Min yngste søn, som nu er 14, var i flere år totalt opslugt af pigeuniverset. Det var fra 3-årsalderen. Han elskede lyserødt, klædte sig ud som prinsesse hver dag, og da vi og pædagogerne i BH indledte en strategi med at vise ham alternativer - fx sige, at han også kunne klæde sig ud som en flot ridder - gennemskuede han det straks. Da han sagde til mig:" For dig vil jeg godt være en dreng, mor, men for mig selv vil jeg helst være en pige!", stoppede vi straks med at prøve at lokke ham til noget og lod ham være prinsesse på fuld tid! Nu koncentrerede vi os om at give ham hår på brystet til at klare de negative reaktioner, han dagligt mødte.
Fra han begyndte i skole, forsvandt prinsessetingene. Om han besluttede, at det var for svært at stå ved, eller om han simpelthen havde levet det ud, ved jeg ikke helt, men slut var det. Han er en stille og rolig fyr, som skriver noveller og tegner, og han har primært pigevenner, men er respekteret også blandt de seje drenge. Han taler nu om, at han er til drenge - det kommer ikke bag på os - men ligemeget hvad, så er han fuld af selvværd og mod til at være sig selv, og han skal nok klare sig!
Humlen i dette er, at det for hans vedkommende har givet bonus ikke at problematisere hans adfærd, men lade ham være sig selv - og at støtte ham, når han har fået hug for det. Og det har han fået! - men alternativet, at opfordre ham til at skjule, hvem han var, havde været meget værre.
Andre 3-årige vil være drager eller supermænd i en periode - ligeså insisterende som din søn - og det vil man blot trække på smilebåndet af. Måske er det bare på niveau med det - og ja, måske er han transseksuel, men her og nu er der ikke grund til at gøre andet end at lade ham være den, han er, og støtte ham, når andre ikke forstår det.