er nu en tradition at tænde lys i vinduet på befrielsesaftenen :-) 

Anmeld

4. maj 2013

Hvem?

KarinOM skriver:

Nemlig :-) Da Danmark blev besat 9. april 1940, blev det pålagt ved lov at mørklægge sine vinduer og ingen udendørslys måtte tændes. Dette gjorde man for at bombefly ikke skulle kunne spotte deres mål. Derfor var det en kæmpe lettelse da der igen kunne strømme lys ud af vinduerne i de danske hjem :-) ...og det er nu en tradition at tænde lys i vinduet på befrielsesaftenen :-) 

Præcis og en tradition der er værd at holde ved, hvis man spørger mig

Anmeld

4. maj 2013

KarinOM

Hvem? skriver:

Præcis og en tradition der er værd at holde ved, hvis man spørger mig

Det er det nemlig! Og iøvrigt en fin lejlighed til at få banket lidt danmarkshistorie ind i hovedet på børnene på en hyggelig måde ;-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.