Pasningsvalg

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. april 2013

modesty

isabellasmor skriver:

Hej :-) 

Jeg har arbejdet i en vuggestue, og dét gjorde at jeg bestemte mig for at ingen af mine børn skal i vuggestue. Så vi valgte dq, og var så heldige at en sød kvinde hvis barn min mor har passet da min mor var dp, og hvis børn JEG har passet mange gange, var startet som dp meget tæt på hvor vi boede. Så hende fik vi. Men så blev hun sygemeldt da Isabella var ca 6 mdr. (Hun nåede altså ikke at starte) og efter en masse googlen, besluttede vi os for at jeg skulle blive hjemmegående med vores datter. Så jeg søgte et tilskud man kan få ved kommunen, og fik det. Det er det bedste jeg nogensinde har gjort. Jeg elsker at gå hjemme med min datter. Og har tænkt at søge om tilskuddet til et år mere, så hun først skal ud når hun starter i bh. 

Men for at vende tilbage til det med den vuggestue.. det var forfærdeligt. Pædagogerne kom på job med frygten "er det nu,mig der skal være lukker" og børnene fik en sut i munden hvis de sagde en forkert lyd. Så var der nogle voksne som havde favorit børn, og dèt kunne sørme ses ! De børn fik langt mere voksen kontakt og "privilegier" end de andre. Selve de voksne opførte sig som nogle der var godt og grundigt kørt træt i jobbet. Jeg tror simpelthen det er en eftervirkning af alle de forbandede besparelser rundt omkring, som kun gør det sværre at skulle give børnene det de har brug for. Både materielt, men også socialt og psykisk da der jo kun lige er pædagoger nok til at det er forsvarligt..........

Det blev lidt langt. Men håber du kunne bruge lidt  Held og lykke med valget. Vælg med dit hjerte, så bliver det det rigtige valg 

Jeg synes det er ret unfair at skære alle vuggestuer over én kam fordi du har haft en dårlig oplevelse ét sted.

Det er i hvert fald slet ikke sådan det er i min søns vuggestue.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. april 2013

isabellasmor

modesty skriver:

Jeg synes det er ret unfair at skære alle vuggestuer over én kam fordi du har haft en dårlig oplevelse ét sted.

Det er i hvert fald slet ikke sådan det er i min søns vuggestue.

Hvor skær jeg over en kam  ? Jeg må måske ikke fortælle ts at JEG har fravalgt vuggestue pga den oplevelse?? 

Anmeld

26. april 2013

isabellasmor

Janne T. skriver:

Heldigvis er det ikke alle vuggestuer og pædagoger der er sådan  

Nej heldigvis da 

Anmeld

26. april 2013

Ellie79

isabellasmor skriver:

Hej :-) 

Jeg har arbejdet i en vuggestue, og dét gjorde at jeg bestemte mig for at ingen af mine børn skal i vuggestue. Så vi valgte dq, og var så heldige at en sød kvinde hvis barn min mor har passet da min mor var dp, og hvis børn JEG har passet mange gange, var startet som dp meget tæt på hvor vi boede. Så hende fik vi. Men så blev hun sygemeldt da Isabella var ca 6 mdr. (Hun nåede altså ikke at starte) og efter en masse googlen, besluttede vi os for at jeg skulle blive hjemmegående med vores datter. Så jeg søgte et tilskud man kan få ved kommunen, og fik det. Det er det bedste jeg nogensinde har gjort. Jeg elsker at gå hjemme med min datter. Og har tænkt at søge om tilskuddet til et år mere, så hun først skal ud når hun starter i bh. 

Men for at vende tilbage til det med den vuggestue.. det var forfærdeligt. Pædagogerne kom på job med frygten "er det nu,mig der skal være lukker" og børnene fik en sut i munden hvis de sagde en forkert lyd. Så var der nogle voksne som havde favorit børn, og dèt kunne sørme ses ! De børn fik langt mere voksen kontakt og "privilegier" end de andre. Selve de voksne opførte sig som nogle der var godt og grundigt kørt træt i jobbet. Jeg tror simpelthen det er en eftervirkning af alle de forbandede besparelser rundt omkring, som kun gør det sværre at skulle give børnene det de har brug for. Både materielt, men også socialt og psykisk da der jo kun lige er pædagoger nok til at det er forsvarligt..........

Det blev lidt langt. Men håber du kunne bruge lidt  Held og lykke med valget. Vælg med dit hjerte, så bliver det det rigtige valg 

Og heldigvis er det ikke alle vuggestuer der er sådan, oplever dygtige og fagligt kompetente voksne i de vuggestuer jeg kender. 

Anmeld

26. april 2013

isabellasmor

AnjaB skriver:

Og heldigvis er det ikke alle vuggestuer der er sådan, oplever dygtige og fagligt kompetente voksne i de vuggestuer jeg kender. 

Det var da godt :-) 

Anmeld

26. april 2013

modesty

isabellasmor skriver:

Hvor skær jeg over en kam  ? Jeg må måske ikke fortælle ts at JEG har fravalgt vuggestue pga den oplevelse?? 

Jeg synes at du generaliserer i dit sidste afsnit her:

"Jeg tror simpelthen det er en eftervirkning af alle de forbandede besparelser rundt omkring, som kun gør det sværre at skulle give børnene det de har brug for. Både materielt, men også socialt og psykisk da der jo kun lige er pædagoger nok til at det er forsvarligt.........."

Anmeld

26. april 2013

isabellasmor

modesty skriver:

Jeg synes at du generaliserer i dit sidste afsnit her:

"Jeg tror simpelthen det er en eftervirkning af alle de forbandede besparelser rundt omkring, som kun gør det sværre at skulle give børnene det de har brug for. Både materielt, men også socialt og psykisk da der jo kun lige er pædagoger nok til at det er forsvarligt.........."

Okay.. men det bliver dit barns vuggestue jo ikke dårlig af... det er MIN erfaring, og det var den ts efterspurgte. 

Gider ikke starte en debat pga mine erfaringer .

Anmeld

26. april 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Jeg har Googlet lidt og besøgt de integrede institutioner der lå i nærheden. Jeg kiggede på legepladsen, hvor lyst der er indendørs, hvilken pædagogik de fører og ville høre eksempler i praksis, fordi anerkendelse og inklusion vil man jo kunne finde i alles beskrivelser, men hvordan gør den pågældende institution dette? 

jeg spørger hvordan en uge typisk ville se ud samt hvor meget de er ude i løbet af året. Jeg spørge også ind til hvad de laver af kreative ting. 

Jeg er rigtig glad for mit valg. Der er nogle fantastiske søde og nærværende pædagoger og pædagogmedhjæper på min drengs stue  De er ude i al slags vejr. De er kreative og laver en masse som far og mor får med hjem. 

Jeg ville skrive ned hvad jeg synes er vigtigt at der er og gå ud fra det.

jeg har valgt dp fra, fordi det for mig er vigtigt at der er uddannet personale og flere øjne desuden er min dreng yderst social og trives godt selvom der er flere børn og så kan jeg godt lide at han kommer til at være i samme institution når han skal børnehave. De samarbrjder således at de børn som skal starte i bh kan sammen de sidste tre måneder besøge bh 1-2 gange om ugen  

Anmeld

26. april 2013

kinie

Nøj hvor er I kommet med mange gode svar - langt over min forventning! 

Det er rart at høre så mange positive ting om både dagpleje og vuggestue - så kan jeg jo næsten konkludere  at om det bliver det ene eller andet sted så skal det nok gå - det vigtigste er bare at vi tager ud og besøger stedet inden - for som der også nævnes så er der jo nok meget forskel mellem forskellige vuggestuer - og mellem forskellige dagplejere. 

Det der gør mig lidt nervøs omkring dp er så at vi først kan tage ud og besøge hende når vi har fået en plads - for så risikerer vi jo at der er fuldt booket hos de andre hvis vi ikke bryder os om hende vi bliver tildelt.

Rigtig god idé med at spørge på facebook! Eneste problem er at mange af mine venner og bekendte bor laangt fra hvor vi bor. - Måske der er nogen her på baby som kender gode dp el vs i Slagelse?

Den med at skrive en idéliste ned om hvad vi synes er vigtigt - det er en god idé - det vil vi helt sikkert gøre - så ved jeg også hvad jeg skal spørge om.

Indtil videre har vi læst om en skovbørnehave ( integreret) som lyder god - men jeg gik selv i en dp så havde egentlig forestillet mig at lillemanden også skulle det. Jeg har kontaktet én dp-mor om jeg måtte komme forbi og hilse på hende - men det havde hun ikke lyst til - jeg måtte vente til jeg havde fået en plads. Sååå hmm

Men tak for tips - og kom meget gerne med flere el. fortællinger om hvad I gjorde og hvad der var vigitgt for jer.

Jeg vil også meget gerne høre om der er nogen der har haft skiftet vs el dp og hvorfor de var  nødt til at skifte.

Jeg vil også meget gerne høre om hvad I synes er bedst? - at barnet får en lidt hård start med mange børn i vuggestue i 1 års alderen eller at barnet har en hård overgang fra dp til børnehave i 3 års alderen - for det sker vel tit at de kan være lidt kede af det når de skifter til børnehave ikke?

Jeg kan desværre først svare tilbage sent i aften - men I må gerne skrive løs alligevel:-)

Anmeld

26. april 2013

Annette A

Hej kloge mødre.

Jeg har et par spørgsmål ang. første pasningssted for vores bebs. I behøver ikke at besvare det hele - men meget gerne - og del gerne jeres erfaringer og råd selvom det ikke er noget jeg specifikt har spurgt om

Hvordan vælger man hvor barnet skal passes(hvad gjorde I) ?

Nogle pasningssteder har hjemmesider, men ikke alle... borger.dk kan jeg først logge på når barnet er født - men er det bare en liste med pasningsmuligheder og så vælger man ud fra navnet?

Altså hvilke kriterier er I gået ud fra?

Hvad vidste I om stedet/dagplejeren før valget?

Fik I jeres første valg?

Fik I lov til at besøge dagplejeren/vuggestuen inden i meldte jer på ventelisten? - eller havde I ikke behov for et besøg? og gjorde besøget nogen forskel i valget?

Hvad er jeres rationale omkring at dagplejemødre ikke altid har en pædagoguddannelse?

Hvad er jeres erfaring med vuggestue?

På forhånd tusind tak for hjælpen.

Hej

Det er jo en kæmpe beslutning hvor ens barn skal passes og det er altid svært at bedømme på forhånd om man træffer det rette valg for sit barn. Nogen børn trives bedst hos en dagplejer og andre har det bedst i en vuggestue. Det kan som sagt afhænge af barnets personlighed og oftest skriver man jo barnet op inden man har en reel viden om dettte. Selv har jeg altid valgt vuggestue da jeg har flest plusser i den retning, set ud fra mit eget ståsted. Er selv uddannet pædagog, så kender jo selvfølgelig både fordelene og ulemperne ved dette valg.

Jeg har afvejet dette og kommet frem til, at jeg ikke er vild med at kun en person passer mit barn. Både pga den manglende sparring med andre, samt en mere ensidig prægning af børnene. Flere mennesker giver flere synsvinkler og dermed anledning til en højere grad af selvrefleksion over ens egen praksis. Tror også på at overskuddet er større når nogen kan tage over for hinanden og føler mig også mere tryg ved at der er mere end en person, der har ansvaret for mit barn og at jeg ved, at disse personer med sikkerhed har et tilfredsstillende fagligt niveau, da det ikke kun er et pasningsbehov af barnet der skal dækkes.

Har kun gode erfaringer med vuggestuer personligt. Mine to første børn er meget forskellige af natur. Den ene meget udadvendt og den anden meget stille og tilbageholden og de har begge haft en god start på livet i en vuggestue. Skal til det dog også siges, at de begge først er startet op i institution da de var 18 mdr gamle, da jeg er mest tryg ved, at de er begyndt at gå og fx er deres immunforsvar også bedre rustet til at håndtere sygdomme, når de er nået den alder ved institutionsstart.

Har taget den plads jeg fået tildelt, så har ikke valgt mellem flere institutioner. Jeg har dog kunne læse om institutionen på deres hjemmeside. Der er kun en vuggestue i den by jeg bor i nu og med mit første barn flytttede jeg, da han var tæt på at skulle i vuggestue, så der fik han en plads der, hvor der var ledigt. Men som sagt kun gode erfaringer og ja jeg besøgte stederne inden de påbegyndte deres hverdag i institutionerne. Kender mange der har valgt dagpleje og som er glade for det og tror virkelig det er et temperamentsspørgsmål som forældre og om man har et barn der måske er sensitivt eller klar på nærmest at erobre verden med det samme.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.